Minden tél közeledtével felhívják az autósok figyelmét a vizes úton történő fokozott csúszásveszélyre. Az özönvízszerűen lezúduló zivatarok azonban frissen tartják a témát szinte egész évben.
Elméletben biztosan emlékszünk rá, hogyan kell vizes úton közlekedni, vagy nem. Aki nem emlékszik rá, úgysem vallja be, de azért ne szégyellje feleleveníteni a tanultakat, életet menthet.
Tudja, hogy a fékút minimum a kétszeresére nő a vizes úton?
Tehát első szabályként jegyezzük meg, hogy mindig csökkentsük a sebességünket vizes utakon autózva. Ráadásul, ha éppen szakad az eső, a látótávolság is csökken, így még a rutinos vezetőnek is komoly feladatot jelent a biztonságos közlekedés.
Tudja, mi a vízenfutás jelensége? Vízenfutás akkor jön létre, amikor az aszfalt és az úttest között megszűnik a kapcsolat és azt érezzük, hogy az autó hirtelen könnyebben kormányozhatóvá válik. Legfontosabb, hogy ne fékezzünk hirtelen, és ne kezdjünk el felesleges kormánymozdulatokat tenni!
A képeket a Vasvári Tűzoltóság készítette.
Mit tegyünk, ha az úttesten nagyobb víztömeg gyűlt össze?
ABS nélküli, régi autóval közlekedve, még a víztócsa előtt fékezzünk erősebben, majd fokozatosan vegyünk vissza a fékezés erejéből. AB S-elrendelkező autósok egyenletes fékezéssel próbálják megoldani a vízfelületen történő, kicsúszástól mentes átkelést.
Feltételezzük, hogy a kerékabroncsok nyomását és fényszórók állapotát folyamatosan ellenőrzik, hiszen a megfelelő keréknyomás és a láthatóság a biztonságos autózás egyik alapfeltétele. Ha eddig nem így gondolta, itt az ideje, hogy napi rutinként bevezesse.
Bármilyen kényelmes is, az autózás veszélyes üzem, vezetés közben nem csak magunkért, de a közlekedésben részt vevőkért is felelősek vagyunk. Készítsük fel magunkat és járművünket a biztonságos közlekedésre, így még akkor is megúszhatjuk a rossz időjárás előidézte vészhelyzeteket, ha olyan kocsival száguldozunk, mint amilyet előző anyagunkban mutattunk be.