Jövő januárban lép életbe Európai Uniós szinten a MiFID 2, amelynek célja a befektetők védelme mellett az európai pénz-és tőkepiacok átláthatóságának és stabilitásának javítása. Az új szabályozás magyar jogrendbe való átültetésének határideje július 3. A több törvényt is módosító javaslatot Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter nyújtotta be (a letölthető dokumentum mérete 143 oldal!), összeszedtük a fontosabb változásokat.
Nemrégiben a „Milyen jövő vár a befektetési alapokra?„ című cikkünkben a Portfolio által rendezetett Investment, Wealth and Savings (IWS) konferencián fontos téma volt a MiFID 2, azon belül is a részletes díjkimutatás okozta potenciális ügyfélvesztés lehetősége. Jelen cikkünkben a Portfolió nyomán áttekintjük hogy a benyújtott törvényjavaslat hogyan fogja érinteni a befektetőket.
Mi az uniós szabályozás célja?
A kereskedés kapcsán központi célja az új szabályozásnak, hogy minden szervezett kereskedés szabályozott kereskedési helyszíneken folyjon, és ennek érdekében az eddig szabályozott kategóriák mellé (szabályozott piac, multilaterális kereskedési rendszer -MTF) egy újabb platformot, a szervezett kereskedési rendszert (OTF) is bevezetik.
A befektetőket érintő fontosabb változások kiterjednek
- a befektetési tanácsadás és portfóliókezelés szabályozási kereteinek erősítésére,
- az ösztönzők elfogadásának szigorúbb szabályozására és a független tanácsadásra vonatkozó új szabályozásra,
- komplex terméknek minősített pénzügyi eszközök bővítésére, ezáltal a csak megbízás végrehajtásának esetére alkalmazható eljárások szűkülésére,
- az ügyfelek tájékoztatásának további javítására.
Hogyan érintik ezek a változások a lakossági befektetőket?
- A megbízásokat a lehető legkedvezőbb feltételek mellett kell végrehajtani, a befektetési vállalkozásoknak az előző évre vonatkozóan az öt legfontosabb végrehajtási helyszínt (pl. BÉT, ÁKK, konkrét banki partner vagy az adott instrumentum elsődleges piaca) nyilvánosságra kell hozniuk.
- Független befektetési tanácsadás és portfóliókezelés esetén a befektetési vállalkozások nem fogadhatnak el harmadik személytől semmilyen ösztönzőt sem egyes kivételektől eltekintve (pl. kisértékű, nem pénzbeli juttatások, de erre is vannak külön szabályok). A független tanácsadás fogalmát a MiFID 2 hozza be, az erre vonatkozó szigorú előírások miatt azonban kérdéses, hogy mely szolgáltatók vállalják ezt fel.
- Az ügyfél-tájékoztatás és ügyféligény-felmérés sokkal kiterjedtebb lesz, a szolgáltatóknak például fel kell mérniük az ügyfelek kockázatviselési és kockázatvállalási hajlandóságát, és csak ezek ismeretében lehet befektetési tanácsot adni.
- Emellett a „csak végrehajtás” (execution only) esetek köre szűkül, kevesebb lesz tehát az olyan megbízás, ahol nincs szükség az ügyfélismeretek előzetes felmérésére.
- A termékről az ügyfélnek írásbeli megfelelőségi nyilatkozatot is ki kell adnia a szolgáltatónak, kérdéses persze, hogyan oldható ez meg például telefonos kiszolgálás esetén.
- Kiterjed a minimálisan rögzítendő adatok köre (telefonbeszélgetések, emailek), a rögzített adatokat minimum 5 évig meg kell őrizni, kérdés, hogyan lehet majd a beszélgetésekből csak a MiFID szempontjából releváns adatokat és információkat elkülöníteni.
- A költségtájékoztatások az eddigieknél sokkal kiterjedtebbek lesznek: az ügyfél-tájékoztatókban részletesen fel kell majd tüntetni az egyes költségelemeket, évente minimum egyszer részletes költségkimutatást kell küldeni az ügyfélnek.