Jellemzően három generáció képviselői dolgoznak a munkahelyeken: a Baby boom-korosztály (1945–1960 között születettek), az X-generáció (1960–1980) és az Y-generáció (1980–2000) tagjai. Gyakori probléma, hogy előbbi kettő nehezen érti meg utóbbi viselkedését. Kis továbbképzés a fiatal kollégákból!
Nem szabad csodálkozni azon, hogy az Y-generáció tagjai teljesen másként tekintenek a világra. Gondoljuk csak végig, hogy ők milyen világban nőttek fel! Többségük már a szocializmus roskadozó bástyái alatt született, vagy már a rendszerváltás után. Ők már a szabadon beáramló nyugati kultúra, az amerikai filmek és az elképesztő ütemben fejlődő technikai vívmányok hatására nőttek fel. Az iskolában ők már angol nyelvet és informatikát tanultak, a vasfüggöny az ő életükben a szó szoros és átvitt értelmében is lebomlott. Nézzük meg a legfontosabb tulajdonságaikat, hogy jobban megértsük őket, és gördülékenyebben tudjunk együtt dolgozni velük!
1. „I can do it” hozzáállás
A képes vagyok rá, meg tudom csinálni attitűd jellemzi őket, elhiszik, hogy meg tudják váltani a világot is. Ezt látták a filmekben, ezt sugározta feléjük a reklámpiac (Just do it! – ismerős?). Az idősebb generációk tagjai hajlamosak úgy értelmezni ezt a hozzáállásukat, hogy nagyképűek vagy tiszteletlenek, ami feszültséget szül.
2. Éheznek a pozitív visszacsatolásra
A Facebook lényegében erről szól. Azért töltenek fel oda fotókat, mert minden egyes lájk simogatja a lelküket, visszaigazolja, hogy milyen szépek, okosak és nagyszerűek. Ugyanezt a munkahelyükön is igénylik, a munkájukról folyamatosan pozitív visszajelzéseket várnak. Ha sosem kapnak dicséretet, előbb-utóbb kedvtelenné válnak.
3. Türelmetlenek
A könyveket felváltották a filmek, a szavakat lassan felváltja a vizuális kommunikáció. Egy folyamatosan gyorsuló világban nőttek fel, amelyben egyre kevesebb idő jut a befogadásra, mert jönnek az újabb és újabb ingerek. Ennek hatására az Y-generáció tagjai türelmetlenebbek, mindent azonnal akarnak: lakást, kocsit, egzisztenciát, jó állást. Az elmélyült tudás iránti igényük gyengül, mert folyamatosan új kihívásokra, új impulzusokra vágynak.
4. Jók akarnak lenni
Az Y-generáció többsége már nem a mások elvárásainak való megfelelési kényszerből, hanem saját érdeklődésből választott karriert. Főiskolára, egyetemre jártak, sokuk maga választhatta meg, hogy mit szeretne tanulni, így az esély is megmaradt, hogy olyan területen dolgozzanak, ami érdekli is őket. Ezáltal jól motiválhatóak, főleg, ha előrelépési lehetőségeket vázolunk fel nekik a karrierjükben.
5. Rugalmasságra vágynak
Fontos nekik, hogy a munka ne menjen a magánéletük rovására. Félnek attól, amit a szüleiknél is láttak: az estig tartó túlórák, a szükségszerű másodállások megrémítik őket. Úgy szeretnének jól élni, hogy közben marad idejük pihenni, sportolni, szórakozni, utazgatni. Ebből kifolyólag a rugalmas munkaidőt is vonzónak tartják.
A cikk a HSA közreműködésével készült.