A Hőhullám című zenés vígjáték humorral és sok-sok zenével fűszerezve feszegeti egy tabu téma határait. Szinte kimeríthetetlen a tárháza azoknak a szituációknak, amelyek teret adnak a menopauza időszakában adódó élethelyzeteknek. A darab a nők életének elkerülhetetlen biológiai folyamatát, annak váratlan és sokszor kiszámíthatatlan hatásait mutatja be.
Segíthet megérteni azt is, mi történik velük/bennük ebben az életszakaszban.
A klimax bizony együtt jár fizikai tünetekkel, érzelmi hullámvasúttal, olyan testi-lelki történésekkel, amin nagyon nehéz a mindennapokban úrrá lenni. A helyzetet nem könnyíti meg az sem, hogy a hölgyek közül sokan a nőiségük elvesztéseként, önbecsölésük, női értékességük összeomlásaként élik meg ezt az amúgy sem könnyű időszakot. Különösen akkor, ha nem veszi őket körbe elfogadó, megértő, szeretetteli környezet.
Varga Lóránt -J. Pabló Galiano ötlete nyomán- írt darabját, Tallós Rita állította színpadra. A zenés vígjáték nagyszerű terep, igazi örömjáték a művészeknek. Fésűs Nelli, Ladinek Judit, Détár Enikő /kettőzve Brunner Mártával, Gyebnár Csekka /kettőzve Kokas Piroskával, „lubickol” ebben a néha vicces, néha torokszorító helyzeteket bemutató előadásban.
A történet során 4 különböző karakter életszemléletét ismerhetjük meg. Persze, legalább egy férfi sem hiányozhat azért a darabból. Szőke Zoltán számtalan szerepbe bújva vezeti végig a nézőt a darab eseményein.
A mű aktualitásához kétség sem férhet. Olyan problémát mutat be, ami nem csak nőket érint.
A karaktereknek köszönhetően láthatják a nézők, ki hogyan viszonyul egy helyzethez, miként tudja feldolgozni azt. A környezet miképpen reagál a menopauza tüneteivel küzdő nő aktuális viselkedésére, ami rendkívül sokszínű és érzelmeket megmozgató hatást vált ki. A Liliom Produkció előadásait országszerte teltházzal játsszák. Igazi sikerdarab született, ami meghódítja a nézők szívét.
Az sem véletlen, hogy a produkció együttműködő partnere a Koch Mária által indított helloklimax® program, amely azt a célt tűzte ki, hogy társadalmi párbeszédet kezdeményez a menopauzával kapcsolatban.
A párbeszéden túl a legfontosabb, hogy olyan támogató programot indított, amelyben személyes tanácsadással, orvosi konzultációs lehetőséggel, női közösség építésével, tájékoztató programokkal segíti a nőket a menopauzával kapcsolatos tudásbővítésben. Emellett egészségügyi hálózat megszervezésével teremt teret a nőknek a tünetek mögötti egészségügyi problémák feltárásához, a kezelési lehetőségek megismeréséhez.
A RAM-ArT Színház is helyet adott Budapesten a vígjátéknak. A nagy sikerű, teltházas előadás után beszélgettünk a művészekkel.
Abban mindegyik művésznő egyetértett, hogy nem volt nehéz azonosulni a szereppel.
Ladinek Judit Albát, az ezoteriába menekülő özvegy nőt alakítja, aki nem sok mindent tud kezdeni a menopauzával küzdő nőiségével:
- Kicsit missziónak érezzük ezt a munkát. Sok helyen a családon belül is tabu téma a menopauza. A világ azonban változik. Egy ilyen előadás is hozzájárulhat ahhoz, hogy a közgondolkodás változzon a klimax megítélésével kapcsolatban.
Fontos, hogy a nő ne érezze magát megbélyegezve azért, mert zajlik benne egy élettani folyamat, amelynek – a gyakorta igen kellemetlen – tüneteit, korántsem tudja a külvilág felé mindig palástolni. Tehát nagyon is mások szeme láttára kell megélnie olyan szituációkat, amiben tényleg nem érzi jól magát.
Örülünk, hogy sok hölgy a párjával jön el. Így lehetőség van arra, hogy a férfiak képet kapjanak a menopauzát átélő nők megéléseiről a színdarabon keresztül. Ennek hatására, akár beszélgetni kezdjenek a kérdésről egymással. A darab jelenetei során sok humorral, dallal, tánccal meséljük el a négy nő történetét, ami könnyebbé teszi az információk feldolgozhatóságát.
Détár Enikő a tisztaságmániás, gyógyszerfüggő, elvált nő, Frida szerepét játssza a darabban:
Az élethelyzetekben segíthet az önirónia, amit a darab karakterei is megfogalmaznak. Ugyanakkor mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a környezet ne használjon a menopauzával kapcsolatban olyan bántó kifejezéseket, mint például a „banya-kór” vagy „banya-láz”. Mert ez egyáltalán nem segít az önbecsülés megtartásában.
Az „olyan klimaxos vagy” kifejezést is könnyen dobják oda az emberek egymásnak. Ezek mind, egyfajta elértéktelenedést sugallnak. Miközben a változókorba lépett nőnek amúgy sem könnyű mindig zökkenőmentesen elfogadnia a testi változásokat. Sokkal inkább szüksége lenne elfogadó környezetre, szeretetteli megközelítésre, a nőiségében erősítő megnyilvánulásokra, mint, hogy a lekicsinylő vagy éppen dehonesztáló minősítéseket rezzenéstelen arccal tűrve, igyekezzen tartani magában a lelket.
Nem beszélve a viccesnek szánt, ugyanakkor bántó beszólásokról, amire a környezet oly gyakran „felhatalmazva” érzi magát. Az is kétségtelen tény, a saját szakmánkban is érzékeljük, hogy van egy elég erős fiatalítási trend. Ennek köszönhetően a színházi közegben is jellemző, hogy 50-es nők szerepeit is fiatalabb színésznőkkel akarják eljátszatni.
Fésűs Nelli Carmen, a nagyon határozott, némiképp „férfifaló” vállalkozó asszony szerepét formálja meg, aki semmiképpen nem szeretné elfogadni a korral együtt járó testi változásokat:
Azt tapasztaljuk az előadások során és a visszajelzések alapján is, hogy a nézők azért is szeretik ezt a darabot, mert meglehetősen szókimondó. Nagyon nyíltan fogalmazza meg a valós helyzeteket, sztereotípiákat. Bemutat olyan kínos szituációkat, ami bárkivel megtörténhet a mindennapokban. Ezt pedig egyfajta keserédes stílusban, ugyanakkor a vígjátéki elemeknek és a daloknak, táncoknak köszönhetően „fogyasztható formában” teszi.
Többnyire 35-40 pluszos közönség ül a nézőtéren. Érezni lehet, ahogy érzelmileg is bekapcsolódnak az előadásba. A nők azt érezhetik, hogy nincsenek egyedül a problémáikkal. Mi nagyon sok mindent mondunk ki a szerepben. Olyanokat is, amiket nekik ritkán van alkalmuk megfogalmazni a környezetük felé. Szinte kézzelfogható az a felszabadultság, amit átélnek a darabnak köszönhetően. A férfiak sokszor nem értik a hangulatingadozásokat, amiket egy nő átél a menopauza során.
Talán meg sem tudják mindig fogalmazni egymásnak, mi is történik valójában. A saját páromtól is azt a visszajelzést kaptam amikor megnézte a darabot, hogy sok mindent megértett az előadás hatására.
Kokas Piroska Paola, a középkorú tanárnő szerepében mutatja be egy elszürkült házasságban élő, az intimitás megélésében egyre hátrányosabb helyzetbe kerülő asszony mindennapjait, aki a túlsúlya miatt is nehezen hiszi el magáról, hogy vonzó nő lehet egy férfi számára:
Én 40 pluszosan játszom ezt a szerepet. A menopauza tünetei még nem jelentkeztek nálam, viszont nagyon jó terápiás felkészülésként élem meg. Rendkívül sokat tanulok a darabon keresztül élethelyzetekről, tabu témákról, a nőiség legkülönbözőbb megéléséről, és helyzetek feldolgozásáról. Szeretetről, a nők önelfogadásának szükségességéről. Az is kiderül az előadásból, hogy a menopauza egy természetes folyamat, amit, ha kellő humorral fogunk fel, az nagyon sokat segít.
Lehet olyan hatása a „Hőhullám” vígjátéknak, hogy a menopauzában érintett nők bátrabban, nyíltabban beszélnek legalább a családjukban a személyes megéléseikről? Illetve a saját gyerekeiket jobban fel tudják készíteni az élet ilyen kihívásaira is?
Détár Enikő
- Általánosítani semmiképpen nem lehet. Nekem nagyon jó a kapcsolatom a gyerekeimmel. A lányom 34 éves múlt. Ő látta a darabot. Sokat gondolkodtam azon, hogy a huszonkét éves fiamat elhozzam-e? Végül is az a döntés született, hogy számára még semmilyen tekintetben nem aktuális a téma.
Ladinek Judit
- Az előadás mindenképpen bátorítás a nőknek, hogy őszintén beszéljenek a saját megéléseikről. Vállalják fel ezt az élethelyzetet. Azt reméljük, hogy a férfiakat is ösztönzi a darab arra, hogy legyenek nyitottak és kíváncsiak a témára. Akarják megérteni a társukat a tünetegyüttesek hozta szituációkban is. Egyáltalán ismerjék fel, hogy ezek a megélések mindenkinek kihívást jelenthetnek. Viszont megfelelő hozzáállással sokkal könnyebb átvészelni ezt az időszakot. A barátokat, a közösségi létet is fontosnak tartom. Aki nem párkapcsolatban él, annak is jó, ha van kivel megosztani a gondolatait, érzéseit. Ehhez kell egy értő és elfogadó közeg.
A személyes megélések feldolgozásában segít a darab a művészeknek is?
Fésűs Nelli
- Mi is átéltük, átéljük a saját fizikai és érzelmi változásainkat. Ez a munka közben sincs másképpen. Néha kényelmetlen tünetekkel kell szembenéznünk, de igyekszünk figyelni magunkra és egymásra a próbák, és az előadások során is. Tudni kell, hogy nincs egységes recept, mert mindenki másként éli meg a fizikai és érzelmi állapotát. Más és más élethelyzetben vagyunk. A darabban 4 különböző karaktert, 4 különböző életet látunk. Abban is eltérnek a megoldás készleteink, hogy mit szeretnénk megosztani a párunkkal vagy a környezetünkkel.
Van, amikor egyedüllétre van szüksége a nőnek. Kell legyen olyan tér, ahová el tud vonulni ilyen pillanatokban. Tehát sem a darab, sem mi magunk nem tudunk általános megoldásokat adni. De a nézőtéren ülők remélhetőleg minden karakterben találnak olyan elemeket, amelyek segíthetnek nekik. Legalább a felismerésben. Érzelmileg talán felszabadulhatnak kicsit. Azt is fontos dolognak tartjuk, hogy az előadás kapcsán beszélni lehet a témáról. Megindulhat egy diskurzus. Akár közös gondolkodás. Sőt, közösségi szerepvállalás is.
Détár Enikő
- Azért sem vagyunk egyformák ebben a kérdésben, mert a legkülönbözőbb korban élik meg a nők a menopauzát. Van, akinél korábban, akár már a negyvenes évei legelején bekövetkezik, és van, akinél kitolódik ez az időszak. Ez pedig azt is meghatározza, hogy a nőnek milyen kérdésekkel kell szembenéznie. A párkapcsolatok sem egyformák. Vannak férfiak, akikkel akkor sem lehet beszélni a menopauza okozta nehézségekről, ha minden nap ott vannak a párjuk mellett. Mert nem fogadókészek ilyen beszélgetésre.
Ladinek Judit
- A személyiség, a lelki alkat is meghatározza, ki hogyan éli meg a klimaxot. Én talán szerencsés vagyok abban, hogy nagy érzelmi kilengéseket, komoly hangulatingadozásokat nem kellett átélnem. Más pedig érzékenyebben reagál alkatilag ezekre a változásokra.
Kokas Piroska
- Az sem mindegy, hogy aki egyedül él, hogyan dolgozza fel a saját helyzetét. Ez egyébként akkor is nagy kérdés, ha még nem érinti a menopauza. A társra találás egy harmincas nőnek sem mindig egyszerű. Az ön-kép elfogadás ebben biztos, hogy fajsúlyos kérdés. Ahogy telnek az évek, előfordul, hogy a klimax megjelenése a reményvesztettség érzetét kelti. Ezért különösen fontos, hogy egy nő hogyan tekint saját magára és az életére. Talál-e kapaszkodókat önmaga számára. A menopauza előtt és a klimax időszakában is teljes értékűnek kell lássa önmagát.
Hogyan értékelik a helloklimax® programmal való együttműködést a darab szempontjából?
Fésűs Nelli
- Szerintem nagyon jó, hogy több fórumon is fel lehet hívni a figyelmet a témára. Minél szélesebb körben tudunk beszélni arról, mit jelent egy nőnek a menopauza, annál sikeresebben lehet formálni a közgondolkodást. A tabu korlátjainak lebontásához hozzá tudunk járulni a darabbal. A helloklimax® program pedig a megoldáskészletre tudja terelni a figyelmet. Tehát nem csak a probléma felvetését, hanem az elérhető segítség bemutatását tudjuk közösen megvalósítani.
Ladinek Judit
- Az összefogás lehetősége, a női közösségek kialakítása, a szemléletmód átalakítása, ebben a közös munkában szerintem hatalmas erőforrássá válhat az egyes ember számára. Meg tudják osztani a személyes tapasztalataikat. A közös élmény hatására a nők felismerhetik, hogy nem kell egyedül megküzdeniük ezzel az élethelyzettel. Erőt meríthetnek a színpadon látott karakterekből. A humor is sokat segíthet a mindennapokban.
Az előadás közben pedig kicsit kikapcsolódhatnak, miközben akár egy új szemszögből láthatnak rá szeretteikkel, a menopauza hozta szituációkra. Azt is lényeges dolognak látom a darab szempontjából, hogy reményt is ad. Van egy dal az előadásban, ami a reményről szól. Arról, hogy a kor egy állapot. Nem szabad feladni az életet azért, mert bekövetkezik a menopauza. A szerelem, sőt a szexualitás, az intimitás sem kor függő ebben az értelemben. Nem szabad nekünk nőknek, eleve leírnunk magunkat.
Détár Enikő
- Nekem ott van jó példának az anyukám, aki 65 évesen férjhez ment Miamiban. Fantasztikus éveket élt meg a párjával. Beutazták a világot. Tehát a kor nem jelenti azt, hogy le kell mondani mindenről. A saját családunk története is azt mutatja, hogy ki lehet békülni a korunkkal, az intimitás is része maradhat a mindennapoknak.
Ha mi magunk jól tudunk hozzáállni a saját változásainkhoz, akkor a környezetüknek is könnyebb dolga van. Mindenképpen érdemes beszélni ezekről a megélésekről, mert ez is sokat segít a többieknek abban, hogy megértsék, mi történik velünk és bennünk.
Koch Mária, a helloklimax® program alapítója:
Folyamatosan kommunikálunk a nőkkel. Számos formában találkozunk velük, hogy a legszélesebb körben osszuk meg az információkat.
Nem csak a tudás átadására törekszünk, hanem valós, mindennapi támogatást nyújtunk kezelések formájában. Elkezdtünk országos egészségügyi hálózatot kiépíteni, megtartottuk az első menopauza konferenciát.
Az ország több pontján kapcsoljuk össze a téma iránt érdeklődő hölgyeket. Több olyan Hőhullám előadás van, ahol mi is ott vagyunk a helloklimax®programmal. Találkozhatnak velünk. Beszélgetünk a lehetőségekről. Elérhetővé tesszük a témában kiadott könyveket.
További együttműködésben, közös projektekben is gondolkodunk a Liliom Produkcióval, a Tallós Rita által létrehozott, női témák feldolgozását vállaló színházzal.
A mostani RAM-ArT Színházi előadásra egyébként közel 70 olyan nő jött el, aki a mi programunkon keresztül értesült a darabról és választotta ma estére a Hőhullám előadást. Kihívásnak tekintjük a társadalmi szemléletformálást, számos érzékenyítő programot szervezünk. A Lililom Produkcióval való együttműködés is ezeknek egy különleges példája.
A 2024 februárjában országos roadshow-ra indulunk, a színdarab előtt egy kibeszélő előadást tartok a menopauzáról, amelyre bárki beülhet ingyenesen, akinek bármelyik Hőhullám darabra volt és van jegye. csupán regisztrálni szükséges az asszisztens@newseason.hu címen.
A nők történeteit, kérdéseit a szia@helloklimax.hu címen várjuk, kezelésekre jelentkezni pedig a weboldalunkon keresztül tudnak.