A pénzügyi szektor komoly változások előtt áll. Valószínűleg hamarosan változni fognak a bankolási szokásaink, és ezzel, illetve a technológia fejlődésével a bankoknak lépést kell tartaniuk. Ez is téma volt a Portfolio Pénzügyi IT konferenciáján.
Napjainkban a bombabiztosnak hitt iparágakban is jelentős változások zajlanak. Az IT és a Pénzügyi világ egyre jobban összefonódik. Írtunk már arról miként fenyegetik az informatikai iparban tevékenykedő cégek a biztosítási piacot. Most a „technológia mágusai” a pénzintézeti szektor kapuit döngetik, szóval figyeljenek oda, lépéskényszerben van a bankszektor. Kerekes Antal, a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft. partnere a Portfolio – Pénzügyi IT konferenciáján beszélt ezekről a változásokról.
Az emberek sokszor érzik úgy, hogy a bankok elsődleges célja nem a legkényelmesebb szolgáltatás nyújtása, hanem hogy mininél több „bőrt nyúzzanak le” az ügyfelekről. De mit tartogat a jövő?
A változnak az ügyféligények, és gyorsul a technológiai innováció, ezek pedig új üzleti lehetőségeket teremtenek. A most felnövő generáció nagyon fogékony a digitális csatornák és az új technológiákkal támogatott banki szolgáltatások iránt.
Ez a digitális fejlődés magával hozza az:
- elektronikus aláírást
- ügyintéző mentes ügyintézést
- interneten/ mobilon keresztüli ügyintézés lehetőségét
Mi lesz a bankok sorsa?
Hazánkban jelenleg kb. 50, úgynevezett FinTech cég működik, amelyek egy-egy pénzügyi szolgáltatásra fókuszálnak, és már most jól kiaknázzák az informatikai lehetőségeket, ezért képesek az általuk képviselt területen a bankoknál olcsóbban szolgáltatni. Jó példa az ilyen cégekre a;
- PayPal – az internetes/kártyásfizetések során használhatunk
- TransferWise – amely a nemzetközi átutalásban van segítségünkre
Nem elrugaszkodott elképzelés, hogy a jövőben az ilyen cégek kiszoríthatják a bankokat a piacról. A FinTech cégek olyan szereplői a piacnak, akik nem a szektoron belül mozognak, viszont a lakossági bankolásnál, az átutalásoknál, és a fizetési technológiáknál hozhatnak jelentősebb változást.
A szakértő szerint a legkézzelfoghatóbb változás az lehet, hogy a jövőben nem kell feltétlenül beülnünk egy bankfiókba, sorszámot húznunk és várakoznunk, hogy elintézhessük banki ügyeinket.
Lesz azonnali utalás?
A konferencián a Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank (MNB), pénzügyi infrastruktúrák igazgatója beszélt a hazai banki átutalásokról. Jelenleg egy óra alatt fut át egy átutalási megbízás, ez pedig már európai színvonalnak tekinthető. Az informatika fejlődése új célt állított a banki transzferrel foglakozó szakemberek elé. Ma már nem az utalás gyorsítása a cél, hanem hogy az utalások azonnal realizálódjanak. Ha ez megtörténik, akkor széles körben kiváltható lehet a készpénz használat.
Mindez akkor lehetséges, ha teljesül négy alapvető elvárás:
- A működésnek folyamatosnak kell lennie
- Legyenek másodlagos azonosítók. Ezt úgy kell érteni, nem szükséges minden utaláshoz a bankszámlaszám, csupán, a mobilszámát adnánk meg annak, akinek utalni szeretnénk.
- Azonnali jóváírás annál a személynél, akinek utaltunk, és visszajelzés a küldőnek
- A teljes folyamat mindössze néhány másodpercig tartson
Az MNB már dolgozik e koncepción, a GIRO Zrt.-vel közösen. 2016 első felében tervezik a konzultációt a piaci szereplőkkel, a konzultáció tapasztalatai alapján pedig megpróbálják a kitűzni és véglegesíteni a céldátumot. Néhány európai országban Pl. az Egyesült Királyságban, Dániában, Svédországban vagy épp Lengyelországban működnek már olyan szolgáltatások, amelyek segítségével megtörténik az azonnali utalás.
Mi lesz veled készpénz?
A magyarok egyszerűen imádják a készpénzt, bár egyre több helyen lehet fizetni bankkártyával. Az automatákból felvett készpénzes tranzakciók száma csökken, viszont az egy tranzakció során felvett összeg növekszik. Szakemberek ezt a havi 2 ingyenes készpénzfelvétel lehetőségével magyarázzák. Magyarországon 80%-ra becsülik a szakemberek a készpénzforgalom arányát, ez pedig valamivel rosszabb, mint az EU-s átlag, vagyis nagy a fejlődési tér.
Összességében elmondható, hogy az emberek napjainkra már az igazi funkciójának megfelelően használják a bankkártyát, vagyis nem készpénzt vesznek fel vele, hanem kártyával vásárolnak.
(a Pénzcentrum összeállítása alapján)