Jó ideje téma, hogy változások lesznek a felnőttképzésben. Az OKJ-s képzésként megismert oktatási formák száma az eddigi 760-ról kevesebb, mint 200-ra csökken. Szakmák tűntek el, legfőképpen azért, mert a megváltozott gazdasági környezet már nem jelent felvevőpiacot rájuk. A Covid-19 másfajta változást hozott a munka világában. Megnőtt a kényszerből szakmát váltók száma. Nézzük, milyen szakmák és üzletágak szenvedték meg a legjobban a pandémiát, és hol lett szinte végtelen a kereslet a munkaerőre.
Biztosan mindenki fel tud sorolni kapásból 2-3 területet, ami gyakorlatilag lenullázódott tavaly óta. Mélyrepülésben van a turizmus, a vendéglátás, a szállodaipar és a szálláshelykiadás is. Az előadóművészek az online előadásokból remélnek némi bevételt, de ez csupán némi aprópénzt hozhat, az elmaradó nagyközönségi előadásokat nem tudja pótolni, az élő jelenlét varázsáról nem is beszélve.
A pandémia legnagyobb vesztesei
„Van, ahol a zuhanás megállni látszik és már a stagnálás is eredménynek számít” – mondja Vitos Albert, a HSA Group munkaerő-közvetítési üzletágának vezetője. Ezt látjuk most az autóiparnál, a tavalyi nagy zuhanást követően némi előrelépés tapasztalható. Már vannak autóipari beszállítók, akik nyitott pozíciókkal várják a munkavállalókat.
További drasztikus csökkenések talán már nincsenek, de még nem tudható, hogy a vendéglátás, a turizmus és a szállodaipar mikor és hogyan fog magára találni.
Mi is találkozunk olyanokkal, akik rugalmasan átálltak
A szárnyaló üzletágak a pandémia teremtette sajátos helyzetből kerülnek ki
Nem véletlen, hogy növekedést produkál a gyógyszeripar és az élelmiszeripar is. Az internetes kereskedelem soha nem látott népszerűségnek örvend, új márkák nőtték ki magukat rapid gyorsasággal és lettek nemzetközi szinten ismert brandek méltó versenytársai.
Túléni, de hogyan?
Akik át tudták a szolgáltatásaikat konvertálni pandémia-biztossá, esélyük lehet túlélni ezt a rendkívül megterhelő időszakot, sőt, akár növekedést is elérhetnek.
„A taxisok egy része futárkodik, ételt és webshopos megrendeléseket szállít. Az online térre átállt szolgáltatásokra hamar rászoktak a fogyasztók, így az internetre felkerülő edzések, magánképzések keresetté váltak” – hoz példákat Albert.
„A vírushelyzet nyertesei azok a varrodák is, akik át tudtak állni a maszkok és védőfelszerelések gyártására és a termékeiknek piacot tudtak teremteni”. A padlóra került üzletágakból kieső munkavállalók egy részét fel tudták szippantani a jól prosperálók.
Még jelenleg sem látjuk, lesz -e visszarendeződés, ha igen, mikor és milyen mértékű. Nagyban függ attól, meddig tartanak a korlátozások és milyen tartalékokkal – támogatásokkal tudnak túlélni a nehéz helyzetben lévők.
„Egy biztos, most még többen megvárják az év végi bónuszok kifizetését, mielőtt felmondanának, ha egyáltalán látnak perspektívát a munkahely váltásban” – emeli ki Vitos Albert.