24.4 C
Budapest
2024, július 4,

Friss

A férfinak mindegy, csak szex legyen

Nagyjából hat éves lehettem, amikor először volt részem szexuális megaláztatásban. Illetve - mivel nem vagyok szakember - nem tudom mi a szakmai...

KertAkadémia a fenntartható és egészséges kertekért

Most, hogy egyre nagyobb az igény a saját termelésű zöldségekre és gyümölcsökre, így életre hívtunk egy olyan nagyszabású rendezvényt, mint a KertAkadémia...

Másfél óra – társasjáték a végzetről

Életkérdések, mindennapi szituációk, mindent megváltoztató fordulatok. Évszázadok óta a drámairodalom legfontosabb színterei. A fókuszban többnyire a főhős és a többi szereplő dilemmái...

Picasso sci-fi főhős akart lenni

Régóta foglalkoztatja az embereket a gondolat, hogy megváltoztatható-e a sors. Hiszen vannak élethelyzetek, amelyek bár alakítják a jövőt, mégis a múltban dőlnek...

Érdemes-e korlátozni az idősek jogosítványhoz jutását

Nemrég ismét fellángolt a vita: érdemes-e korlátozni az idősek jogosítványhoz jutását. Az egész most onnan indult, hogy az MSZP-s Lukács Zoltán országgyűlési képviselő az idős sofőrök által okozott balesetek számáról érdeklődött Pintér Sándor belügyminisztertől. Szerinte ezek az adatok fontosak ahhoz, hogy „végiggondolhassuk a szükségesnek vélt jogi lépéseket”.

A kérdésben nehéz, hacsaknem lehetetlen olyan döntést hozni, amely mindenki számára kielégítő. A vita pedig soha véget nem érő: és mi van a piálós, drogos fiatalokkal, mi van azzal az időssel, aki 50 éve vezet balesetmentesen, mi van a luxusmárkákat vezetőkkel, akik minden szabályra fittyet hánynak? A kérdés jól láthatóan heves indulatokat szül.

Nemrégiben a „10 legendás pénzügyi csalás”  című cikkünkben híres pénzügyi botrányokról írtunk, többek között szerepel a csalók között a piramisjáték „atyja” Charles Ponzi, a Ponzi-sémák vagy más néven Ponzi-rendszerek névadója. Most a Napi.hu nyomán az idősek jogosítványhoz jutását korlátozni kívánók érveit és az ezzel kapcsolatos ellenérveket vesszük sorra.

 

crash_test_collision_60_km_h_dis.jpg

 

Egy kis statisztika

 

Annyit tudni, hogy közel 1,19 millió 60 év felettinek van vezetői engedélye Magyarországon. A legtöbb a 60-65 év közötti korosztályból kerül ki, de 76 év felett is van majdnem 230 ezer honfitársunk, akinek van engedélye.

És hogy ők mennyi balesetet követtek el? Íme:

Balesetek száma korcsoport szerint

 

2015

2016

Elkövetők száma

2631

2895

Időskorú elkövetők száma

447

536

60-64 év

160

198

65-69 év

131

128

70-74 év

81

103

75-79 év

44

60

80 felett

31

47

 

Forrás: Belügyminisztérium

Az autó mindennapjaink része. Sokszor nélkülözhetetlen a bevásárláshoz, de még ahhoz is, hogy eljussunk az orvoshoz. Néhány év múlva az önvezető autók megjelenésével a kérdés súlya változni fog, de a jelenlegi autók még sokáig a közlekedésben maradnak.

 

Mit mondanak az interneten kommentelők?

 

Az interneten a kommentelők így reagáltak az idősek jogosítványhoz jutásának korlátozásáról feltett kérdésre:

  • Jelenleg 70 éves kortól két évenként, vagy évenként előtte meg talán 3 évenként van kötelező orvosi vizsgálat. Azt a sok fiatalt, aki száguldozik versenypályának nézve az utat és balesetet okoz, azt hogyan kellene vizsgálni? A probléma nem kor függő, hanem egészség és józan higgadt ember kell a vezetéshez.”
  • Akinek apuci a s@gge alá tolja a BMV,MERCEDES….stb..terepjárót és mindösszesen alig 18 éves, tele droggal, piával…..annak jogos is, hogy legyen jogsi??????….és senkit, semmit nem kímélve, tisztelve felelőtlenül rodeózik??????
  • Az jó, hogy van felső korhatár, de a tökéletes az lenne, ha az alsó korhatárt is megemelnék, valamint az orvosi vizsgálat kiterjedtebb legyen, drog és alkoholfüggők eleve ne juthassanak jogosítványhoz! Ja, és pszichológus mindenképpen lássa a delikvenseket, még mielőtt egyáltalán a volánhoz engedik őket!
  • Több félvak, 0 reflexű 70-80 éves okoz balesetet, mint száguldozó fiatal.
  • A statisztika nem ezt mutatja!!! Nézzen meg dzsippel közlekedőket, milyen mértékben érdekli őket a kressz, és hogy alkalmazzák!! Gyakorlatilag mindent megengednek maguknak, amit nem szabadna a közlekedésben!!! Ők nem öregek!!!
  • Pontosan arról van szó, ez nem korfüggő. Még az autó típusától is jobban függ, hogy ki mit enged meg magának az utakon!
  • Ha a látásával, egészségével és fizikai képességével nincs semmi olyan gond, ami a vezetést veszélyeztetné, akkor minek visszavonni? Az idősekre alapvetően nem az jellemző, hogy őrülten száguldoznak az utakon, pláne este. Ilyen alapokon a jogosítvány szerzésének alsó korhatárát is fel kellene emelni, meg azt korlátozni, hogy terhes nők vezethessenek, vagy egyáltalán, hogy gyereket betehessünk az autóba, mert rettentően elterelhetik a vezető figyelmét, és a végtelenségig folytathatnám. Magyarországon már eleve sok marhaságot kérnek a jogosítvány megszerzéséhez, minek még ezt is? Na, és ha egy külföldi 90 évesnek van érvényes jogosítványa, akkor mi van?”
  • Ha balesetek 18 %-át okozzák a 60 év felettiek, akkor a 82 %-át nyilván a 60 alattiak okozzák. Akkor most kérdezem, hogy kiket kellene inkább korlátozni a vezetésben?
  • Nem a koruktól, hanem egészségi állapotuktól kell függővé tenni. Bizonyos kor felett alkalmassági tesztet kell végeztetni velük. Ha ott megfelelnek, akkor a közlekedésben is részt vehetnek.
  • Az alkalmassági tesztet bizony a fiatalokon is el kellene végeztetni
  • Én sűrűbben csináltatnék velük olyan teszteket, ami a reakció idejüket vizsgálja. Ha megélem magammal is megcsináltatnám! Botrányosan le vannak egyesek lassulva, ezáltal közveszélyesek.
  • A felelősségteljes időskorú tudja, érzi, mikor nem kell már a volán mögé ülnie. Attól még nem árt, ha a jogsiját meghosszabbítják, ha az egészsége engedi! Sosem lehet tudni, nem lesz-e olyan eset, mikor muszáj mégis beülni.
  • Aki maga is úgy érzi, hogy nem kell már a volán mögé ülnie, az zárjon ki minden eshetőséget a vezetéstől. Az már bizonytalanná váláshoz, kapkodáshoz, rutintalansághoz vezethet. Mindettől függetlenül a nyugdíjazottság nem lehet irányadó
  • Az én édesapámnak 70 évesen kellett volna meghosszabbítania a jogosítványát. Úgy döntött, nem hosszabbít, mert érezte, hogy lassult a reakcióideje, a figyelme sem a régi. Egyetlen emberi életet sem szeretne kockáztatni. Szerintem ez tiszteletre méltó döntés volt a részéről.
  • Véleményem szerint minden korosztályt komolyabb pszichológiai és egészségügyi vizsgálatnak kellene alávetni rendszeresen (legalább 2-3 évente) a jogosítvány megszerzéséhez/megtartásához, mert kortól, nemtől függetlenül rengeteg vezetésre alkalmatlan ember ül a volán mögött. Miért? Mert pszichológiai alkalmassági vizsgálat nincs, egészségügyi alkalmassági vizsgálat pedig bár kötelező, ritkán vizsgálnak meg bármit is, legtöbbször csak elveszik a pénzt és már adják is papírt
  • Mindenkinél rendszeres egészségügyi vizsgálatot kellene tartani, kortól függetlenül. Valaki még 80 felett is teljesen beszámítható, más meg már 50 felé elkezd leépülni, és a saját (meg mások) érdekében tilos lenne volán mögé engedni.

 

{CTVC6S}

Latest Posts

A férfinak mindegy, csak szex legyen

Nagyjából hat éves lehettem, amikor először volt részem szexuális megaláztatásban. Illetve - mivel nem vagyok szakember - nem tudom mi a szakmai...

KertAkadémia a fenntartható és egészséges kertekért

Most, hogy egyre nagyobb az igény a saját termelésű zöldségekre és gyümölcsökre, így életre hívtunk egy olyan nagyszabású rendezvényt, mint a KertAkadémia...

Másfél óra – társasjáték a végzetről

Életkérdések, mindennapi szituációk, mindent megváltoztató fordulatok. Évszázadok óta a drámairodalom legfontosabb színterei. A fókuszban többnyire a főhős és a többi szereplő dilemmái...

Picasso sci-fi főhős akart lenni

Régóta foglalkoztatja az embereket a gondolat, hogy megváltoztatható-e a sors. Hiszen vannak élethelyzetek, amelyek bár alakítják a jövőt, mégis a múltban dőlnek...