Nepál, India, Tibet, Marokkó és Jemen bohém gyöngyeit fűszerezi egy csipetnyi eleganciával és nőiességgel. Cziner Olívia ékszerei a saját alkotói fantáziáját és a megrendelő személyiségét ötvözik egy egyedi és utánozhatatlan darabban. Így lesznek az Oliv gyöngyékszerek a viselőjük személyes történetének kifejezői.
Mit jelent számodra az ékszer fogalma?
Kapocs és híd életszakaszok és feladatok, illetve emberek között. Az életben vannak közös egységek, például anya-lánya, vagy párok között és vannak egyénre szabott elemek. Az ékszer és az ékszerválasztás egy nagyon impulzív érzelmi történet, tele aktualitásokkal és állandóságokkal, némi önismerettel megfűszerezve, hiszen a megrendelőtől kapott információkból tudom a tökéletes ékszert megtervezni és elkészíteni.
Divat az egyediség és a kitűnési vágy, ezek egyfajta külső megfelelője lehet, hogy mennyi és milyen ékszert hordunk. Téged idézlek: „Ha egy ékszer megismételhetetlen, az az alapanyag érdeme. Ha utánozhatatlan, az az alkotóé.” Hogyan teszed utánozhatatlanná az ékszereidet akkor, amikor a másolástól, az utánzástól minden alkotó retteg, ám azt megállapítani, hogy ki kitől inspirálódott, nagyon nehéz.
Pont egy másolós történet kapcsán fogalmazódott meg bennem az idézett mondat. Az első időkben nehezen viseltem, ha úgy láttam, hogy másolnak. Alkotói önérzetem lázadozott és dühös voltam. Aztán elérkezett egy olyan állapot -pontosan azért, mert célja van a munkámnak-, hogy túlléptem ezen az egészen. Nem attól leszek meghatározható vagy értékelt, hogy körülöttem a szakmában mi zajlik, hanem attól, hogy képes vagyok egy önmagában értékálló dolgot létrehozni, vagy sem. Ehhez pedig vállalnom kell, hogy nem érdekel, melyik ötletemet másolják éppen, az legyen annak a felelőssége, aki utánzásból akar létrehozni valamit.
Mennyire jelenik meg a munkádban az ízlésformálás igénye? Trend-diktáló, vagy trendkövető vagy, egyáltalán formálhatod a vásárlóid ízlését?
Van egyfajta ízlésformáló folyamat, de nem vagyok a híve annak, hogy ez egy direkt módon történjen meg. Inkább egyfajta érési folyamatként élem meg és adom át. Úgy vélem, az a dolgom, hogy figyelembe vegyem a személyiségét és az elvárásait, akinek az ékszer készül. Ez alázatot és nyitottságot kíván a részemről, mert nem azt mondom ki, mi lesz a szép és a megfelelő, hanem vannak saját stílusjegyeim, amik nyilván felkeltették az érdeklődését annak, aki felkeresett, de ezen túl az alkotás az ékszer majdani viselőjéről szól.
Hogyan képzeljük el az alkotás folyamatát onnan kezdve, hogy valaki szeretne egy Oliv ékszert és megérkezik hozzád a kérés.
Amikor saját részre készül az ékszer, a személyes találkozás, vagy az online megkeresés után feltérképezem, hogy milyen ásványok, színek és formák a kedvencek és melyek azok, amik egyáltalán nem jöhetnek szóba. Az sem mindegy, hogy hétköznapi vagy alkalmi viseletre készül az ékszer.
Amikor eltér a megrendelő és az ékszert viselő személye, kérek egy nyilvánosan elérhető fotót, hogy legyen egyfajta benyomásom arról, aki hordani fogja.
A következő fázisban összeállítok egy gyöngytablót, mely tartalmazza a színeket, anyagokat, formákat, amelyekből elképzelem az ékszert és egy fotón elküldöm. Ezen a ponton is tudunk még finomítani, és ha ezen is túl vagyunk, akkor elkészül az ékszer, amit szintén fotón megmutatok átvétel előtt. Ezt a folyamatot addig viszem, amíg el nem érjük a tökéletes végeredményt.
Ahogy beszélsz az egyes munkafázisokról, eszembe jut, hogy az egyszeri, megismételhetetlen és utánozhatatlan Oliv ékszer pont ebben a folyamatban születik meg.
Attól, hogy keresem az egyedi formákat, különleges gyöngyöket, köveket és színeket, és a megrendelőt végig viszem egy közös folyamaton, a végeredmény valóban egyedi lesz. Azért tudok benne maradni a folyamatban, mert a saját stílusom révén eleve keresem az extra formákat, a különleges szépségű és változatos méretű gyöngyöket. Nyilván minden darabban megjelenik a saját stílusom is, de abban a kölcsönös egymásra hatásban van a lényeg, melyek eredményeként elkészülnek az ékszerek.
Milyen stílus jellemző rád, melyik kollekcióban ismerhető fel leginkább az Oliv-hatás?
Leginkább a Bohemian nevű kollekcióm sokszínű, vegyes, kontrasztos és nagyobb gyöngyökből álló világa áll hozzám a legközelebb. Ami rám stílusjegyként jellemző, az aszimmetria és az úgynevezett ombre-hatás, a színátmenetek. Az aszimmetriával azonban csínján kell bánni. Csak akkor tud finom és elegáns maradni, ha az adott darabban ugyanúgy megjelenik a szimmetria és a sorrendiség is. Megtanultam saját magamban is megtalálni azt az utat, hogyan tudom az „énhatást” belecsempészni a legszolidabb ékszerbe is.
Milyen gyöngyök, kövek inspirálnak a legjobban, melyek a kedvenceid?
Az első munkámtól kezdve a legnagyobb kedvencem az Amazonit. Egy tömör, pasztell-mentazöld, vagy türkizkékes árnyalatú ásvány, mely a lelőhelytől függő árnyalatot veszi fel. A finom, tejes-pasztellszíne, az átlátszatlan titokzatossága és a rengeteg árnyalata fogott meg.
Az egyedi megrendelések mellett saját kollekciókban is megmutatod magad. Milyen trendek befolyásolnak az egyedi kollekciók elkészítésében, hogyan készülsz egy szezonra, egy ünnepre például?
Az aktuális színtrendeket követem, hiszen a divatos jegyeknek meg kell jelenniük az ékszereimben is. A ruhatrendek követik a divatot, ezért jogos elvárás az ékszerekkel szemben, hogy jól kombinálhatók legyenek a ruhatárral még akkor is, ha nem cseréljük le minden szezonban a ruháinkat.
Figyelembe veszem a manikűr trendeket, mert ha valaki szereti követni ebben is az aktuális divatot, akkor tudjak a számára is trendi ékszert kínálni.
A tavaszi és a nyári szezonban megnő az igény az esküvői ékszerek iránt, a menyasszony, az örömanya, a koszorúslányok számára egyaránt tervezek ékszereket.
Ezeket a trendeket fűszerezem a saját stílusommal és a gyöngyök adta inspirációkkal.
Ünnepi alkalmakra melyik kollekciódat ajánlod, melyik illik legjobban a különleges hangulathoz?
A Minimál kollekció tökéletesen alkalmas ünnepi viseletnek. Egyszerű, de látványos csiszolású, vagy színhatású ékszerek tartoznak ebbe a kollekcióba, melyben megjelennek a Swarovski kristályok, vagy az ombre ásványok minimál vonalat képviselői típusai is.
A Medusa kollekció, vagy a Kertékszerek díszesebbek, aki több extravaganciára vágyik, ezekből érdemes választania.
Áruld el, melyek lesznek a jövő év trendszínei, milyen szín-tematikára épülnek fel a divatjegyek?
Maradnak az ég, a tenger zöldjei, kékjei, a természet kékjéből merítkező árnyalatok. Az év Pantone színe a Classic blue nagyon izgalmas téma lesz, már elindította bennem a gondolatokat és a tervezést. Ez a fajta kék közel áll az Amazonit színvilágához, így igazi szerelemalkotások fognak születni. Az egyik első darabot mutatom meg, amelyet a Classic blue színvilága ihletett..
Mi az a helyzet, üzleti szituáció a számodra, amelyben sikeres ékszertervezőnek érezheted magad?
Üzletileg akkor érzem elégedettnek magam, amikor csak saját magamért találnak meg, bennem találják meg azt, akire szükségük van egy egyedi ékszer megtervezéséhez.
Az alkotásban elérhető siker ettől eltér, mert inkább emocionális vagyok, mint üzleti beállítottságú. Ezért ebben a folyamatban az a csúcspont, amikor örömmel jeleznek vissza, hogy a gyöngytablón lévő terv sikert aratott és a megrendelő alig várja, hogy a kezébe vegye és viselhesse az ékszert. Amikor kapok egy fotót arról, hogy valóban szívesen hordják az ékszereimet, nagyon megerősít abban, hogy nem miattam mondják, hanem igazán tetszik, amit terveztem. Sokszor hallom az újonnan érkező vásárlóktól, mennyire meglepődnek, hogy ilyen sokat foglalkozom azzal, hogy mit szólnak a tervekhez, mert máshol nem mernek sem kifogást emelni, sem reklamálni mert annak jellemzően sértődés a vége.
Ékszertervezőként azt szeretném minden ékszeremmel üzenni, hogy semmi nem lehet fontosabb a leendő viselőjének az öröménél.