16.9 C
Budapest
2022, szeptember 27,

Friss

10 romantikus őszi randi tipp

Az év egyik legszínesebb időszakában járunk, nekem is nagy kedvencem. Ilyenkor igazán meghitt randi programokat szervezhetünk, hiszen...

Vajon meddig nyújtózkodhatunk?

Már évek óta foglalkozom az egészséges életmóddal. Na, messze nem vagyok fitneszguru (akkor forduljatok inkább Szentgyörgyi Romeohoz, őt melegen ajánlom), de...

Őszi ruhatár kialakítása 40 felett

Az előző cikkemben arról írtam, milyen szempontok szerint válogassuk át a nyári ruhatárunkat, mielőtt az őszi váltásra felkészülnénk.

Nyárvégi ruhaválogatási tippek

Elképesztően rohan az idő - 40 felett valahogy még gyorsabban telnek a napok, hetek -, újra elérkeztünk az évszakváltáshoz, és már...

Együttműködő fejlesztés

A minap megint belebotlottam egy – számomra – felháborító helyzetbe. Egy kisgyermekekkel foglalkozó fejlesztő beszélgetett egy édesanyával a gyermekéről, hogyan viselkedett az órán.

Óvodás korú gyermekről van szó, este fél nyolckor, akinek a “bűne” a bohóckodás volt.

A fejlesztő megoldási javaslatai a szülő felé, amit én hallottam: szigorúság,  betörés,  fegyelmezés,  megszorongatás,  rárivallás, irányba állítás,  fenyegetés, akarat elnyomás.

Azt is kifejtette, hogy kétszeri fenyegetés után a gyermek csinálta, amit kellett… Az én interpretációmban félelemből, de erről majd később. Szerencsére anyuka magas szinten kezelte a helyzetet, viszont én megint úgy érzem, hogy erről muszáj írni.

Nagyon sok gondolat merült fel bennem a beszélgetés hatására. 

Az első, hogy remélem a sajátjait nem így neveli. Aztán messzebbre menve, hogy nem kellene gyerekek közelébe engedni. Még messzebbre menve a gyermekvédelmi törvény, hogy hol van a bántalmazás határa, hiszen a szóbeli is annak számít.

Lelki szemeim előtt felrémlett a fojtó láncon betört kutya, aki csak azért fekszik le, mert retteg, nem mert tudja, hogy az jó dolog is lehet. 

Bárki, aki bármilyen élőlény tanításával, fejlesztésével foglalkozik, pláne így a XXI. században, tisztában kellene lennie azzal, hogy félelemből ez nem megy. Pozitív megerősítéssel, szeretettel, jutalmazással igen. És mégis, hányszor találkozunk az ellenkezőjével?!

Tény, hogy a kiszámíthatóság, az állandóság, és a szabályok biztonságérzetet adnak gyereknek, felnőttnek, négylábúnak egyaránt. Viszont leginkább a gyerekeknek a biztonságérzetükhöz arra van szükségük, hogy érezzék egy gondoskodó szerető felnőtt odafigyelését. Ebben a biztonságos környezetben tudnak fejlődni, tanulni igazán.

“A pozitív érzések energizálnak, serkentik motivációnkat” (Fodor, Kovács és Somkövi, 2018). Tehát vidáman könnyebben célt ér a fejlesztés, ezt érdemes szem előtt tartani.

A tanítási  módszer hatása nem lehet általános érvényű, helyzetenként és egyénenként más és más. A folyamatban a személyiség akkor bontakozhat ki egészségesen, ha a módszerek a megbecsülésen és az együttérzésen alapulnak.

Bármilyen fejlesztési folyamat akkor lesz a leghatékonyabb, ha arra koncentrálunk, hogy arra tanítsuk az egyént, hogy mit tegyen ahelyett, hogy megbüntetnénk a számunkra nem tetsző viselkedésért. 

Kutyák esetén kimutatták, hogy akiket averzív módszerekkel vagy eszközökkel képeztek, stresszhez köthető viselkedéseket mutattak a tréning alatt. Ugyanez igaz a gyermekekre is.

Ezért is nagyon fontos, hogy minden fejlesztéshez kötődő élmény megfeleljen a pozitív tanulási élménynek. Hiszen ha negatív érzelmek társulnak ezekhez az eseményekhez, akkor a jövőben egyre nagyobb ellenállást fog kiváltani, ha bárhova ilyen céllal indulunk, ami akár szorongásba is válthat.

A hagyományos módszerek hívei és néhány szakember is még mindig azt a nézetet vallja, hogy a jót dicsérni kell, a rosszat pedig büntetni, aminek az eredménye egyfajta tökéletesség lesz. 

Etológusok  kutatásaik során megállapították azt a tényt, hogy hosszú távon az erőszakkal kényszerítés nem célravezető az állatok nevelésében, és számos viselkedési problémához vezethet a jövőben. A kutatások szerint a pozitív megerősítéssel nevelt négylábúak engedelmesebbek és motiváltabbak. Lássuk be, senki sem szeret úgy tanulni, hogy valaki a válla felett kiabál vele, mert épp elrontotta a házi feladatát. 

Miért hozok állatos példákat a gyermekek fejlesztése kapcsán?

Azt gondolom, hogy mind a gyermekek fejlesztésében, mind az állatok kiképzésében a régi, számomra kifejezetten agresszív módszerek elavultak. Ma már sokkal több információ és kutatási eredmény áll a rendelkezésünkre és épp itt az ideje, hogy a tanítás és tréning újfajta művészetét sajátítsuk el, ahogyan ezt Karen Pryor is megfogalmazta.

Amikor egy állatasszisztált csoportban felnőttekkel az önismeretük fejlesztésén dolgozunk ezeket a zsigerből jövő reakciókat tudjuk újra tanulni, formálni, más mechanizmusokat kialakítani. Biztonságos és ítélkezésmentes környezetben megtanulni például jól motiválni, hatékonyan jutalmazni. https://mentoring-sunshinycoaching.com/esemenyek/7

A mi generációnk még egészen más elvek mentén nőtt fel. Mást tartottak helyesnek. Ma már tudjuk, hogy lehet ezt jobban is csinálni. A jövő generációi érdekében törekednünk kell rá, hogy mi jobban csináljuk, hiszen a tudás, az eszközök elérhetőek, rendelkezésünkre állnak.

Már csak nekünk kell akarni másképp csinálni és képessé válni a változásra.

Latest Posts

10 romantikus őszi randi tipp

Az év egyik legszínesebb időszakában járunk, nekem is nagy kedvencem. Ilyenkor igazán meghitt randi programokat szervezhetünk, hiszen...

Vajon meddig nyújtózkodhatunk?

Már évek óta foglalkozom az egészséges életmóddal. Na, messze nem vagyok fitneszguru (akkor forduljatok inkább Szentgyörgyi Romeohoz, őt melegen ajánlom), de...

Őszi ruhatár kialakítása 40 felett

Az előző cikkemben arról írtam, milyen szempontok szerint válogassuk át a nyári ruhatárunkat, mielőtt az őszi váltásra felkészülnénk.

Nyárvégi ruhaválogatási tippek

Elképesztően rohan az idő - 40 felett valahogy még gyorsabban telnek a napok, hetek -, újra elérkeztünk az évszakváltáshoz, és már...