A cégek egy része kész a humánerőforrás gazdálkodás változására. Ennek egyik megjelenési formája a home office lehetősége egyes munkakörökben. Valóban nagy dolog, amikor a munka és a szabadság érzése összetalálkozhat. Azonban az otthoni munkavégzés sem „fenékig tejfel.”
Mi az előnye a home office munkavégzésnek?
- Munkavállaló osztja be az idejét.
- A napi munkába járási időt megspórolhatjuk = másképpen hasznosíthatjuk.
- Beteg családtag és kisgyermek mellett is teljes munkavégzés lehetséges.
- A visszahúzódóbb munkavállaló számára könnyebb lehet a munkavégzés, mint egy zsúfolt irodában.
- Bizonyos feladattípusokat, amelyek nagy konventrációt és csendes, nyugodt körülményeket kívánnak, egyes esetekben könnyebb Home Office-ban ellátni.
Mi a kockázata/nehézsége a home office munkavállalásnak?
- A napi munkaidő beosztásában sokkal könnyebb elúszni.
- Sokkal több tudatosság, szorgalom és fegyelem szükséges az otthonról dolgozáshoz.
- Információbiztonsági feltételeket kiemelt gonddal kell megteremteni és fenntartani. (informatikai és tartalombiztonság kialakítása, adatvesztés elkerülése)
- Az otthonról dolgozó munkavállaló nincs benne a napi munkahelyi ritmusban.
- Az információáramlás kiemelt energiát igényel. Figyelni kell arra, hogy a többiek munkafolyamatairól az otthon dolgozó kolléga mindig naprakész információkat tudjon.
- A munkavállaló könnyebben kirekesztődhet a kollektívából, kevésbé marad csapattag, illetve több szervezést igényel a folyamatellenőrzés is.
- A vezetővel való kapcsolattartás nem magától értetődő.
- Ha konfliktus, vagy vitás szakmai helyzet alakul ki, akkor a Home Office-ban dolgozó nincs jelen.
Kinek való a Home Office? Mire kell figyelni?
Céltudatos, az idejét beosztani jól tudó, kellő fegyelmezettséggel bíró, a határidőket tartani képes munkavállalók számára lehet megfelelő forma. Fontos, hogy a munkahelyi kollektíva tisztában legyen avval, hogy az otthon végzett munka nem extra szabadság. Ezt az otthonról dolgozó munkavállalónak is tudatosítania kell magában. Rá éppen úgy vonatkozik a teljesítmény, a személyi felelősség, a munkaidő betartása. Biztosítani kell a folyamatos kapcsolattartást. Az otthonról dolgozó munkavállalónak heti rendszerességgel, előre megszabott időben be kell mennie a munkahelyre, hogy egyeztesse a következő hét feladatait, beszámoljon az elvégzett munkáról, személyesen is találkozzon a többiekkel.
Van, amit nem tud egyedül, otthonról elvégezni, ezeket a feladat részeket az egyeztetett, bent töltött időpontokra kell fókuszálni a bent dolgozók számára is.
Kinek nem való az otthonról végezhető munka?
- Aki időbeosztási problémákkal küzd, és nem képes tartani a határidőket.
- Aki hajlamos a pánikbetegségre, depresszióra.
- Aki nem teljesen önálló a munkavégzésben.
- Pályakezdő, vagy az adott munkahelyen frissen belépett munkavállaló, aki még nem ismeri kellőképpen az adott hely struktúráját.
- A túlságosan magának való munkavállaló sem célszerű, hogy bezárkózzon otthoni munkavégzésre állandó jelleggel, mert az elmagányosodás folyamata felgyorsulhat.
Kiemelt figyelemmel vállaljon home office munkát, ha:
- Gyermekét egyedül nevelő szülő.
- Több gyermekes anyuka.
- Olyan munkavállaló, aki előtte csak csapatban dolgozott.
- Nyugdíj előtt álló munkavállaló.
- Olyan munkakörben dolgozó személy, akinek a munkafolyamatai integrációt és kooperatív együttműködést kívánnak, tehát a jelenléte aktívan befolyásolhatja az eredményességet.