Ahhoz, hogy sikeresek legyünk a szakmánkban, mindenek előtt természetesen felkészültnek kell lennünk. A felkészültség mikéntje szakterületről szakterületre változik, van azonban 5 olyan munkavállalói tulajdonság, ami attól függetlenül szükséges az előremenetelünkhöz, hogy orvosok, informatikusok vagy villanyszerelők vagyunk. Mutatjuk őket!
1. Kommunikáció
Mivel a legtöbb esetben csapatban kell dolgozni, vagy legalábbis van egy ügyfél, akivel szót kell érteni, a kommunikáció minden munka alapja. Ez nemcsak azt jelenti, hogy hatékonyan ki kell tudnunk fejezni magunkat, félreértések nélkül át kell tudnunk adni a fontos információkat a másik félnek, hanem ugyanez fordítva is igaz. Meg kell tudnunk érteni, amit a másik akar közölni velünk, amihez szociális érzékenységre is szükségünk lesz, hiszen minden ember más és más, de nekünk meg kell találnunk velük a közös hangot.
2. Csapatmunka
Elcsépelt kifejezés, ugyanis az önéletrajza alapján minden munkavállaló született csapatjátékos. Pedig valójában ez az egyik legfontosabb munkahelyi tulajdonság, amely közel sem magától értetődően jellemez mindenkit. Ahhoz, hogy tényleg jó csapatemberek legyünk, képesnek kell lennünk arra, hogy a saját feladatainkon túllátva megértsük a szélesebb perspektívát. Egy munkahelyen minden összefügg mindennel, ahhoz pedig, hogy az egész rendszer olajozottan működjön, a dolgozóknak kompromisszumkészeknek, segítőkésznek és együttműködőnek kell lenniük egymással. Ezt nevezik csapatmunkának.
3. Rugalmasság
Gyorsan változó világban élünk, ma már nem megy az, hogy valaki kitanul egy szakmát, és abból élete végéig meg tud élni. Nem, folyamatosan tanulni és fejlődni kell, ha tartani akarjuk a lépést a technológiai innovációkkal. Ráadásul nem csupán arról van szó, hogy egy-egy szakmán belül változnak az eljárási módszerek, hanem komplett szakmák tűnnek el egyik napról a másikra, mert kiváltják őket az automata rendszerek, és új munkakörök születnek az aktuális munkaerőpiaci igényekhez igazodva. Ahhoz, hogy ebben a világban munkavállalóként hosszú távon érvényesülni tudjunk, nagy fokú rugalmasságra, a változásokra és a fejlődésre való nyitottságra van szükségünk.
4. Önállóság
Miközben a cégek egyre nagyobb munkaerőhiányra panaszkodnak, még nagyobb jelentősége van annak, hogy a meglévő aktív állomány önálló és hatékony munkavégzésre legyen képes. Mivel ugyanis kevés a jó szakember, kevesebb az idő és az energia is arra, hogy tanítsák, irányítsák a gyámoltalanabb kollégákat. Egyre nagyobb az igény azokra a munkavállalókra, akiknek nem kell fogni a kezét, mint az óvodába menő gyereknek, hanem egyből a nagycsoportosok magabiztosságával találják fel magukat a környezetükben.
5. Megbízhatóság
Sok munkáltató szenved attól, hogy a dolgozóik rendkívül könnyedén ugrálnak egyik cégtől a másikhoz. Egyre jellemzőbb ez a tendencia, pedig a munkáltatók is időt, energiát és pénzt fektetnek egy-egy új kollégába, akitől jó esetben nem csak néhány havi, vagy akár csak heti munkát remélnek cserébe. Több lojalitással, nagyobb fokú megbízhatósággal, a közös munka hosszabb tervezhetőségével értékesebbek lehetünk a cégek szemében.