Különleges világba kalauzolja a kortárs művészet kedvelőit a Nemzeti Galériában november 14-ig megtekinthető Gerhard Richter – Valós látszat című kiállítás. Korunk egyik legelismertebb festőművésze egészen egyedi festői stílusával a látszat mögé néz, láthatóvá teszi a tökéletesnek tűnő pillanat valódi arcát.
Gerhard Richter 1932. február 9-én született Drezdában, a középiskolát követően a drezdai Képzőművészeti Akadémián tanult murális festészetet. Művészetére nagy hatást gyakorolt a náci Németország, majd a második világháborút követő nagyon bonyolult, ellentmondással és újdonsággal teli állapot. Vajon mennyire valós, amit lát? Átélt élményei arra a következtetésre juttatták, hogy a világ állandó változásban van, minden, amiben hisz vagy hitt megváltozhat és semmi sem biztos. Jellegzetes elmosott technikával készült képei ezt a megtapasztalást hivatottak jelezni.
Kezdeti munkái még a szocialista realizmus jegyében születettek, de az 1959-es kasseli dOCUMENTA megmutatta számára, milyen is a valós művészi szabadság. Nem meglepő módon, 1961-ben, 4 hónappal a berlini fal megépítése előtt mindent és mindenkit hátrahagyva Düsseldorfba emigrált.
Düsseldorf pezsgő művészi világa új inspirációt hozott Richter festészetébe
Beiratkozott a Képzőművészeti Akadémiára, kiegészítve Drezdában megszerzett tudását a nyugati, divatos irányzatokkal. Érdekelte Tiziano, Vermeer, Caspar David Friedrich művészete, Richter kísérletezgetéseit megtekinthetjük a kiállításon, Tiziano Angyali üdvözlete szinte feloldódik az elmosódott színek forgatagában.


Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Galéria © Gerhard Richter 2021
Ebben az időben született meghökkentő, fotórealisztikus képeit korabeli újságokból, magazinokból másolta
Sajátos, szürkés, elmosott technikával készült festményei azt az üzenetet tolmácsolják, hogy a lényeg nem a formákban bujkál. Képei gyakran a gondtalan boldogság elkapott pillanatait ábrázolhatnák, de valójában az élet realitását mutatják.


Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Galéria © Gerhard Richter 2021


Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Galéria © Gerhard Richter 2021
1972-ben Richter képviselte Németországot a Velencei Biennálén, amire egy abszolút különleges sorozattal készült
48 fekete-fehér olaj portréképet készített híres tudósokról, írókról, filozófusokról, zeneszerzőkről. A fotórealisztikus művészet kiemelkedő alkotásai ezek, nyilvánvalóan rengeteg üzenetet hordozva egységes, minden érzelemtől mentes képi világukkal.


Fotó/forrás: a szerző felvétele


Fotó/forrás: a szerző felvétele
Családjáról viszonylag kevés képet festett Richter
A kiállításon bemutatásra kerül néhány nagyon kifejező alkotása gyermekeiről, melyekben szintén a pillanat elmúlását, a valós és a látszólagos határait feszegeti.


Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Galéria © Gerhard Richter 2021
Munkásságában újra és újra visszaköszön egy, a drezdai akadémián látott fotó, mely a holokauszt borzalmait mutatta be
Többször megpróbálta a szörnyűségeket vászonra vetni, de végül az absztrakt festészetben találta meg azt a kifejező erőt, amely képes volt minden ecsetvonásában megmutatni a holokauszt valódi tragédiáját. Belátta, hogy a megszokott formák és képek már nem alkalmasak erre.


Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Galéria © Gerhard Richter 2021
A mintegy 80 műalkotást bemutató kiállítás 0. termében megtekinthető Richter életútját, sikereit, vívódásait rendkívül érzékeny módon bemutató dokumentumfilm (Gerhard Richter, a festő. 2011). A 97 perces, többszörösen díjnyertes film megtisztelően közeli betekintést enged a jövőre 90 éves művész belső világába. Richtert gyakran említik úgy, mint a „stílusváltás mestere”, mely abszolút találó a számos témával, technikával, formával és színvilággal kísérletező festő esetében.


Fotó: Benjamin Katz fotográfiája a Magyar Nemzeti Galériában.
„Ez a festés titkos ügy… kicsit gyáva a külvilág előtt…” -nyilatkozta Gerhard Richter, aki tavaly bejelentette, hogy visszavonul a festészettől, a tholey-i apátság szentélyébe tervezett ólomüvegablakaival „befejezte” festészeti munkásságát. Vajon látszat és valóság végre nyugvópontra ért?
A kiállítás megtekinthető 2021. november 14-ig a Magyar Nemzeti Galéria ‘A’ épületében.