Ha nem akarjuk, hogy negatívan befolyásolja a kiválasztási folyamatot internetes profilunk egy álláskeresés alkalmával, akkor első lépésként ellenőrizzük le mi magunk. Egy nemrég készült felmérésből kiderül, hogy a válaszadók többsége sajnos nincs tisztában azzal, hogyan teheti ezt meg, milyen lehetőségei vannak.
Az alábbi lépések követésével rendbe hozhatjuk internetes profilunkat, javunkra fordíthatjuk a közösségi oldalakat, és megakadályozhatjuk, hogy az itt megjelenő tartalmak ártsanak nekünk álláskereséskor.
1. Védjük online személyiségünket!
Ne tegyünk közzé semmit, amiről nem akarnánk, hogy egy jövőbeli munkáltató lássa. Ilyenek a becsmérlő hozzászólások, a sokat mutató vagy merész fotók és a nyomdafestéket nem tűrő nyelvezet. Ezek mind a személyiség megjelenítői és a vezetők olyan alkalmazottakat keresnek, akik nem csak munkahelyükön professzionálisak.
Mindenképp érdemes profilunkat „privátra” állítani, hogy csak a kiválasztott ismerősök tekinthessék meg tartalmainkat. Egyúttal, mivel nem irányíthatjuk, hogy mások mit mondanak rólunk, fontoljuk meg a hozzászólások letiltását is. Illetve Facebook-on hasznos funkció, hogy a rólunk szóló bejegyzések, csak jóváhagyásunk után váljanak publikussá, mely beállítás sok kellemetlen pillanattól óvhat meg bennünket.
Ellenőrizzük profilunkat rendszeresen, és gondoskodjunk a professzionális benyomás fenntartásáról, hogy az megfeleljen egy esetleges munkaadónak, ha éppen megkeres minket az interneten.
2. Kövessük nyomon, mi minden elérhető rólunk az interneten
Végezzünk egy Google-keresést és nézzük meg, mi minden érhető el rólunk a neten. Ez jó képet ad arról, hogyan jelenünk meg mások számára a világhálón.
Ha olyan tartalmakat találunk, amelyek nem kifejezetten hízelgőek, felvehetjük a kapcsolatot a weboldal üzemeltetőjével, és megpróbálhatjuk töröltetni ezeket.
A kompromittáló tartalmaktól megszabadulni nem könnyű. Egyszerűbb, ha pozitív üzeneteket hozunk létre és osztunk meg magunkról. Minél több pozitív tartalmat teszünk közzé, annál feljebb kerülnek ezek a Google vagy egyéb keresők találati listáján, és valószínűbb, hogy ezeket fogják elolvasni a második vagy harmadik oldalra szoruló, régebbi tartalmak helyett.
3. Pozitív virtuális jelenlét létrehozása
A blog fontos része a virtuális személyiség kialakításának, és sokaknak épp annyira jelentős, mint egy önéletrajz. „Az önéletrajz nagyszerű ugródeszka, hogy felkerüljünk az esélyes pályázók hosszú listájára, de a blog egy olyan eszköz, ami segít, hogy mindjárt az első helyen szerepeljünk egy toborzás során” – mondja Bernadette Kenny, az Adecco karrier-tanácsadója. Hozzátette: „A blog segít, hogy a saját szakterületünk véleményvezéreként, szakértőjeként jelenjünk meg, és fontos szerepe van abban, hogy a szakmánkon belül rátaláljunk azokra, akik ugyanarról a témáról gondolkodnak és beszélnek, és akiknél esetleg felvétel van, vagy ismernek valakit, aki épp toboroz.”
Virtuális jelenlétünket fejleszthetjük azzal, ha a szakmánkba vagy érdeklődési körünkbe vágó blogokat keresünk, ha tagjai vagy közreműködői leszünk a szakterületünk egyik vezetője által működtetett blognak, vagy ha egyszerűen saját blog írásába fogunk.
4. Kapcsolatépítés
Fésüljük át az internetet olyan blogoló emberek után kutatva, akiket azok a cégek alkalmaznak, amelyeknek mi is szívesen dolgoznánk, akik olyan pályát járnak be, amilyet mi is szeretnénk, vagy akik felettünk vannak néhány szinttel. Ismerkedjünk meg a blogjukkal és lépjünk kapcsolatba velük.
Tegyünk közzé valamilyen pozitív hozzászólást az oldalukon, hogy elindítsuk a beszélgetést.
Saját blogunkban vagy weboldalunkon hivatkozhatunk egy általuk írt könyvre vagy előadott beszédre is – valószínű, hogy az adott személy ellenőrzi a hivatkozásokat, és reagál majd.
Regisztráljunk olyan közösségi oldalakon, mint a LinkedIn, így hasonló érdeklődésű és képzettségű emberek százaival kerülhetünk kapcsolatba.