Nemsokára egy éve lesz, hogy Marty McFly megérkezett a jövőbe Brown doki időgéppé alakított DeLoreanján a Vissza a jövőbe 2-ben. 2015. október 21-én landolt az 1989-ben kiadott film szerinti távoli jövőben. És Marty McFlynak jó néhány mai szakma akkora meglepetéssel szolgált volna, mint az önbefűzős cipő! Íme 4 munka, amit húsz éve el sem hittünk volna. 4 szakma, amit az internet teremtett az elmúlt években.
SEO expert (keresőoptimalizáló szakértő)
Van az a mondás, hogy amelyik cég nincs fent az interneten, az nem is létezik. Ez így van, ma már nem az Arany oldalakban lapozgatva kutatunk a cégek és szolgáltatásaik után, hanem egyszerűen beírjuk az internetes keresőbe a kulcsszavakat. Önmagában azonban egy honlap megléte csak az első lépés, csak a puszta jelentét az online térben. Ennyi nem elég, mert a tengernyi cég között olyanok leszünk, mint tű a szénakazalban. A SEO expert az, aki a honlap szövegezésénél olyan kulcsszavakat használ a megfelelő arányban, aminek a segítségével a cég weboldala előrébb kerül a keresők találati listájában. Ezáltal több felhasználó látogatja a honlapját, akikből potenciálisan vásárló válhat.
Social media manager (közösségi média menedzser)
A honlap ma már csak az egyik mankója a cégeknek az interneten, a másik a közösségi média. Legyen az a Facebook, az Instagram, a Twitter vagy a LinkedIn. Az elmúlt években komolyan átalakultak az internetezési szokásaink, 90 százalékban ezeken az oldalakon töltjük az időnket az online térben, ezeken keresztül szerezzük az információkat. A cégek pedig mindig ott vannak, ahol a vásárlók, tehát ők is beköltöztek ezekre a közösségi oldalakra. A social media manager személyében pedig sok helyen külön embert foglalkoztatnak arra, hogy kezelje a cég közösség médiás tartalmait. Ez nem csak a posztgyártásból áll, hiszen a fizetett hirdetések indítása, célzása és elemzése stratégiai jelentőségű.
Data miner (adatbányász)
Az adatbányász feladata egy adott üzleti folyamathoz tartozó összes adat összegyűjtése, majd ezekből következtetések levonása. Például ha nem fogy elegendő mennyiség egy hipermarketben bizonyos termékekből, megnézi a törzsvásárlói kártyával rendelkező vásárlók fogyasztási szokásait. Azokból az információkból, hogy a keresett terméket milyen életkorú, családi állapotú, vagyoni helyzetű vásárlók milyen időpontokban és termékekkel vásárolták együtt, az adatbányásznak köszönhetően már el lehet érni egy jobb termékkihelyezést. Az adatbányász így nemcsak értékesítési trendet olvas ki a kapott információkból, hanem a feltárt adatok alapján megoldási javaslatot is ad a problémára.
Online reputációs menedzser
Folyamatosan nyomokat hagyunk magunk után az interneten. Minden egyes feltöltött kép, bejegyzés, megnyilvánulás később visszaüthet ránk nézve. Sokan ezt nem is gondolják át, amikor közzétesznek magukról dolgokat, vagy kendőzetlenül nyilvánítanak véleményt. Például álláskeresésnél is lehet ez hátrányos, a cégek ugyanis sokszor utánanéznek a jelentkezőknek a Facebookon és a keresőkben. És ha olyat találnak, ami visszatetsző, az könnyen véget is vethet a táncnak. Az online reputációs menedzser felkutat minden interneten elérhető információt a megrendelőről, és hatékonyan el is tudja tüntetni azt. Ő a „netes takarító”.
A megtalált állommunka megtartása létkérdés, ezért ne kövessünk el banális hibákat.