A magyaroknak elegük van a bürokratikus banki ügyintézésből. Online kiszolgálást, alany költségeket és átláthatóságot szeretnének.
A Bankmonitor.hu friss digitális banki felméréséből kiderül, hogy a magyarok a modern online bankolástól leginkább azt várják, hogy az online kiszolgálás alacsony költségekkel és nagy átláthatósággal párosuljon. Az utóbbihoz áttekinthető és érthető kimutatásokra, az összes élő és múltbeli szerződés elérhetőségére van szükség, emellett pénzügyi megtakarítási javaslatokat adó funkciókat is szeretne a hazai lakosság.
A magyarok legfontosabb elvárásai a 100%-ban online digitális bankkal szemben:
1.Alacsony költségek
2.Jól áttekinthető és érthető kimutatások
3.Az összes élő és múltbeli szerződés és kimutatás elérhető legyen online
4.Azonnal elérhető és gyorsan reagáló online ügyfélszolgálat
5. Megtakarítást támogató funkciók/javaslatok
6.Összefoglaló kimutatások, hogy mire költette az ügyfél a pénzt
7. Összetett termékek (lakáshitel, befektetési alap) grafikus szemléltetése a könnyebb érthetőségért.
A felmérésben 1300 embert vett részt, ennek közel a fele tartja fontosnak, hogy teljesen online ügyintézéssel, a bankfiók felkeresése nélkül tudjon bankot váltani.
Ha bankfiókba kell menni, azt az emberek szörnyű procedúrának élik meg.
A magyar banki ügyfelek nem szívesen váltanak pénzintézetet. Erre már az MNB többször is felhívta a figyelmet. Ugyanis ilyen helyzetben a bankok kevésbé törekednek a legkedvezőbb árak kialakítására.
„A jelenleg Magyarországon tapasztalható alacsony bankváltási hajlandóság mögött részben bürokratikus gátló tényezők állnak: a válaszadók 47%-a ma teljes mértékben az online ügyintézésű, bankfióki megjelenés nélküli számlanyitással ért egyet”
– értékelte az eredményeket Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu ügyvezetője.
Amennyiben most kellene bankot választani, úgy a válaszadók 40%-a számára valós alternatíva lenne egy olyan új pénzügyi szolgáltató, amely az ügyfélszolgálást online és telefonos csatornán keresztül valósítja meg. A megkérdezettek 47%-a pedig csak olyan bankot választana, amelyik legalább egy fiókkal rendelkezik. 13% véli úgy, hogy még most is fontos szempont neki a kiterjedt fiókhálózat.
Rakovszky Balázs, a T-Systems Magyarország Pénzintézetek üzletágának igazgatója a felmérés eredményeit a következőképpen látja:
„Ha már a mai bankhasználók 40%-a is azt mondja, hogy fiók nélküli kiszolgálást is el tud képzelni, illetve azt preferálja, képzeljük el, milyen választ adna a következő generáció. Hiszen mi (X generáció) még abban a világban nőttünk fel, ahol mindent papíron intéztünk, kék tollal írtunk alá, és láttunk másolatokkal töltött dossziékat. Sokan már felültünk a digitalizáció hullámára és rengeteg napi ügyünket digitálisan intézzük, de mi azért még digitális bevándorlók vagyunk. Képzeljük el, milyen választ fog ugyanerre a kérdésre adni néhány év múlva a következő generáció digitális bennszülöttje.”
A készpénz már a múlté!
Digitális bankolás esetén is fontosnak tartják az ügyfelek a bankok pénzügyi tanácsadását. A válaszadók 28%-ka teljes mértékben szükségesnek érzi ezt a szolgáltatást.
A készpénz használatáról a 42% lemondana, abban az esetben, ha mindenhol lehetne bankkártyával és / vagy mobillal fizetni, 49% pedig úgy érzi kismértékben megkerülhetetlen a fizikai fizetőeszköz használata. Mindössze 9% azok aránya, akik főként vagy kizárólag készpénzzel fizetnének abban az esetben is, ha mindenhol rendelkezésre állna a kártyás/mobilos fizetés lehetősége.
Rakovszky Balázs úgy véli ma a bankoknak a jelen generációt kell kiszolgálniuk egy hibrid fióki és digitális üzleti modellel, és fokozatosan felkészülni a következő időszakra. A bankok digitális átalakulásának része lehet a fiókok digitáliseszköz-ellátása: például új generációs ügyfélhívókkal, amelyek bankkártya-leolvasással ismerik fel az ügyfelet, vagy hitelesített dokumentum készítésére és tárolására is alkalmas, hitelesített biometrikus aláírással.