11.5 C
Budapest
szombat, január 16, 2021

Baba a fedélzeten – Ha-ha-ha havazik

Apát még aznap éjszaka felkészítettem, hogy szombati első feladata legyen végigjárni Szentes boltjait, és ha kell, vívjon közelharcot a gyerek érdekében.

Friss

Hagyományos emberi értékeket skandálok

Segít lezárni a múltat és felépíteni az embereknek önmagukat. Nagyinterjú dr. Váradi Éva coachcsal, aki éppen franchise rendszert épít, nemzetközi akkreditáción dolgozik,...

Három nő – egy projekt

Pillanatok alatt eldöntötték, hogy Juli lesz a szóvivő. Mikor megkérdezem, miért ilyen egyértelmű, csak nevetnek. 16 éve dolgoznak együtt, ismerik egymást kívül-belül,...

Munka mellett tanulni, vagy tanulás mellett dolgozni? Ez itt a kérdés!

Nem ördögtől való, hogy diákok, egyetemi hallgatók iskola mellett munkába is járnak. Számos előnye lehet, ha valaki bevállal egy kis „pluszt” a...

Hogyan NE dőljünk be a saját, vagy épp mások hülyeségének?

Fogyást ígérő tapaszok, kencék, sokat ígérő, ámde megtévesztő posztok, több oldalas újságcikkek, amelyek emberek ezreihez, ha nem százezreihez jutnak el. Kell ez...

Diós? Semmiképp! Mákos? Nincs az a…!

Ha karácsony, akkor családi vita. Lehet az alapja az örökség elosztása, régi sérelmek vagy az év végi idegösszeroppanás. Azonban mind közül a legvéresebb kimenetelűeknek a diósok és a mákosok közti feloldhatatlan ellentétből fakadók.

Kis magyar bejglitörténelem

Fogadok, olvasóink között erősen felülreprezentált azoknak a köre, akiknek határozott elképzelései vannak a karácsonyi desszertválaszték összeállítását illetően. És a bejgli – valószínűsíthetően – egyik szortimentből sem hiányzik. Na de miért pont a bejgli? Egyszerű a válasz, mint oly sok hazai gasztronómiai tradíció, ez az étel is a protestáns hagyománynak és a kalóriamaximalizálásnak köszönheti magyarországi létjogosultságát.


Kép: nosalty.hu

Bejgli? Nyilván. De diós, vagy mákos?

Eleve, az ünnepi édességek fogyasztását a német és skandináv nyelvterületen élő evangélikusoktól örökölte meg a magyarság. Legendák szólnak a reformátor Melanchthon Fülöp teológiai leveleiről, amelyhez felesége stollen receptet mellékelt. Mint ahogyan a németeknél, a magyaroknál is a közös nyelvnek köszönhető, hogy a katolikusok is könnyen átvettek protestáns szokásokat, de a 18-19. századi nemesség – akik között szintén felülreprezentáltak voltak az evangélikusok – is mintát nyújtottak a köznépnek szokásaik tekintetében. Azt már tudjuk, hogy az emberek már a középkorbán készítettek mézeskalácsot. Ezt követően ünnepi kalácsokat sütöttek, majd a süteménytörténeti innovációk hatására megjelentek a gyümölcskenyerek és a kuglófok is. Ez lehetett az útja a bejglinek is az elterjedésre.

Az egyik történet szerint a bejgli a mai Lengyelország területén fekvő Sziléziából származik, ahol a helyi germanizálódott lutheránus vallású szláv népek már a 14. századtól készítették a mákos változatot. Ez terjedt el később az osztrákok között, innen vettük át mi is.

Sokan azonban magyar eredetűnek tartják, a pozsonyi kifli egyfajta leszármazottjának ezt az édességet, diós változatát legalábbis mindenképpen.

Neve germán eredetű, a beugen szó (ejtsd: bojgen) ugyanis azt jelenti, hogy hajlítani, görbíteni. Ez azonban a patkó alakú pozsonyi kiflire utalhat inkább, amit a 16. századtól sütöttek az akkor még német nyelvű többség által lakott városban. A történelmi Magyarország német kisebbsége azóta szabadon terjeszthette szerte ez országban a pozsonyi kifli, azaz a „hajlított” receptjét – tartja a másik feltételezés. Az biztos, hogy a bejgli tányérbeli szárnysegédje, a hókifli hungarikumnak mondható, de a nagytestvér eredetéről a cukrászat-kutatók, az édességtörténészek sincsenek megbizonyosodva.

Ízek, imák, szerelmek

Társadalmunkban sok témában igencsak polarizáltak az emberek. Beszélhetünk faji polarizációról, itt van a pártpolitikai megosztottság, az utóbbi időben Budapesten az autósok és a kerékpárosok között mélyült nagyot a szakadék. Kényelmesebb vizekre evezve, ha már gasztronómia, meg kell említeni a pacal, az akármilyen főzelék és a „káposztás tészta porcukorral” nevezetű konstrukció érdekelt és ellenérdekelt feleinek parttalan vitáit.

Ebbe a sorba minden további nélkül betagozódik a diósok és a mákosok hogy-hogy nem már antagonisztikusnak is nevezhető ellentéte.

A feloldhatatlanság egyértelmű, a mákos-diós vegyesbejgli meg eleve egy halvaszületett ötlet. De mit mondanak a számok? Melyiket szeretik többen?

Teoretikusan, statisztikai és közgazdasági szempontból véve, ha van egy pékünk, aki valamilyen megmásíthatatlan isteni elrendelés következtében csak egy fajta bejglit készíthet, melyiket érné meg neki inkább? A kicsit sem reprezentatív és erősen hevenyészett kutatásunk (értsd: megkérdeztünk pár embert) a következő eredményt hozta: 130 fős mintán a megkérdezettek 53,85%-a, azaz 70 fő vallotta magát diósnak, míg kerek 50%-a mákosnak (a kettős identitások – tehát mindkettőt kedvelők – miatt a végösszeg nagyobb lehet 100%-nál).
A statisztika torzításának elkerülése végett a „gesztenyés”, a „mogyorós” és egy kirívó esetben a „káposztás” válaszokat nem tudtuk elfogadni.

A bejgliszimpatizánsok megoszlása a vizsgált 130 fős mintán. Grafikon: Perjési Lőrinc

Ez a minta azt mutatja, hogy bár a diósnak nagyobb a támogatottsága, de nincs meggyőző többsége. Kijelenthető, hogy képzeletbeli pékmesterünk bejglibevételei e szerint a statisztika szerint bármely esetben csak a felét tennék ki a kérdéses helyzetben realizálható összbevételének. Szintén megfigyelhető, hogy az összes megkérdezett arányában milyen alacsony a mindkettőt kedvelők száma. Ez betudható akár a kérdésfeltevés milyenségének is, de a kevés duplaszavazat léte határozottan azt mutatja, hogy az emberek nagy része (legalább is) jobban kedveli az egyiket a másiknál.

Ez alapján arra a megállapításra juthatunk, hogy a nagy bejgli-kérdés továbbra is nyitott marad, amely konfliktus legnagyobb vesztesei, mint mindig, ezúttal is a kisebbségek lesznek, azaz a gesztenyések és az alternatív ízesítések kedvelői.

Latest Posts

Hagyományos emberi értékeket skandálok

Segít lezárni a múltat és felépíteni az embereknek önmagukat. Nagyinterjú dr. Váradi Éva coachcsal, aki éppen franchise rendszert épít, nemzetközi akkreditáción dolgozik,...

Három nő – egy projekt

Pillanatok alatt eldöntötték, hogy Juli lesz a szóvivő. Mikor megkérdezem, miért ilyen egyértelmű, csak nevetnek. 16 éve dolgoznak együtt, ismerik egymást kívül-belül,...

Munka mellett tanulni, vagy tanulás mellett dolgozni? Ez itt a kérdés!

Nem ördögtől való, hogy diákok, egyetemi hallgatók iskola mellett munkába is járnak. Számos előnye lehet, ha valaki bevállal egy kis „pluszt” a...

Hogyan NE dőljünk be a saját, vagy épp mások hülyeségének?

Fogyást ígérő tapaszok, kencék, sokat ígérő, ámde megtévesztő posztok, több oldalas újságcikkek, amelyek emberek ezreihez, ha nem százezreihez jutnak el. Kell ez...

#elmúltálnegyven

várunk a közösségünkben

Ne hagyd ki

Fontos, hogy működjön a „kémia” az állásinterjún

Amikor találkozunk egy idegennel, néhány percen belül eldöntjük, hogy szimpatikus vagy sem. Egy állásinterjún is csak ennyi időnk van a pozitív első benyomás megszerzésére. Mutatunk 5 praktikát, amivel elősegíthetjük ezt.

Ezekre az interjúkérdésekre készülj fel, ha munkát keresel

Légy őszinte, de a fejlesztendő területek közt semmiképp se azokat emeld ki, amik fő elvárások a cégnél.

Munkahelyi balesetek Magyarországon – tönkre mehet bele a vállalkozás

Az értékelés szerint a balesetek nagy száma betudható annak, hogy a munkaerőhiány miatt sok a termelő cégeknél az újonc, és általuk megnövekedett a hibák száma. Ebből egyenes arányban következik a balesetek száma is.

Túl a barátságon, avagy a munkahelyi kapcsolatokról

Heti 40 órát töltünk a munkatársaink társaságában, így könnyen kialakul baráti viszony is a kollégáinkkal. Vannak azonban dolgok, amikre érdemes odafigyelni ezekben a kapcsolatokban.

Ne pánikolj és ne válj. Játékos és kapcsolatépítő tippek nem csak karantén idejére

A játékosság hiánya gátolhatja a kapcsolat működését, a játékosság megkönnyítheti a problémák feldolgozását.

Hírek a postafiókodban

Csak egy kattintás és hetente küldjük a legújabb híreket. Rólad. Neked.