28.5 C
Budapest
2024, június 26,

KertAkadémia a fenntartható és egészséges kertekért

Most, hogy egyre nagyobb az igény a saját termelésű zöldségekre és gyümölcsökre, így életre hívtunk egy olyan nagyszabású rendezvényt, mint a KertAkadémia...

Friss

A férfinak mindegy, csak szex legyen

Nagyjából hat éves lehettem, amikor először volt részem szexuális megaláztatásban. Illetve - mivel nem vagyok szakember - nem tudom mi a szakmai...

KertAkadémia a fenntartható és egészséges kertekért

Most, hogy egyre nagyobb az igény a saját termelésű zöldségekre és gyümölcsökre, így életre hívtunk egy olyan nagyszabású rendezvényt, mint a KertAkadémia...

Másfél óra – társasjáték a végzetről

Életkérdések, mindennapi szituációk, mindent megváltoztató fordulatok. Évszázadok óta a drámairodalom legfontosabb színterei. A fókuszban többnyire a főhős és a többi szereplő dilemmái...

Picasso sci-fi főhős akart lenni

Régóta foglalkoztatja az embereket a gondolat, hogy megváltoztatható-e a sors. Hiszen vannak élethelyzetek, amelyek bár alakítják a jövőt, mégis a múltban dőlnek...

Kézzelfogható segítség a senioroknak

Családtagjaink biztonsága talán a legfontosabb vágyunk. Ezen a téren jelent segítséget a Gondosóra Program. A 65 év felettiek számára alanyi jogon, ingyenesen biztosított szolgáltatás a nap 24 órájában áll rendelkezésre.

Érdemes megismerkedni a gondosóra programmal!

Az interneten is elérhető tájékoztatók mellett, az ország számos településén szerveznek személyes találkozókat, ahol lehetőség nyílik a tapasztalatcserére, valamint az eszközhasználat elsajátítására is. A legapróbb részletekre is kiterjedő tájékoztatáson szerezhetnek ismereteket az érintettek.

Egy ilyen eseményen kérdeztük Dr. Juhász Rolandot, a program szakmai vezetőjét, a Kormányzati Szolgáltató Központ ügyvezetőjét arról, mik a legfontosabb tudnivalók a gondosóra használatával kapcsolatban.

  • A visszajelzések alapján mennyire tudatosul az emberekben, hogy valóban mindennapi biztonságot adó gondoskodást kapnak a gondosórának köszönhetően?
  • A program indulásakor a legnagyobb figyelmet arra fordítottuk, hogy az emberek megismerkedjenek a programmal. Azon dolgoztunk, hogy épüljön ki a bizalom és igényeljék a szolgáltatást. Ahogy haladtunk előre a regisztrációs létszámban, úgy alakítottuk az információs bázist.
    A számos visszajelzés alapján lehetőségünk van arra, hogy a felhasználók személyes tapasztalatait is megosszuk a résztvevőkkel. Azt is fontosnak tartjuk, hogy a használatának elsajátításában segítsük az igénylőket. A gondosóra kialakításánál szempont volt, hogy könnyen használható, biztonságos, csepp és ütésálló legyen.
    Az a cél, hogy minden nap használják. Folyamatos legyen az elérhető segítség. Ne aggódjanak az emberek amiatt, hogy valami baja lesz, ezért inkább a doboz biztonságában őrizzék.

    A bemutatókon kézzelfoghatóvá tesszük az eszközt. A szolgáltatás minden részletébe beavatjuk a résztvevőket. A tájékoztató során gyakran ott helyben megszületik a döntés, hogy élnek a térítésmentes szolgáltatás adta lehetőséggel. Ezért segítünk abban is, hogy az érdeklődők a kollégáink segítségével, a rendezvény végén le tudják adni az igényüket. Mindent megteszünk azért, hogy a lehető legteljesebb mértékben megismerjék és elfogadják a gondosóra nyújtotta biztonságot.
  • Milyen visszajelzéseket kapnak az érdeklődőktől?
  • Az ingyenesség háttere sokszor kerül szóba. Minden igénylésre jogosult valóban térítésmentesen kapja meg és használhatja a gondosórát. Semmilyen költség nem terheli. Ez olyannyira így van, hogy meghibásodás esetén az új órát is térítésmentesen biztosítjuk mindenki számára. Nagyon jó tapasztalataink vannak az eszközbiztonsággal kapcsolatban. Eddig több, mint hatszázezren igényeltek gondosórát, és csak nagyon kevés esetben volt szükség meghibásodás miatti cserére.

Van, aki a méretét kicsit nagynak találja. Az akkumulátor töltés nélküli idejének biztosításához, szükség van bizonyos fizikai méretre. Ezzel együtt, a többség könnyen megbarátkozik a formájával és a méretével.

A használata rendkívül egyszerű. Az eszközön található gomb megnyomásával elindul egy hívás, amire a diszpécser központ legkésőbb 20 másodperc múlva reagál. A nap 24 órájában, minden esetben diszpécser fogadja a beérkező jelzést. Szakmai döntéshozatalra kiképzett személlyel kerül kapcsolatba a hívó fél.

Az eszköz rendelkezik egy olyan érzékelővel is, amely automatikusan hívást indít, amennyiben azt érzékeli, hogy az órát hordó személy összeesik. Amennyiben a diszpécser nem tud kapcsolatot teremteni az érintettel, mert például eszméletlen az illető, akkor az óra GPS koordinátáinak segítségével, azonnal meg tudják határozni a helyet és elindulhat a segítség.

A helymeghatározó képesség már több esetben is jó szolgálatot tett. Például akkor, amikor egy erdőben eltévedt személyt sikerült megtalálni a gondosórának köszönhetően. Olyan is volt, amikor egy közlekedési balesetnél aktiválódott az óra érzékelője, így szinte azonnal tudomást szerzett a diszpécser központ a bajról. Ennek köszönhetően a mentés rendkívüli gyorsasággal indulhatott a helyszínre.

  • Milyen szempontok szerint mérlegelték, hogy ki vehet részt a programban?
  • Egyáltalán nem volt egyszerű döntés. Mindannyian tudjuk, hogy vészhelyzet tulajdonképpen bármilyen korban bekövetkezhet. Azonban szükség volt arra, hogy valamilyen keretben gondolkodjunk. Annak ellenére, hogy egy Európai Uniós projektről beszélünk, az anyagi lehetőségek nem korlátlanok.

    Ugyanakkor nem volt kérdés számunkra, hogy szükség van valamilyen biztonság megteremtésére. Ezért a 65. életév betöltése a feltétel. Bár a 65-70 év közötti korosztály sokszor úgy érzi, hogy neki nincs még szüksége ilyen támogatásra, mert egészségileg és fizikai erejében is fitt. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy vészhelyzet kortól függetlenül, bármikor előfordulhat. Másrészt tagadhatatlan tény, hogy az idősebb korosztályból sokan élnek egyedül. Távol a családjuktól, gyermekeiktől, unokáiktól. Számukra még fontosabb, hogy rendelkezzenek gondosórával. Hiszen könnyen előfordulhat, hogy akár napok is eltelnek anélkül, hogy kapcsolatba lépnének a külvilággal. Ha velük történik valami, akkor a gondosórának köszönhetően a diszpécser szolgálat azonnal közbe tud avatkozni, segítséget tud küldeni.

Többen érveltek azzal is, hogy az okostelefonok korszakában nincs feltétlenül szükség a gondosórára. Valóban egyre több idős ember rendelkezik okostelefonnal.  Azonban van egy meglehetősen nagy különbség. A gondosóra nem a telefonszolgáltatók hálózatán működik. Ennek köszönhetően, valósan országos lefedettséggel bír. Ott is működik, ahol egy mobiltelefon térerő híján nem képes hívást indítani. Egyetlen fontos szempont van csupán. Az, hogy a használója ne felejtse el feltölteni az akkumulátort. Egy feltöltéssel akár 3-4 napig is működőképes marad az eszköz.

A gondosóra életet menthet!

Nehezen megközelíthető településeken, illetve egészségügyi ellátottság szempontjából kedvezőtlenebb térségben élők számára is létfontosságú lehet a gondosóra. Akkor is, ha nincs közvetlen életveszély. Ugyanis a diszpécserek nem csak egészségügyi kérdésekben állnak rendelkezésre.
A legkülönbözőbb problémákkal találkoznak a kollégák, akik kellő felkészültséggel rendelkeznek ahhoz, hogy a megfelelő segítséget irányítsák a hívó félhez. Amely a mentőszolgálaton túl lehet a katasztrófavédelem, vagy akár a rendőrség is, ha az adott helyzetben arra van szükség. A vészhelyzeteken kívül, számos egyéb életkérdésben is előfordulnak megkeresések. A segítség pedig minden hívó számára megérkezik.

  • Mekkora infrastrukturális háttér áll rendelkezésre?
  • Kezdetben 20-30 kollégával indultunk. Az igények ugrásszerű megnövekedésének köszönhetően, ma már több, mint 130 fős diszpécser központ áll rendelkezésre a nap 24 órájában. Meglehetősen nagy figyelmet fordítunk a beérkezett igények feldolgozására, a zökkenőmentes kiszállításra.

    Tekintetbe véve a többszázezres felhasználói kört, folyamatosan növeljük a háttérben dolgozók létszámát is, hogy senki ne maradjon segítség nélkül. A diszpécserek kiképzése körülbelül 3-4 hónapot vesz igénybe. Jól felkészült munkatársakra van szükség ahhoz, hogy a szakemberek a leggyorsabban indulhassanak el a bajbajutottakhoz. Jól működő folyamatszervezés, szakmai összefogás áll rendelkezésre a nap 24 órájában.
  • Milyen szempontból érzi fontosnak, hogy a program szakmai vezetőjeként személyesen találkozzon az érintettekkel?
  • A munkám legfontosabb részének tekintem ezeket az alkalmakat. A mindennapi használatról szóló visszajelzések, minden alkalommal új információkkal szolgálnak számunkra. Ezáltal segítik a program fejlesztését. Nem csak reklámokban, az interneten elérhető videókban, hanem élőben is be tudjuk mutatni a gondosóra használatát. Valóságos kapcsolatot tudunk kiépíteni a felhasználókkal. Ennél hitelesebb, meggyőzőbb dolgot nem tudok elképzelni. Elengedhetetlennek érezzük a jelenlétet. Azokat az alkalmakat, amikor személyesen lehet velünk találkozni, kérdéseket feltenni, történeteket, tapasztalatokat elmesélni.

A társadalmi felelősségvállalás részének tekintjük, hogy legyen időnk és kapacitásunk az országos ismertető programsorozatra. Szerencsére több ismert művész és közszereplő is a program mellé állt. Saját tapasztalataikat videó üzenetekben meg is osztják.

Hangsúlyozzuk, hogy minden tekintetben ingyenes a program és kizárólag a Magyar Postával állunk szerződésben a kiszállításhoz. Ezért amennyiben bárki a gondosóra programra hivatkozva pénzt kér vagy más szolgáltató általi gyorsabb kiszállítást ígér, akkor teljesen biztos, hogy az illető valamilyen visszaélésre készül. A 65. életévét betöltött, magyarországi lakhellyel rendelkező, magyar állampolgárok alanyi jogon vehetnek részt a programban. Ezért, ha valaki azt ígéri, hogy ellenszolgáltatásért valamely előnyhöz lehet jutni vagy el lehet intézni a feltételektől való eltekintést, akkor érdemes azonnal a hatóságokhoz fordulni. Mert biztosan csalás útján való pénzszerzésre készül az illető.

  • Van hasonló program Európában?
  • Léteznek hasonló kezdeményezések, azonban teljes korcsoportot felölelő, jogosultság alapján igényelhető, teljesen ingyenes program nincs Európában. Egyedülálló kezdeményezés született, amely átfogó biztonságot adó programként segíti az embereket. Mivel alanyi jogon jár, egyáltalán nem anyagi helyzettől függ, hogy rendelkezhet-e az érintett gondosórával. Ezt azért tartom lényeges elemnek, mert ezzel biztosítani tudjuk, hogy minden jogosult hozzájut. Csak az igényét kell benyújtani, Amit megtehet az interneten keresztül illetve telefonon, kizárólag a +36 1 880-6832 telefonszámon.  Nem is muszáj magának az érintettnek beküldeni az igényt, erre megkérheti rokonát, ismerősét, akár a szomszédját is, ha ebben segítségre van szüksége.

Hisszük és a mindennapi visszajelzések alapján tapasztaljuk is, hogy átfogó gondoskodást sikerült társadalmi összefogással megvalósítani a programnak köszönhetően. Ami sok családnak jelent valós biztonságot Akkor is, ha a családtagok önerőből nem lennének képesek folyamatos felügyeletet biztosítani a szeretteiknek, és nem tudják megoldani a több generációs együttélés feltételeit.

Latest Posts

A férfinak mindegy, csak szex legyen

Nagyjából hat éves lehettem, amikor először volt részem szexuális megaláztatásban. Illetve - mivel nem vagyok szakember - nem tudom mi a szakmai...

KertAkadémia a fenntartható és egészséges kertekért

Most, hogy egyre nagyobb az igény a saját termelésű zöldségekre és gyümölcsökre, így életre hívtunk egy olyan nagyszabású rendezvényt, mint a KertAkadémia...

Másfél óra – társasjáték a végzetről

Életkérdések, mindennapi szituációk, mindent megváltoztató fordulatok. Évszázadok óta a drámairodalom legfontosabb színterei. A fókuszban többnyire a főhős és a többi szereplő dilemmái...

Picasso sci-fi főhős akart lenni

Régóta foglalkoztatja az embereket a gondolat, hogy megváltoztatható-e a sors. Hiszen vannak élethelyzetek, amelyek bár alakítják a jövőt, mégis a múltban dőlnek...