Sokszor nem a körülményeken múlik, hogy kihozzuk-e a legtöbbet a lehetőségeinkből, hanem a gondolkodásmódunkon. Mutatjuk, min érdemes változtatni a fényesebb karrier reményében.
1. Irigység helyett belátás
„Ahhoz, hogy megváltoztasd a rossz szokásokat, tanulmányoznod kellene a sikeres emberek jó szokásait” – ez az idézet az elismert motivációs előadó, Jack Canfield tollából származik. És hányszor fordul elő, hogy ennek a szöges ellentétét tesszük? Amikor látunk egy sikeres embert, és csak irigykedve megjegyezzük, hogy biztos a kapcsolatai miatt, biztos a pénze miatt… Tipikus védekező mechanizmus ez, hárítjuk magunkról a felelősséget azzal, hogy nem azért sikeresebb nálunk valaki, mert jobb, hanem csak azért, mert könnyebb pályán mozog. Lehet, hogy ez néha igaz, de legtöbbször nem. Úgyhogy aki sikeres, azt inkább ismerjük el, és próbáljunk tanulni tőle!
2. Majd helyett most
Van egy szó, amit ki kellene törülnünk a szókincsünkből: majd. Majd megcsinálom ezt, majd elintézem azt, majd nekiállok annak. Nem, nem, nem és nem! Ezzel csak feleslegesen és értelmetlenül halogatjuk a dolgokat, görgetjük magunk előtt a megoldandó feladatok halmazát. Alapesetben napi nyolc órát dolgozunk, de ha ebben a nyolc órában nem lennének „majd”-ok, ugrásszerűen megnövekedne a hatékonyságunk. Ahogy a Nike szlogenje is mondja: „Csak csináld!” Ne pedig „majd csináld…”
3. Szív helyett ész
Az érzelmek alapjaiban képesek megváltoztatni a gondolatainkat bizonyos dolgokról, és végeredményben torzíthatják a döntéseinket is. És ez – főleg ha munkáról van szó – rossz irány. Egy munkahelyen objektív szempontok alapján kellene döntéseket hoznunk: szakmailag indokolt vagy nem, gazdaságilag racionális vagy nem – és így tovább. Az érzéseinkre jó ha a magánéletünkben hagyatkozunk, de a munkában ne a meleg szív, hanem a hideg ész kottázza a dallamot!
4. Langyos víz helyett kritikus tömeg
Tedd fel a kezed, ha szeretsz kritikákat kapni? Úgy sejtjük, hogy ha őszinték a kézmozdulatok, akkor nem sok ujj nyújtózkodik az ég felé… Senki sem szereti, ha kritizálják a munkáját, mert rosszul esik. Megcsinálsz valamit a legjobb tudásod szerint, aztán valaki jön, és azt mondja, hogy nem jó – kellemetlen érzés. De fontos! A Forbes kutatása szerint azok a vezetők, akik igénylik az őszinte visszajelzéseket, sokkal hatékonyabban dolgoznak. Kellenek a visszacsatolások, kellenek a kritikák, mert csak ezek segítségével lehet fejlődni. Persze nem mindegy, hogy kitől fogadjuk el: csak arra hallgassunk, akiket szakmailag példaképnek tartunk.