Tudta, hogy mobillal már fizetni is lehet? Vajon a hazai fejlesztésű fizetési megoldások fognak dominálni a jövőben vagy a nagy cégek tarolják le a piacot?
Mennyire intézik Magyarországon az emberek pénzügyeiket mobil alkalmazások segítségével?
Hazánkban, alig néhány éve jelentek meg az első, okos telefonra fejlesztett mobilvásárlási és mobilfizetési alkalmazások, az úgynevezett applikációk. A lakosság azonban egyelőre nem kedveli igazán ezeket. Az ilyen, alkalmazásalapú megoldásokat leginkább az online vásárlók használják, ám közülük is csak 8% próbálta ki a bankok vagy a mobilszolgáltatók mobilfizetési alkalmazásait. A kipróbálók több, mint 70%-a többet nem is használta ezeket mobilfizetési megoldásokat – derül ki a FinTechGroup és a GKI Digital 2015-ös felméréséből, amit 2000 online vásárló körében végeztek.
Hazánkban 10, magyar fejlesztésű mobilfizetési alkalmazás érhető el
Az applikáció neve |
Értékelés (1-5) |
ICsekk |
4 |
Simple |
4 |
Telekom MobilTárca |
3,9 |
OTPay |
3,4 |
Erste Mobli Pay |
3 |
Axa MobilosOKÉ |
4,6 |
Buxa |
4,5 |
Barion |
4,4 |
Telenor Wallet |
Nincs adat |
Vodafone wallet |
Nincs adat |
Forrás: GKI Digital Kutató és Tanácsadó Kft.
A felhasználók számát tekintve az OTP Bank által kiadott OTPay, valamint a Magyar Telekom MobilTárca alkalmazása vezet a piacon. A kutatást végzők úgy vélik, ez a kért alkalmazás azért tudott széles körben elterjedni, mert ezek a társaságok rendelkeznek Magyarországon a legnagyobb ügyfélbázissal és marketingköltéssel, így tudtak egy ennyire előnyős piaci pozíciót kialakítani. Ugyanakkor a mobilfizetési alkalmazásokat kipróbálók 30%-a nyilatkozott úgy, hogy a későbbiekben is használná ezt a fizetési megoldást.
A nagyok felkavarhatják az állóvizet
A hazai mobilfizetési alkalmazások könnyen veszélybe kerülhetnek, ha az Apple, a Google vagy a Samsung mobilfizetési megoldásai hazánkban megjelennek. Ugyanis a felmérés szerint az online vásárlók leginkább ezektől a cégektől várják a mobilfizetési megoldást, és nem a hazai bankoktól vagy mobilszolgáltatóktól.
Forrás: GKI Digital Kutató és Tanácsadó Kft.
A hazai piac felpörgése az Apple, a Google és a Samsung mobilfizetési alkalmazásainak megjelenésétől, ill. a közösségi piacterekbe való integrálásuktól várható.
Mobilvásárlás
Hasonló letöltési számokat értek el a legsikeresebb hazai webshopok mobilvásárlási alkalmazásai is. A legtöbbet letöltött mobilvásárlási alkalmazás a Tesco Bevásárlás applikáció. Ezt eddig, megközelítőleg 100-200 ezren töltöttek le. Ezen a területen számolni kell még a Media Markt és az eMAG alkalmazásaival is, ezeket Magyarországon 50-100.000 okos telefon felhasználó töltött le. Azonban a legkiemelkedőbb ilyen típusú alkalmazások az adok-veszek oldalak applikációi.
Mi befolyásolja ezt a piacot jelenleg?
A márka megítélése (pl. Tesco, Media Markt) és a szolgáltatók kötöttségei (ez esetben a bankokra és a telekommunikációs cégekre kell gondolni).
Egyelőre elenyésző azon tudatos felhasználók száma, akik az igénybe vehető szolgáltatások köre alapján választanak megfelelő applikációt.
A mobilis alkalmazásokat első sorban a fiatal generáció használja. Kíváncsiak vagyunk rá, kedves olvasó Ön hogyan viszonyul ehhez a kérdéshez.
{V5OQ97}