Becses Arámmal nemrég gondoltunk egy bátrat és megint másik városba költöztünk, a korábbi lakóhelyünktől jóval távolabb, így elég sok minden átalakult...
A magyarok 80%-a úgy gondolja, hogy a 9% feletti hozamígért nem gyanús, sőt, vannak akik csak 20% feletti hozamoknál kezdenek el gyanakodni.
A magyarok 80%-a úgy gondolja, hogy a 9% feletti hozamígért nem gyanús, sőt, vannak akik csak 20% feletti hozamoknál kezdenek el gyanakodni. A hazai befektetők többsége csupán 4-5 megtakarítási célt lát maga előtt, ezzel viszont a megtakarítási piaci termékek egy nagyobb köre kikerül a látókörükből. A Portfolio Öngondoskodás 2016 konferencia második panelbeszélgetésén a digitalizáció hatásai is szóba kerültek.
A panelbeszélgetésen elhangzott legfontosabb gondolatok a Portfólió cikke alapján:
Biró Gergely, a Diófa Alapkezelő vezérigazgatója szerint a jelenlegi alacsony hozamkörnyezetben a lakáspiaci befektetések részaránya növekszik, a lakossági állampapírok kockázat nélküli magas hozama sokakat erősen vonz, és ezt érdemben nem sokat fogja módosítani az ÁKK most bejelentett jutalékcsökkentése (lásd a témával kapcsolatos holnapi cikkünket). Véleménye szerint elképzelhető, hogy megjelennek olyan, eddig még nem létező termékek, amelyek bár talán kevésbé likvidek, versenyképes alternatívát fognak jelenteni.
Dancsó József, a Magyar Államkincstárelnöke kiemelte, hogy az alacsony, néhol pedig negatív hozamkörnyezet ellenére a lakossági fogyasztás nem nőtt jelentősen, sőt, inkább a megtakarítások növekednek, hogy az emberek ily módon őrizzék meg a vagyonukat. Szerinte a reáleszközökbe való befektetés iránt a közeljövőben nem fog a kereslet növekedni, a szolgáltatók a növekedés érdekében kénytelenek lesznek a szolgáltatásaik színvonalát emelni. A bróker és devizahitel válságok után a biztonság iránti igény drasztikusan megnövekedett, ezért az állampapírok szerepe még sokáig erős marad.
Konkoly Miklós, a Budapest Alapkezelővezérigazgatója szerint valószínűleg ismerethiány okozza a reáleszközök iránt tapasztalható alacsony keresletet. Az abszolút hozamú alapok iránti kereslet megnőtt, ami azt mutatja, hogy az emberek döntésük meghozatala előtt meghallgatják a szakembereket. Kiemelte annak a fontosságát, hogy minden korosztályhoz más eszközökkel kell szólni. A fiatalabb korosztálynál jelentősen fontosabb szerepe lesz a digitális megoldásoknak – hangsúlyozta.
Kozek András, az Allianz Hungária Biztosító vezérigazgató-helyettese szerint az ÁKK erőteljesen befolyásolja a piacot, és az ő termékeikkel nagyon nehéz versenyezni. A szolgáltatók munkájának köszönhetően szélesedett az ügyfelek befektetési horizontja, ami mindenképpen örvendetes tendencia. Úgy gondolja, hogy a jövő egyik legfontosabb feladata a megtakarítók számának a növelése, és a cafeteria támogatások szűkítése nem jó irányba alakítja ezt a trendet. Kozek szerint nagyjából 5-6% lehet az a hozamszint, amire az ügyfél reálisan igényt tarthat, de ezt sokan nehezen fogadják el. A hosszú távú termékeknél a személyes tanácsadás szerepe nagyon jelentős, és a nem életképes értékesítési csatornákat az alacsony hozamok várhatóan ki fogják szorítani.
Nyitrai Győző, az OTP Bank Megtakarítási Szolgáltatások Főosztályának igazgatója is úgy véli, hogy egy átlagos megtakarító mindössze 2,5-3,5 féle terméket használ, emiatt érdemtelenül számos megtakarítási termék kihullik a piacról. Az ügyfeleik maximum 4-5 megtakarítási célt képesek megfogalmazni. Jó lenne elérni a célok növekedése mellett a megtakarítások állományának a növekedését is. Az alacsony hozamok abból a szempontból előnyt jelenthetnek, hogy az emberek érzékelik, hogy már nem 5%-os az infláció, és a bankbetétekkel sem lehet 6%-ot keresni. Nyitrai egy korábbi felmérés adataira hivatkozva hagsúlyozta, hogy az emberek még mindig nem tudják, milyen hozamszint felett kellene egy ajánlatot gyanúsnak ítélni. Az emberek 20%-a mondta például azt, hogy a 9% feletti hozam már gyanús, és a válaszadók közül sokan csak 20% felett kezdenek el gyanakodni. Jövő legfontosabb változása a sokcsatornás értékesítés növekedése lesz, és a digitalizáció szerepe várhatóan nem lesz jelentős a tanácsadásban.
A 2020 tavaszán kibontakozó, világméretű változásokat mindannyian megtapasztaltuk, a munkaerőpiacon és gazdasági-pénzügyi életben egyaránt.
Ezzel egyidőben a befektetések...
A pénzügyi tudatosságról sokan úgy gondolkodnak, mintha az egy adott jellemvonás volna, ami mindenkiben ott van, ezért nem is érdemes foglalkozni vele....
Becses Arámmal nemrég gondoltunk egy bátrat és megint másik városba költöztünk, a korábbi lakóhelyünktől jóval távolabb, így elég sok minden átalakult...