11.5 C
Budapest
csütörtök, december 3, 2020

Baba az edzőteremben

Egy óra arra volt elég, hogy az alapokat elsajátítsam, de szégyenszemre egy játék babával, mert Gergő a kezdeti nyűgösködés után megunta a dolgot, és elaludt.

Friss

3 százalékkal emelkednek a nyugdíjak

Az előzetes számításoknak megfelelő mértékben emelkednek a nyugdíjak a jövő évben. December 2-án jelent meg a Magyar Közlönyben a 2021. évi...

Szokásos ünnep, varázslatos biztonság

Örök téma, hogy mégis kinek mi a kedvenc ünnepe és akárhányszor felvetődik a kérdés, kikerülhetetlen választóvonallá válik a Karácsony. Az ünnep, amit...

Boomerek, Doomerek, Zoomerek – Kik ők?

Írták már önnek a Facebookon, hogy OK Boomer? Tudta, hogy sosem érthet meg egy zoomert? Mit tud a doomerek önkéntelen cölibátusáról? Na...

Húszévesen, két gyerekkel

Balival tavaly együtt kezdtük a gimnázium utolsó évét, amikor kiderült, hogy márciusban, még az érettségi előtt édesapja lesz két kislánynak. A felesége Bori, húszévesen...

40 év felett új karrier?

Lehetséges karriert építeni 40 év felett is. Könnyű? Aligha. Akkor sem az, ha önszántunkból tesszük. Ha pedig a korábbi munkahely elvesztése az ok, akkor igazi kihívás lehet. A miértekről beszéljünk nagyon, de nagyon őszintén…

Kezdjük a könnyebbik helyzettel

Amikor egy jobb lehetőség, konkrét ajánlat érkezik, akkor látszólag sima ügy az új munkahely, hiszen jobbra váltani mindenkinek könnyen megy. Gondolnánk. A valóság azonban egyáltalán nem ennyire egyértelmű. 40 felett a munkavállaló a betöltött posztjától függetlenül, már jócskán rendelkezik munkatapasztalattal. Így a munkavállalói attitűdje is markánssá vált eddigre. Ez a kialakult munkastílus és munkahelyi kommunikációs stílus pedig elég erőteljesen határozza meg a napi működést.

Amikor új helyre kerülünk, akkor első lépésként a legjobb, ha csak megfigyelő státuszban maradunk.

Feltérképezzük a körülményeket, figyeljük a többiek munkastílusát, megismerjük az új munkatársak viselkedési és reagálási faktorait. Ehhez kell ugyanis hozzá alakítani a saját munkahelyi énünket. Ez az alap, amire építkezünk abban a folyamatban, ami a beilleszkedés eredményességét fogja meghatározni. Mindezen információk egyformán fontosak akkor is, ha vezetői, akkor is, ha beosztotti munkakör az új feladat. Annál is inkább, mert nagyon kevés az a személyiség, akit mindenki egyformán elfogad. Ezért egyáltalán nem általános a „vörös szőnyeges” bevonulás, és az egyöntetű hurrá optimizmus az új munkaközösség részéről. Valakinek be fogsz jönni, valakinek nem. Ez pedig kívülről nem felmérhető.

Nem biztos, hogy az lesz a legjobb munkatárs, vagy beosztott, aki a legszélesebben mosolyog

Vagy aki a leghangosabban „éljenez”. Többnyire a megbízható, jó munkát végző munkavállaló csendes, a munkájára fókuszál, segítőkész, nem él vissza információkkal, nem akar folyamatosan porondon és a figyelem középpontjában lenni. Nem harsogja, hogy mennyi a dolga és milyen nehéz neki teljesíteni. Nem ismételgeti, hogy de ő ennek ellenére áll a vártán.

A jó munkavállaló biztosan nem akar pletykát megosztani, mások hibáira felhívni a figyelmet. Néha visszahúzódónak, akár távolságtartónak is látszhat. Az, hogy ez nem munkakerülés, lustaság vagy szakmai alkalmatlanság, az a munkavégzése minőségéből és a megbízhatóságából derül ki.

Vezetők között is van ilyen! A hierarchia betartását mindenhol elvárják, viszont a horizontális munkatérben érdemes inkább tőlük kérdezni. Ők általában segítőkészek, ha szakmai, munkahelyi kérdésben szeretnénk az első időben eligazodni. Van, ahol adnak az új munkatárs mellé „mentort”, aki segíti a beilleszkedést. Őt viszont minden esetben a vezető jelöli ki, bízza meg, tehát többnyire nincs mód a személyiség és hozzáállás alapján választani. Ha kapunk ilyen segítőt, érdemes nagyon figyelni minden információra. Érdemes bátran kérdezni, mert aki benne van az információs körben, annak néhány dolog olyan evidencia, amit nem jut eszébe megosztani.

Ha vezetői munkakörbe érkezünk, akkor biztos, hogy első perctől mindenki 100%-os munkát vár.

Kevesebb és rövidebb a tolerancia idő. Ami tulajdonképp nem túl barátságos, hiszen egy csomó dolgot az új vezető pont úgy nem ismer, mint egy új beosztott. Ezért nekik még több erőfeszítést kell tenni a gyors beilleszkedésért, a döntéshozatalra kész állapotért. Ebben pedig a szakmai ismeretek csak az egyik részt képviselik…

Az új helyen nem számítanak az előzmények

Abban a tekintetben semmiképpen, hogy a másik helyen mit értünk el. Az sem feltétlenül, hogy milyen sikerek eredményeképpen kaptuk meg az új lehetőséget. Amennyiben a pozíció, amelybe érkezünk, egy a munkaközösség által kedvelt személy távozásának eredménye, akkor duplán meg kell küzdeni az elfogadottságunkért. Nem a státuszért, amit betöltenek velünk, hanem a pozícióért, amit az új helyen be fogunk tölteni a munkatársi körben.  Ha az elődünk kevéssé kedvelt személy volt, akkor jobb az induló potenciál. Azonban ebben az esetben is nagyon fontos, hogy pozitív hatást gyakoroljunk a többiekre. Ezzel létrehozva egy számukra előnyösebb munkatársi közeget.

De ahhoz, hogy az öröm nehogy ürömmé váljon, bizony ki kell alakítanunk a szakmai elismertség alapú megítélést. Ehhez nyilván idő kell. Viszont amennyiben sikerül, akkor sok további kényelmetlenségtől tudjuk megkímélni magunkat. Amennyiben azonban a személyiségünk kevéssé passzol a már kialakult csapatba, akkor csupán a szakmaiság nem lesz elég. Gyorsan semmivé válik az elfogadási készség. Persze a fordítottja sem csodaszer. Ha valaki jó fej, mindenkivel igyekszik kialakítani a jó légkört, viszont szakmailag nem bizonyul megfelelő színvonalúnak, idővel akkor is elfogy a megelőlegezett bizalom.

Nem kérdés, hogy úgynevezett „jóakarók” mindenütt vannak. A pletyka megúszhatatlan. A ködös és félinformációk, amik gyorsan keringeni kezdenek, kiváló alapot szolgálnak arra, hogy ferdítve, csúsztatva, felnagyítva, aláássák a fáradozásainkat.

Arra is fel kell készülni lelkiekben, hogy az új munkatársak valamelyike, akár többen is azonnal rákattintanak a közösségi oldalakra és nagy elánnal próbálják feltérképezni az érkező munkavállaló hátterét. Erre számíthatunk az állásinterjú kapcsán is, azonban egészen más szemszögből érdekes egy HR vezetőnek, vagy leendő főnöknek az ott található információ halmaz, mint a közvetlen kollégáknak, vagy az új beosztottaknak. A közösségi megjelenés kockázataira és kommunikációs nívójára persze enélkül is érdemes odafigyelni. Annak ellenére, hogy a világ elé tárt személyes nézőpontokat meglepően sokan úgy kezelik, mintha a legbelsőbb baráti körükkel, vagy családtagjaikkal beszélgetnének. A magánélet megmutatásával is érdemes csínján bánni. Nem csak a munkahelyi beilleszkedés miatt…

A sikernek ára van?

Van még egy fontos szempont, amire sokan nem is gondolnak. A siker vágyott. Mindenki által, csak mindenki mást ért ezalatt. Azonban amikor beérik a munka, amikor elérjük, amit akartunk, előfordul, hogy megijedünk egy kicsit. Elképzelni, hogyan csinálnák, mi mindenre vagyunk képesek, a fejünkben lejátszani száz és ezer beszélgetést, szituációt, az olyan ártalmatlan. Amikor azonban ténylegesen szemben állunk másokkal, amikor pozíciónktól függően döntéseket kell hoznunk nem csak szakmai, hanem humánerőforrás kérdésekről, amikor emberek további sorsáról kell döntenünk, akkor ez koránt sem olyan könnyű, mint amikor még csak a fejünkben létezett a siker.

A mentális felkészülés ezért több, mint elengedhetetlen. Különösen, ha az új munkakör előrelépés eredménye, és korábban nem vezetői munkakört töltött be az illető.

Tehát nem ismeri kéz-közelből, személyes tapasztalatból a döntéshozatalok mentális súlyát és felelősségét. A vezetőképzések elvileg erre valók, viszont nem mindenhol fordítanak kellő figyelmet arra, hogy a szakmai és személyiség követelmények valóban kompakt egységgé érjenek. Annál is inkább, mert a vezetőről eleve feltételezi mindenki, hogy birtokában van a megfelelő alkalmasságnak. Kellően felkészült a feladatra. Ezért szívből ajánlom a vezetői felkészülést, a szakmai és mentális rátermettség folyamatos fejlesztését.

Gondoljunk csak arra, hogy az elmúlt évtizedben egyre gyakoribb jelenség a fiatal, 35, sőt 30 év alatti, vezetői posztot betöltő felsővezető, csúcsvezető.

Nem csak lutri

Amikor beosztottként kerülünk új helyre, számunkra előnyösebb pozícióba, akkor is a fenti szempontokat kell fókuszban tartani. Azzal a különbséggel, hogy ebben az esetben a vezető reakcióit, elvárási mechanizmusát, kommunikációs formáit szükséges a leggyorsabban megismerni, mivel a feladatok tőle érkeznek. Ezzel párhuzamosan a lehető leghamarabb fel kell venni az új helyen a ritmust.

Ki kell alakítani a munkahelyi kapcsolatrendszert, megismerni a szabályokat, kötelezettségeket, megtanulni a helyi szolgálati utat.

Bár erre sem gondol mindenki, még a felvétel előtt, vagy közvetlenül az új munka elnyerésekor érdemes megnézni a cég organigramját (szervezeti felépítését), és átnézni az SZMSZ-t (Szervezeti és Működési Szabályzat), ami az interneten elérhető. Ez ugyan nem a legélvezetesebb olvasmány, azonban gyorsan át lehet látni a szervezet működését, tehát igencsak megéri a fáradságot. Ezzel az információ halmazzal felvértezhetjük magunkat a működési szabályok ismeretével. Természetesen belső szabályozások, osztályok, főosztályok, igazgatóságok közötti különbségek, helyi szabályok mindenhol vannak. Viszont, ha van egy átfogó ismeret rendszerünk, az a beilleszkedés időszakában segítség lehet.

Új seprű jól seper…

Bármilyen pozíciót töltünk is be a hierarchiában, a hely és a munkakör megismerése, a munkatársakkal való kapcsolat kialakítása, a helyi szokások megismerése az elsődleges. Saját magunk pozícionálása a csapatban a 2. lépés. Az új munkavállalóról a legtöbb esetben mindenki elismeri, hogy nem tudhat mindent az első napokban. Azonban az elfogadottságot nagymértékben befolyásolja, hogy mennyire látják a többiek a beilleszkedésre való hajlandóságot.

Nem érdemes „új seprű” alapon minden egyéb nézőpontot félretéve, mindent és bármit bevállalni „jófejségből”. A készségesség elsősorban a munkakörrel kapcsolatos kell maradjon.

A lélegzetvételnyi szünetekben a többiekkel megismerkedni, ebédszünetben keresni a többiek társaságát, áldásos. De ne azzal kezdjük, hogy mindenkit beavatunk a magánéletünkbe, vagy egyből véleményt formálunk az első héten a többiekről. Azonban az sem jó, ha nagyon zártak vagyunk, nem mondunk semmit amikor kérdeznek. A megfontolt válaszokra azonban szükség van. A mértéktartás ilyenkor is gyönyörködtet.

Érdemes eljönni az új helyen való kezdés időszakában néhány konzultációra humánerőforrás és szervezeti működés oldaláról történő megközelítésben. Akár vezetői, akár beosztotti munkakört váltunk. A munkavállalói attitűdjéről ugyanis mindenkinek van egy kialakult képe önmagával kapcsolatban. Az új hely azonban új lap, amire a belépés pillanatától kezdve íródnak fel a sorok. Tehát a korábbi rutin és az addig beváltnak ítélt módszerek, koránt sem biztos, hogy az új helyen is ugyanúgy működnek.

Innen folytatom…

Latest Posts

3 százalékkal emelkednek a nyugdíjak

Az előzetes számításoknak megfelelő mértékben emelkednek a nyugdíjak a jövő évben. December 2-án jelent meg a Magyar Közlönyben a 2021. évi...

Szokásos ünnep, varázslatos biztonság

Örök téma, hogy mégis kinek mi a kedvenc ünnepe és akárhányszor felvetődik a kérdés, kikerülhetetlen választóvonallá válik a Karácsony. Az ünnep, amit...

Boomerek, Doomerek, Zoomerek – Kik ők?

Írták már önnek a Facebookon, hogy OK Boomer? Tudta, hogy sosem érthet meg egy zoomert? Mit tud a doomerek önkéntelen cölibátusáról? Na...

Húszévesen, két gyerekkel

Balival tavaly együtt kezdtük a gimnázium utolsó évét, amikor kiderült, hogy márciusban, még az érettségi előtt édesapja lesz két kislánynak. A felesége Bori, húszévesen...

#elmúltálnegyven

várunk a közösségünkben

Ne hagyd ki

A Mi Asszonyunk?

Ahogy jártak Sri Lankán templomba azok az emberek is, akiket egy idióta beteg állat Húsvétkor likvidált. 300-nál több halott és 500-nál több sebesült. A hírek szerint három katolikus templomot is érintett az ügy.

Mediterrán diéta: a jolly joker étrend, amely orvosilag is támogatott

A hangsúly egyre inkább a betegség megelőzése irányába tolódik, azt kutatják, hogy milyen lehetőségeink vannak a betegségek kialakulásának megelőzésére.

Baba a fedélzeten – Születésnap, Keresztelő

Egy évvel ezelőtt velünk is megtörtént a CSODA! Szeptember 12-én megszületett a gyermekünk. Egy pici, cuki kisbabát foghattam a kezembe.

Taccsra tettek? Gyászold meg!

Abba a korba léptünk, amikor gyakrabban járunk temetésekre, mint esküvőkre, amikor többet gyászolunk, mint örülünk mások boldogságának. De vajon gondolkodtál-e már a...

Környezettudatos pucérság

Meg szoktam nézetni velük a ruhacímkéiket, hogy lássák, mennyire pamut az a ruha, ami rajtuk van, illetve mennyire műanyag.

Hírek a postafiókodban

Csak egy kattintás és hetente küldjük a legújabb híreket. Rólad. Neked.