A társadalom által épített környezet az egyik legjelentősebben befolyásoló tényező, amely a személyiségfejlődésünkre kihatással van.
A megszokott panelházak, a modern építésű lakóépületek, vagy magasba nyúló irodablokkok tengere mind meghatározó szerepet játszik a mindennapjainkban tudat alatt is. Már a 20. században elkezdtek foglalkozni az építészet és pszichológia furcsa kettősével, egymásra gyakorolt szoros hatásukkal. Ez a két téma nemcsak a szakértők számára lehet érdekes, hanem a laikusoknak is tartogathat izgalmas felfedeznivalókat.
Mind jól ismerjük az osztálytermek feszültséget árasztó légkörét, amikor vártuk a csengő hangját. A tanárnő kiosztotta a dolgozatokat, majd mindenki csendben, a legjobb tudása szerint megírta a tesztet. A székekben kissé kényelmetlenül helyezkedve el, a padban 1-2 röpke puskát elrejtve, izzadva véstük minden gondolatunkat a papírra. A csengő ismételt megszólaltával megkönnyebbülve tettük le íróeszközeinket, majd mentünk a következő órára. A napok viszonylag hasonlóan teltek, volt egy megszokott rendszer. A tanrend az évek óta ismert egységen alapult, a tanárok pedig hétről hétre megszokott tanítási technikákat vetettek be a diákok érdeklődésének elnyeréséért. Világunk gyorsabban fejlődik, mint valaha hittük, így ma már szinte minden kontinensen új tanulást segítő lehetőségeket ismerhetünk meg.
Pszichológiai kutatások is igazolják, hogy a színek, formák és térhatások jelentős mértékben befolyásolják jóllétünket. Gondoljunk csak bele: a rideg fehér falak, a szűkös terek vagy a fakó árnyalatok gyakran nyomasztó érzéseket keltenek bennünk. Ugyanígy a fények erőssége és színe is erőteljesen hat a hangulatunkra és a koncentrációs képességünkre. Azonban a tudatos tervezés és a pszichológia találkozása áthidalhat megannyi tanulással kapcsolatos nehézséget.
Manapság szuper ötleteket találhatunk tanulási környezetek kialakítására, amelyeket kisebb átalakításokkal az otthoni térben is megvalósíthatunk! Az egyik legjobb példa erre, Tadao Ando által tervezett japán óvoda. Szerintem az egyik zsenialitása a tervnek az építész elkötelezettsége a kiskori kíváncsiság iránt. Az óvodások nyitottan állnak világ megismerése felé, és nem félnek kipróbálni az újdonságokat. Azonban megannyiszor tiltó szavakkal próbáljuk őket megóvni a bajtól a kíváncsiságuk felfedezésének kárára. A japán óvoda terve, azonban áthidalta a veszély és a felfedezés vágya közti szakadékot. A különleges kialakítás engedi, hogy az óvodások biztonságosan rohangáljanak a tetőn is anélkül, hogy leesnének. Emellett a fára mászás biztonságosabbá vált a fa törzsére rögzített háló segítségével. További érdekességként elmondható, hogy a japán tervező kifejezetten figyelt a megfelelő lépték használatára. Az óvodában minden a kicsik méretéhez lett igazítva, így nincsenek nagyobb asztalok, székek, polcok sem. Ezzel a tervezői szemlélettel egy önálló világot teremtett a legkisebbek számára is.

Másik szuper példa a Balin található zöld iskola koncepciója. Itt a diákok igazán a természet lágy ölén tanulhatnak. A bambuszból készült épület kellemesebb, nyugodtabb hangulatot biztosít a feszültebb helyzetekben is, például dolgozatírás közben. A tantermek fal nélküliek, így az élővilágba való beolvadás még inkább meg tud valósulni. Az épület formai kialakításában is tükrözi a természet jegyeit hullámos, íves szerkezetkialakítással. A merev formák, megszokott fehér falak ridegségük miatt szorongást váltanak ki az emberből, így az iskola tervezésénél rugalmas vonalakat és meleg színeket választottak ennek elkerülése érdekében. A koncepció célja, hogy inspiráljanak másokat is a fenntarthatóbb tervezésre, illetve a természetben való tanulás pozitív hatásait is kiemeljék. A balinéz iskola világ szinten is elismerést váltott ki az újfajta oktatási környezet megvalósulásának szempontjából.
Utolsó külföldi oktatási intézményként pedig a stockholmi Vittra Telefonplan általános iskolát hoztam el. Az intézmény különlegessége a mozgatható bútorokban, lágy formákban és a játékos teremkialakításokban rejlik. A tanulók egy teljesen új tanulási metódus segítségével fejlődhetnek, amelyet az intézmény stílusa is nagyban segít megvalósítani. A szokásos asztalok és székek helyett krétafal, relaxációs sarkok, nyitott közösségi terek biztosítják a megfelelő közeget. Külön kiemelendő az intenzív színek használata. Itt a bútorok a megszokott fehér, vagy sötétbarna színektől eltérően erős zöldben, pirosban, vagy kékben pompáznak. A tanítás csoportokban történik a diákoknak megfelelő tudásszinten. A játékosság pedig további motivációt tud adni számukra, akár egy kevésbé érdekes, ugyanakkor fontos tananyag elsajátításánál.
Végül, de nem utolsó sorban, ismerjünk meg egy szuper magyar példát. 2025 augusztusában megvalósult az első iskolautca, Budapest forgalmas közegében. Az iskolautca lehetőséget teremt a diákok számára, hogy a zsúfolt belvárosi környezetben biztonságban, zöld növényzettel körülvéve, nyugodtan társalogjanak, vagy játszanak. Az tér mindkét oldaláról lezárt, így autós forgalomtól mentessé vált. Említésre méltő a formai játékosság ereje, illetve a színek kompozíciója. Az ültetőládák színkavalkádjai még inkább kiemelik a területet a szürke betonból. Számomra nagy öröm, hogy a magas lakóépületek között meg tudott épülni egy csendes, biztonságos, zöldellő terület, ahol az iskolások is otthonosabb környezetben érezhetik magukat.
Vajon milyen ötleteket tudunk átvinni az otthonunkba?
Játék az élet: Egy kis játékosság sose árt, így ezt felhasználhatjuk a tanuló sarok/ szoba megtervezésénél is! Próbáljuk meg kerülni a szögletes formákat, amelyek túl nagy merevséget adnak a környezetnek. A lekerekített bútorok, pasztell színek és babzsák fotelek mind kirángatnak a megszokott íróasztal, irodai szék kombináció mögül.
Zöldítés: A természet közelsége bizonyítottan számos pozitív hatással bír az emberi szervezetre: hozzájárul a stressz csökkentéséhez, javítja és általánosságban támogatja a testi-lelki jólétet. A természetet legegyszerűbben különböző zöld növények által tudjuk behozni a lakásba, így a tanulószobába is. Minél zöldebb, színesebb, annál kellemesebb hangulatot tudunk kialakítani zárt térben is.
Mozgathattóság: A jól megszokott íróasztal és forgószék helyett/mellé érdemes lehet könnyen mozgatható bútorokat is beszerezni. 1-1 átalakítható könyvespolcot, kis fiókot, asztali tárolót, vagy kisebb puffokat nagyon könnyedén lehet mozgatni a térben. Akár a kisebbek is folyamatosan új izgalmas teret tudnak kialakítani nagyobb segítség nélkül. Az újdonság pedig nagyobb lendületet nyújt a tanulás terén.
A legfontosabb, hogy a minket körülvevő tér – legyen az otthon vagy iskola – élhető, inspiráló és fejlődést támogató legyen.
Forrás:
Képek:
Edukációs tartalom:
