Tízből tíz állásinterjús tanácsadó cikkben szerepel, hogy érdemes utánanézni, felkészültnek lenni az adott cégből. Ennek az oka egyszerű: a munkáltatók a valóban érdeklődő pályázókat szeretik, nem pedig hazardírozókat. Összeszedtük, pontosan miből kellene felkészülni!
1. Mi is volt a cég neve?
Nem viccelünk, sokszor alapvető adatokkal nincsenek tisztában a pályázók. Vannak, akik annyi helyre jelentkeznek, hogy számon sem tudják tartani, az ő mottójuk: mindegy hol, mindegy milyen munka, csak legyen. Ezt egy cég sem szereti. Mindenképpen ismernünk kell a cég pontos nevét, iparágát, tevékenységi körét és a pozíció paramétereit, amelyre jelentkezünk. Ha ezekkel nem vagyunk tisztában, az esélyeink jelentősen csökkennek.
2. Mire is vállalkozunk?
Az állásinterjú olyan, mint egy reklám: mi vagyunk a termék, az interjúztató a vásárló, és el kell adnunk magunkat neki. Meg kell győznünk arról, hogy mi vagyunk a legalkalmasabbak arra a feladatra, amelyre szakembert keres. De ha nem tudjuk pontosan, mi is a feladat, akkor hogyan érvelünk? Ezért kell betéve tudni, hogy a meghirdetett álláspályázatban melyek voltak a felsorolt elvárások. És nemcsak ezekre kell tudnunk reagálni, hanem általánosságban ismernünk kell az adott munkakör specialitásait, hogy a saját tapasztalatainkat jó színben tudjuk feltüntetni.
3. Beleillünk-e a közegbe?
Egy munkáltatónak nem csupán a szaktudásunk és a munkatapasztalatunk lesz a fontos, hanem az emberi jellemzőink is. A személyes állásinterjú arra is jó, hogy ellenőrizzék, a személyiségünk alapján beleillenénk-e a cég által képviselt értékekbe. Erre is fel tudunk készülni, a legtöbb cég honlapján van olyan rész, amelyben a vállalati kultúráról, a munkatársak bemutatásáról, a cég céljairól van szó. Ha tudunk ezekről is beszélni az állásinterjú során, azzal biztosan jó benyomást teszünk, felkészültnek hatunk majd. Nem mellesleg nekünk is fontos lehet, hogy tudjuk, jól éreznénk-e a magunkat az adott környezetben.
4. Mit művel a konkurencia?
Legyünk tisztában azzal, hogy melyek a konkurens cégek a piacon, és azok milyen tevékenységet folytatnak. Tudnunk kell, hogy mi különbözteti meg a leendő munkaadónkat a többiektől, és ezt nyilvánvalóvá kell tennünk az állásinterjún. Hadd érezze úgy az interjúztató, hogy mi nem csak csinálni akarunk valamit, hanem kifejezetten nála akarjuk azt csinálni.
5. Ki is a legnagyobb megbízó?
Ne csak az általános információk legyenek a birtokunkban az állásinterjú előtt, hanem ismerjük a legfrissebb híreket is a céggel kapcsolatban! Ez azért fontos, mert ha tudjuk, hogy múlt héten sikerült egy jelentős megbízást szereznie, vagy új terméket vezet be, és ezt bele tudjuk szőni a mondanivalónkba, azzal komoly érdeklődésről teszünk tanúbizonyságot.
További tippekkel segítünk a munkavállalóknak például abban, hogyan kerüljük el, hogy ne válaszoljanak az álláspályázatunkra.