Nemrég ismét fellángolt a vita: érdemes-e korlátozni az idősek jogosítványhoz jutását. Az egész most onnan indult, hogy az MSZP-s Lukács Zoltán országgyűlési képviselő az idős sofőrök által okozott balesetek számáról érdeklődött Pintér Sándor belügyminisztertől. Szerinte ezek az adatok fontosak ahhoz, hogy „végiggondolhassuk a szükségesnek vélt jogi lépéseket”.
A kérdésben nehéz, hacsaknem lehetetlen olyan döntést hozni, amely mindenki számára kielégítő. A vita pedig soha véget nem érő: és mi van a piálós, drogos fiatalokkal, mi van azzal az időssel, aki 50 éve vezet balesetmentesen, mi van a luxusmárkákat vezetőkkel, akik minden szabályra fittyet hánynak? A kérdés jól láthatóan heves indulatokat szül.
Nemrégiben a „10 legendás pénzügyi csalás” című cikkünkben híres pénzügyi botrányokról írtunk, többek között szerepel a csalók között a piramisjáték „atyja” Charles Ponzi, a Ponzi-sémák vagy más néven Ponzi-rendszerek névadója. Most a Napi.hu nyomán az idősek jogosítványhoz jutását korlátozni kívánók érveit és az ezzel kapcsolatos ellenérveket vesszük sorra.
Egy kis statisztika
Annyit tudni, hogy közel 1,19 millió 60 év felettinek van vezetői engedélye Magyarországon. A legtöbb a 60-65 év közötti korosztályból kerül ki, de 76 év felett is van majdnem 230 ezer honfitársunk, akinek van engedélye.
És hogy ők mennyi balesetet követtek el? Íme:
Balesetek száma korcsoport szerint |
||
2015 |
2016 |
|
Elkövetők száma |
2631 |
2895 |
Időskorú elkövetők száma |
447 |
536 |
60-64 év |
160 |
198 |
65-69 év |
131 |
128 |
70-74 év |
81 |
103 |
75-79 év |
44 |
60 |
80 felett |
31 |
47 |
Forrás: Belügyminisztérium
Az autó mindennapjaink része. Sokszor nélkülözhetetlen a bevásárláshoz, de még ahhoz is, hogy eljussunk az orvoshoz. Néhány év múlva az önvezető autók megjelenésével a kérdés súlya változni fog, de a jelenlegi autók még sokáig a közlekedésben maradnak.
Mit mondanak az interneten kommentelők?
Az interneten a kommentelők így reagáltak az idősek jogosítványhoz jutásának korlátozásáról feltett kérdésre:
- Jelenleg 70 éves kortól két évenként, vagy évenként előtte meg talán 3 évenként van kötelező orvosi vizsgálat. Azt a sok fiatalt, aki száguldozik versenypályának nézve az utat és balesetet okoz, azt hogyan kellene vizsgálni? A probléma nem kor függő, hanem egészség és józan higgadt ember kell a vezetéshez.”
- Akinek apuci a s@gge alá tolja a BMV,MERCEDES….stb..terepjárót és mindösszesen alig 18 éves, tele droggal, piával…..annak jogos is, hogy legyen jogsi??????….és senkit, semmit nem kímélve, tisztelve felelőtlenül rodeózik??????
- Az jó, hogy van felső korhatár, de a tökéletes az lenne, ha az alsó korhatárt is megemelnék, valamint az orvosi vizsgálat kiterjedtebb legyen, drog és alkoholfüggők eleve ne juthassanak jogosítványhoz! Ja, és pszichológus mindenképpen lássa a delikvenseket, még mielőtt egyáltalán a volánhoz engedik őket!
- Több félvak, 0 reflexű 70-80 éves okoz balesetet, mint száguldozó fiatal.
- A statisztika nem ezt mutatja!!! Nézzen meg dzsippel közlekedőket, milyen mértékben érdekli őket a kressz, és hogy alkalmazzák!! Gyakorlatilag mindent megengednek maguknak, amit nem szabadna a közlekedésben!!! Ők nem öregek!!!
- Pontosan arról van szó, ez nem korfüggő. Még az autó típusától is jobban függ, hogy ki mit enged meg magának az utakon!
- Ha a látásával, egészségével és fizikai képességével nincs semmi olyan gond, ami a vezetést veszélyeztetné, akkor minek visszavonni? Az idősekre alapvetően nem az jellemző, hogy őrülten száguldoznak az utakon, pláne este. Ilyen alapokon a jogosítvány szerzésének alsó korhatárát is fel kellene emelni, meg azt korlátozni, hogy terhes nők vezethessenek, vagy egyáltalán, hogy gyereket betehessünk az autóba, mert rettentően elterelhetik a vezető figyelmét, és a végtelenségig folytathatnám. Magyarországon már eleve sok marhaságot kérnek a jogosítvány megszerzéséhez, minek még ezt is? Na, és ha egy külföldi 90 évesnek van érvényes jogosítványa, akkor mi van?”
- Ha balesetek 18 %-át okozzák a 60 év felettiek, akkor a 82 %-át nyilván a 60 alattiak okozzák. Akkor most kérdezem, hogy kiket kellene inkább korlátozni a vezetésben?
- Nem a koruktól, hanem egészségi állapotuktól kell függővé tenni. Bizonyos kor felett alkalmassági tesztet kell végeztetni velük. Ha ott megfelelnek, akkor a közlekedésben is részt vehetnek.
- Az alkalmassági tesztet bizony a fiatalokon is el kellene végeztetni
- Én sűrűbben csináltatnék velük olyan teszteket, ami a reakció idejüket vizsgálja. Ha megélem magammal is megcsináltatnám! Botrányosan le vannak egyesek lassulva, ezáltal közveszélyesek.
- A felelősségteljes időskorú tudja, érzi, mikor nem kell már a volán mögé ülnie. Attól még nem árt, ha a jogsiját meghosszabbítják, ha az egészsége engedi! Sosem lehet tudni, nem lesz-e olyan eset, mikor muszáj mégis beülni.
- Aki maga is úgy érzi, hogy nem kell már a volán mögé ülnie, az zárjon ki minden eshetőséget a vezetéstől. Az már bizonytalanná váláshoz, kapkodáshoz, rutintalansághoz vezethet. Mindettől függetlenül a nyugdíjazottság nem lehet irányadó
- Az én édesapámnak 70 évesen kellett volna meghosszabbítania a jogosítványát. Úgy döntött, nem hosszabbít, mert érezte, hogy lassult a reakcióideje, a figyelme sem a régi. Egyetlen emberi életet sem szeretne kockáztatni. Szerintem ez tiszteletre méltó döntés volt a részéről.
- Véleményem szerint minden korosztályt komolyabb pszichológiai és egészségügyi vizsgálatnak kellene alávetni rendszeresen (legalább 2-3 évente) a jogosítvány megszerzéséhez/megtartásához, mert kortól, nemtől függetlenül rengeteg vezetésre alkalmatlan ember ül a volán mögött. Miért? Mert pszichológiai alkalmassági vizsgálat nincs, egészségügyi alkalmassági vizsgálat pedig bár kötelező, ritkán vizsgálnak meg bármit is, legtöbbször csak elveszik a pénzt és már adják is papírt
- Mindenkinél rendszeres egészségügyi vizsgálatot kellene tartani, kortól függetlenül. Valaki még 80 felett is teljesen beszámítható, más meg már 50 felé elkezd leépülni, és a saját (meg mások) érdekében tilos lenne volán mögé engedni.
{CTVC6S}