Különleges világba kalauzolja a kortárs művészet kedvelőit a Nemzeti Galériában november 14-ig megtekinthető Gerhard Richter – Valós látszat című kiállítás. Korunk egyik legelismertebb festőművésze egészen egyedi festői stílusával a látszat mögé néz, láthatóvá teszi a tökéletesnek tűnő pillanat valódi arcát.
Gerhard Richter 1932. február 9-én született Drezdában, a középiskolát követően a drezdai Képzőművészeti Akadémián tanult murális festészetet. Művészetére nagy hatást gyakorolt a náci Németország, majd a második világháborút követő nagyon bonyolult, ellentmondással és újdonsággal teli állapot. Vajon mennyire valós, amit lát? Átélt élményei arra a következtetésre juttatták, hogy a világ állandó változásban van, minden, amiben hisz vagy hitt megváltozhat és semmi sem biztos. Jellegzetes elmosott technikával készült képei ezt a megtapasztalást hivatottak jelezni.
Kezdeti munkái még a szocialista realizmus jegyében születettek, de az 1959-es kasseli dOCUMENTA megmutatta számára, milyen is a valós művészi szabadság. Nem meglepő módon, 1961-ben, 4 hónappal a berlini fal megépítése előtt mindent és mindenkit hátrahagyva Düsseldorfba emigrált.
Düsseldorf pezsgő művészi világa új inspirációt hozott Richter festészetébe
Beiratkozott a Képzőművészeti Akadémiára, kiegészítve Drezdában megszerzett tudását a nyugati, divatos irányzatokkal. Érdekelte Tiziano, Vermeer, Caspar David Friedrich művészete, Richter kísérletezgetéseit megtekinthetjük a kiállításon, Tiziano Angyali üdvözlete szinte feloldódik az elmosódott színek forgatagában.
Ebben az időben született meghökkentő, fotórealisztikus képeit korabeli újságokból, magazinokból másolta
Sajátos, szürkés, elmosott technikával készült festményei azt az üzenetet tolmácsolják, hogy a lényeg nem a formákban bujkál. Képei gyakran a gondtalan boldogság elkapott pillanatait ábrázolhatnák, de valójában az élet realitását mutatják.
1972-ben Richter képviselte Németországot a Velencei Biennálén, amire egy abszolút különleges sorozattal készült
48 fekete-fehér olaj portréképet készített híres tudósokról, írókról, filozófusokról, zeneszerzőkről. A fotórealisztikus művészet kiemelkedő alkotásai ezek, nyilvánvalóan rengeteg üzenetet hordozva egységes, minden érzelemtől mentes képi világukkal.
Családjáról viszonylag kevés képet festett Richter
A kiállításon bemutatásra kerül néhány nagyon kifejező alkotása gyermekeiről, melyekben szintén a pillanat elmúlását, a valós és a látszólagos határait feszegeti.
Munkásságában újra és újra visszaköszön egy, a drezdai akadémián látott fotó, mely a holokauszt borzalmait mutatta be
Többször megpróbálta a szörnyűségeket vászonra vetni, de végül az absztrakt festészetben találta meg azt a kifejező erőt, amely képes volt minden ecsetvonásában megmutatni a holokauszt valódi tragédiáját. Belátta, hogy a megszokott formák és képek már nem alkalmasak erre.
A mintegy 80 műalkotást bemutató kiállítás 0. termében megtekinthető Richter életútját, sikereit, vívódásait rendkívül érzékeny módon bemutató dokumentumfilm (Gerhard Richter, a festő. 2011). A 97 perces, többszörösen díjnyertes film megtisztelően közeli betekintést enged a jövőre 90 éves művész belső világába. Richtert gyakran említik úgy, mint a „stílusváltás mestere”, mely abszolút találó a számos témával, technikával, formával és színvilággal kísérletező festő esetében.
„Ez a festés titkos ügy… kicsit gyáva a külvilág előtt…” -nyilatkozta Gerhard Richter, aki tavaly bejelentette, hogy visszavonul a festészettől, a tholey-i apátság szentélyébe tervezett ólomüvegablakaival „befejezte” festészeti munkásságát. Vajon látszat és valóság végre nyugvópontra ért?
A kiállítás megtekinthető 2021. november 14-ig a Magyar Nemzeti Galéria ‘A’ épületében.