20.3 C
Budapest
2023, május 27,

Friss

Egy nap, ami rólunk nőkről szól – újra itt a Női Váltó Fesztivál!

Hogyan tudnak a nők több szerepben megfelelni, karriert építeni a család mellett, hol vannak részmunkaidős állások, egyáltalán: mitől lesznek nőbarátok a munkahelyek?...

Hullámvölgy a diétában – Hogyan lendüljünk át rajta?

Van az úgy, amikor semmi nem megy. Van, hogy semmi nem jön össze. Minden, de minden közbejön,...

…amiket nem mond el a férfi

"Tudom, egy palitól ez lehet nyálas duma... Vannak dolgok, amiket nem mond el a férfi, mert úgy gondolja sok nő/férfi, hogy...

Életmódváltás

Sokat gondolkoztam miről írjak, mi az, ami érdekel titeket. Mi az, amit szívesen olvasnátok. És végül emellett...

Újabb európai nagyvárosok központjából száműzik az autókat

Egyre több nagyvárosban tervezik azt, hogy néhány éven belül teljesen kitiltják az autókat a belvárosból, Párizs, Athén vagy Mexikóváros 2025-től nem engedne be nem csak a dízelmotoros, de semmilyen más autót sem a belső kerületekbe, és a „mozgalomhoz” egymás után csatlakoznak más nagyvárosok is. Az autók kiszorítására azonban több módszer is létezik, van, ahol egyelőre csak a régebbi autókat, van, ahol a dízelhajtású autókat nem engedik be a belvárosokba, de a parkolási díjak drasztikus megemelése vagy dugódíj bevezetése is célra vezető lehet. Bemutatjuk, hogyan szorítaná ki Helsinki és Oslo a személyautókat a belvárosból.

Nemrégiben a „Az évszázad végére melyek lesznek a föld legnépesebb városai?”  című cikkünkben arról írtunk, hogy elképesztő ütemben nő a világ népessége, azonban ez nem egyenletesen történik a Föld különböző pontjain, így a Global Institute kutatásai alapján a következő bő 80 év során jelentősen átalakulhat a bolygónk legnagyobb városainak a sorrendje, már ami a népességet illeti. Ha nem történik drasztikus változás a trendekben, a világ legnagyabb városai Afrikában és Indiában lesznek megtalálhatóak. Afrika a legszegényebb kontinens, nagy kérdés, hogy hogyan lesz képes megbirkózni a növekvő népesség jelentette problémákkal. Ennek a kérdésnek másik oldala nagyon izgatja egész Európát, azaz, hogy mi hogyan leszünk képesek kezelni a migrációt, illetve a modernkori népvándorlást.  Jelen cikkünkben a Portfólió nyomán azt mutatjuk be, hogy milyen módszerekkel próbálják a két skandináv fővárosban csökkenteni a belvárosba behajtó autók számát.

 

Helsinki

 

A finn fővárosban, az ország legnagyobb, 640 ezer lakosú városában, Helsinkiben más nagyvárosoktól eltérően úgy akarják kiszorítani a belvárosokból az autókat, hogy hatékony közlekedési alternatívát teremtenek, és arra ösztönzik a város lakosait, hogy ne használjanak autót a belső kerületekben.

Átlagosan az idő 4 százalékában használják az autókat a tulajdonosaik, a fennmaradó 96 százalékban azonban csak parkolnak valahol, ez pedig az erőforrások, például pénz és a parkolásra használt tér elherdálása mondja Ville Lehmuskoski, Helsinki tömegközlekedési cégének a vezérigazgatója. Ha a helsinki régióban 25 százalékkal csökkenne az autóhasználat, akkor az 100 ezer autóval kevesebb járművet jelentene, így autónként 10 ezer eurós értékkel számolva közel 1 milliárd eurót lehetne arra használni, hogy hatékonyan pörgessük fel a gazdaságot vagy a társadalom számára hasznos módon használjuk fel ezt az összeget, mondta Lehmuskoski.

A finn fővárosban már évekkel ezelőtt szerettek volna teljes tilalmat bevezetni a belvárosi autóforgalomra, amit a városi vezetésben második legnagyobb párt, a Zöld Liga is szorgalmazott, azonban a mostani politikai konstellációban ennek kicsi a valószínűsége, ehelyett arra helyezik a hangsúlyt, hogy a gyaloglás, a kerékpározás és a közösségi közlekedés egyre inkább felhasználóbaráttá váljon, ezzel az autós közlekedés versenyképessége csökken.

 

Helsinki_paiva_illallinen_helsin.jpg

 

A Helsinkiben lakók nagy része rendszeresen használja a helyi tömegközlekedést. 1966-ban a fővárosban megtett utazások kétharmadát tömegközlekedéssel tették meg, az azt követő évtizedekben azonban ez az arány – főként az autós közlekedés javára – jelentősen csökkent, a mélypont 2008-ban volt, akkor az összes utazás 42 százalékát bonyolították valamelyik tömegközlekedési eszközzel, az arány azonban azóta évről-évre nő.

A következő években a gazdasági növekedés egyik legfontosabb motorja a közlekedés hatékonyságjavulása lesz, mondja Sampo Hietanen, az autók szerepének újragondolását hirdető startup, a Maas Global vezérigazgatója. A MaaS Global célja, hogy olyan alternatívákat kínáljon a Helsinkiben élőknek, amik mellett az autók már nem versenyképesek. A cég olyan appot fejleszt, amellyel megtervezhetjük utazásainkat, például önvezető autókat vagy buszokat, megosztott kerékpárokat vagy akár a tömegközlekedést is kombinálva.

A városvezetés is sokat tesz azért, hogy a helyi lakosok könnyebben letehessék az autójukat, a várostervezés szerves része a tömegközlekedés fejlesztése, de más módokon is segítenek, például olyan városi útszakaszok kialakításával, ahol a sebességi korlátot az autók számára csökkentették, az ott közlekedő villamosoknak viszont nagy sebességet engedélyeznek.

 

Oslo

 

A norvég főváros azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra az 1990-es szint 95 százalékára csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását. Mivel a széndioxid-kibocsátás 61 százalékárért a közlekedés felelős, ezen belül pedig 39 százalék az aránya a személyautóknak, logikusnak tűnt, hogy a városvezetők a probléma gyökerét fogják meg, és betiltják a belvárosban az autóközlekedést, erre 2015-ben tettek javaslatot, Oslo lehetett volna az első európai nagyváros, ahol betiltják az autózást a belvárosban. Ez első ránézésre nem is tűnt nehéznek abban a városban, ahol a belvárosiak 88 százalékának nincs is autója és csak 7 százalékuk használ személyautót belvárosi közlekedésre, azonban a konzervatív frakció és az autólobbi azonban elkaszálta a kezdeményezést.

Most újra nekifutnak az autók kiszorításának, de a totális tiltás helyett más stratégiát választottak, a városvezetés egyszerűen megszűntetné a belvárosi parkolóhelyeket, ettől remélik a forgalom csökkenését. Jelenleg 650 parkolóhely van a belvárosban, ezek helyén közösségi tereket, például játszóteret vagy kulturális eseményeknek helyet adó felületeket alakítanának ki, vagy egyszerűen bicikliparkolóként használnák őket.

A tervet három fázisban hajtanák végre: az első fázisban, még idén az összes felszíni parkolóhelyet megszűntetnék a belső kerületben, jövőre, a második fázisban több utat is lezárnak a forgalom elől és több mint 60 kilométernyi kerékpárutat építenek, a harmadik fázisban, 2019-ben pedig felülvizsgálják az eredményeket, és akár kiterjeszthetik a stratégia megvalósítását.

Latest Posts

Egy nap, ami rólunk nőkről szól – újra itt a Női Váltó Fesztivál!

Hogyan tudnak a nők több szerepben megfelelni, karriert építeni a család mellett, hol vannak részmunkaidős állások, egyáltalán: mitől lesznek nőbarátok a munkahelyek?...

Hullámvölgy a diétában – Hogyan lendüljünk át rajta?

Van az úgy, amikor semmi nem megy. Van, hogy semmi nem jön össze. Minden, de minden közbejön,...

…amiket nem mond el a férfi

"Tudom, egy palitól ez lehet nyálas duma... Vannak dolgok, amiket nem mond el a férfi, mert úgy gondolja sok nő/férfi, hogy...

Életmódváltás

Sokat gondolkoztam miről írjak, mi az, ami érdekel titeket. Mi az, amit szívesen olvasnátok. És végül emellett...