9.9 C
Budapest
2021, október 28,

Friss

Programajánló – Bíbor Birtok – ÉlménySzüret

Jól esik a napsütés, simogat. Van, aki sálat teker a nyaka köré. Pedig nincs messze az idő, amikor még égetett. Most a...

Miért pont október 12-én cserélték le Kolumbusz Kristóf szobrát Mexikóvárosban?

Először azt gondoltam, hogy egy úti beszámolóval készülök nektek a gyönyörűszép Palenquéről. Aztán közbeszólt a sors, amit nem bánok, mert október 12-...

Egy életre szóló élmény, azaz soha nincs késő, még 40 felett sem

Mindannyian - vagy legalábbis a legtöbben - felfelé ívelő karrierről, meleg családi fészekről és elismerésről álmodunk. Aztán eljön egy pont, amikor ezt...

Mi kell a nőknek? A megbízhatóságot keresik az egészségük kapcsán is!

Ma már nem számít ritkaságnak, sőt inkább egyre általánosabbá válik, hogy szakember megkérdezése mellett a világhálóról is igyekszünk tájékozódni, bármiről is legyen szó. Nincs ez...

A 21. század az új távlatok százada

Szervezetfejlesztőként szívügye a humánerőforrás fejlesztés. Ezért koránt sem meglepő, hogy a napokban elindított új projektje is a közösségek fejlesztését állítja a középpontba. A nóvum, amit a nagyközönség elé tárt, az ifjúságnak szól, a felnőtt lét küszöbére lépő, következő generációt szólítja meg az E-tabló.

Ezúttal nem a munkaadó-munkavállalói terepre fókuszál. Bár ahogy meséli, távlati kimenetként, a munkavállalásnál, sőt állásinterjún is hasznos tudást jelenthet mindaz, amit magában hordoz az új kezdeményezés. Ugyanakkor nem kérdés, hogy nem csak egy konkrét korcsoportot hoz helyzetbe, hanem a korcsoporthoz kapcsolódó rendszert is érinti. Mert mint mindig, most is a rendszerszemlélet a vezérfonal. Csaba Beatrix szakértőnkkel beszélgettünk az újdonságról.

Honnan jött az ötlet?
Banális lenne azt mondani, hogy kipattant a fejemből, de tényleg így történt. Az utóbbi hónapokban szorosan együtt dolgoztam egy fiatal csapattal, akik weboldalakat készítenek. A csababea.hu oldalamon dolgoztunk és eközben kölcsönösen jó ötletnek találtuk, hogy más projekteket is közösen hozzunk létre. Tavaly decemberben hívtam fel őket azzal, hogy mit szólnának egy új projekthez? Van-e kedvük az informatikai részét bevállalni. A pozitív választ követően, azonnal elkezdődött a projekt létrehozása, a bemutató demo oldal munkálatai. Így március 10.-én megkezdte útját az E-tabló.

Kép: e-tablo.eu

Kinek szól az E-tabló projekt?
Elsősorban érettségizők számára készült, hiszen a tabló készítés, mint sok évtizedes hagyomány, már régóta szorosan hozzátartozik a középiskola befejezéséhez. Ugyanakkor szívből remélem, hogy egyre több osztály lát a projektben fantáziát, és nem hagyják az utolsó évre a létrehozását, hanem már 3. osztálytól, esetleg a középiskola 2. osztályától megkezdődik a saját E-tabló készítés. 6 osztályos gimnazistáknál pedig az osztálytól függ, mikortól látnak benne fantáziát.

Mi az E-tabló?
Az E-tabló új korszakot nyit. A 21. századi lehetőségekre épít, amik meghaladják a hagyományos tabló funkcióját. Azonban semmiképpen nem csökkenti a hagyományos tabló értékét. Sőt, integrálja azt, élve az internetes tér adta előnyökkel. Ugyanakkor ez E-tabló nem csak egy diák és tanár fotókkal teli tabló, amit eddig kitettek az adott település üzleteinek kirakataiba az iskolák, bemutatva a végzős osztályaikat. Hanem egy interaktív tér. Természetesen az osztályfotó ide is felkerül. Sőt, nagyon szeretnénk, ha nemsokára meghirdethetnénk egy E-tabló versenyt. Éppen úgy, ahogy a hagyományos tablóknál is létezik a legjobb tabló elismerés. Az E-tabló tehát a hagyományra épít, viszont kor-kompatibilis módon, az internet alapú életünknek köszönhetően, sokkal nagyobb térben enged interaktív megmutatkozási lehetőséget. Ezért szilárd meggyőződésem, hogy az E-tablóban rejlő potenciál elnyeri az iskolák, a diákok és a szülők tetszését is.

Kép: e-tablo.eu

Mi az a többlet, amivel az E-tablót választó osztályok élhetnek?
Valójában egy olyan közösségfejlesztő tér, ami az egyéni kompetenciákat, készségeket is nagy mértékben fejleszti. Egyrészt, mert az egészet közösen készíti az osztály, ami a tartalmat illeti. Tehát a konszenzusos együttműködés az alapja a létrehozásának.

Természetesen informatikai értelemben készen kapják a felületet, de minden tartalmat ők maguk határoznak meg. Ennek a közös munkának az eredményeképpen nem csak egymás véleményének az elfogadása, a közös értékek meghatározása alapvető feltétel.

A közös munka során a döntéshozatali attitűd éppen úgy fejlődik, mint a tolerancia képesség, a konszenzusra való hajlandóság, a prioritások meghatározása. Ezek pedig nélkülözhetetlen képességek a felnőtt világban.

A munkában éppen úgy, mint a magánéletben, a családban, vagy a párkapcsolatban. Emellett fontos része az E-tablónak a személyes bemutatkozás is, amit mindenki saját maga, egyénileg ír meg. Az ön-bemutatás műfaja egyáltalán nem egyszerű. Még felnőtteknek sem megy mindig zökkenőmentesen. Viszont egy új környezetbe való beilleszkedésnél, továbbtanulásnál, vagy munkahelyen való elhelyezkedésnél, az ebben szerzett jártasság nagyon nagy segítség lesz a fiataloknak. Ezért érdemes ezt a készséget is elsajátítani. A sztorik-történetek oldal a középiskolai évek közös élményeinek megjelenítését szolgálja. A bemutató oldalon erre is van példa. Egyébként az itt található történetek valósak. Mindegyik történet középiskolások élményei.

Kép: e-tablo.eu

Ahogy a bemutatkozunk oldalon található. A Minta bemutatkozások is nagyon sok valós személy-elemet tartalmaznak. Természetesen így egyben nem egy konkrét személy életéhez tartozó elemek. Inkább típusokat jelölnek. 3 valós bemutatkozás is fent van a bemutatkozunk oldalon. Az enyém és az informatikai csapat tagjaié. Ezt azért tartottuk fontosnak, mert mi mind a hárman már jócskán túl vagyunk a tizenéves korszakon és azt reméljük, hogy az életút és a középiskolai megélésekre való utalás, konkrét példa lehet arra, hogy ezek az évek meghatározóak, értéket képviselnek és érdemes minél tudatosabban kihasználni a felnőtté válás időszakaként.

Milyen értéket képviselhet egy osztály számára az E-tabló?
Amikor végig gondoltam az E-tablót az ötlet felmerülésekor, mint egy megvalósításra érdemes projektet, akkor több szempontot láttam hasznosnak. Egyrészt a hagyomány innovációja volt számomra fontos azzal, hogy interaktívvá tehető a tabló, ami egy szép hagyományt új erőforrással tölt fel.

Fontos volt számomra az az edukáció, ami az oldal létrehozása közben történik meg a technikai jártasság tekintetében, valamint a közösségi felelősségvállalás a tartalom kialakításában, a megfontolt internet használat és kommunikációs képesség, egyéni és közösségi szempontból is nyomatékos része a projektnek, a ma már mindenki által használt kibertérben.

Ez szintén célkitűzés volt. Gondoljunk csak arra, hogy egyéb közösségi oldalakon még a felnőttek is gyakorta belefutnak olyan hibába, amit nehéz utána kiköszörülni.

Mivel a netes jelenélét már egyre fiatalabb kortól az élet mindennapi része, ezért kiemelt fókusznak látom szakemberként, hogy az itt történő kommunikáció fontosságát kihangsúlyozzam.

Persze nem csak megkövetelni kell a fiataloktól az ésszerű közösségi tér használatot, hanem meg is kell tanítani őket arra, mit és hogyan érdemes a nyilvánosság elé tárni.

Kép: e-tablo.eu

Emellett az egyéni bemutatkozásoknál a már említett személyes fejlődés lehetősége, a készségek, képességek bemutatása, a személyes portfólió építést teszi lehetővé.

Amellett, hogy a fiatal megtanulja önmagát bemutatni, teret kaphat arra, hogy a kvalitásait akár több év alatt összegyűjtve, fel tudja használni majdnem úgy, mint egy önéletrajzot, ami későbbi élete során is jól alkalmazható.

Egyébként ebben az egyéni kvalitás térben reményeim szerint megjelenik az az elem is mint a coachingban, vagy az egyéni önfejlesztési módszerek segítségével és csoportos tréningek hatására, az ember kortól függetlenül megtanulja az erőforrásaiból a legtöbbet kihozni. Az edukációs elem pedig abban segít, hogy motivációként szolgáljon.

Biztos vagyok abban, hogy a legtöbb fiatal, aki ráérez az E-tabló lehetőségére arra is rájön, hogy minél jobb teljesítményeket ér el, annál jobban ki tudja használni értékteremtésként a középiskolai éveket.

Tudatos tudásgazdagításban éppen úgy, mint a széleslátókörűség és akár a sokoldalúság kialakításában, vagy egy adott területen valóelmélyülés hozta eredmények bemutatásában. Evvel képességek, készségek fejlesztésében előre haladva. A közösségi szerepvállalás pedig az egyén számára felismerhető hasznosságként mutatkozhat meg.

Összességében az E-tabló szolgálja a felnőtt létbe átvezető években történtek megőrzését, értékteremtést, és az egyéni portfólió létrehozásának potenciálját

Az osztályközösség jobb működését eredményezve a létrehozás és tartalmi fenntartás és gyarapítás folyamataiban. Az egyéni és közösségi felelősségvállalás kialakulását, a kommunikációs képeségek fejlesztését is magával hozva. A tudatos életszemlélet kialakulásában, a közösségi tér tudatos használatának elsajátításában, az egyéni és osztályérdekek felismerésével hoz létre hozzáadott értéktöbbletet.

Tehát értékteremtő felület amellett, hogy a világgal megosztható emlékek tárháza. A galéria az emlékek képbeli dokumentálásának tere, ami lehetővé teszi a családtagok számára is az elérhetőséget. Ahova azok az esemény fotók kerülnek fel, amit a nagy nyilvánossággal szeretnének megosztani osztálykirándulásokról, versenyekről, ünnepélekről, szalagavatóról, közösségi élményekről, ballagásról. Mindezen túl az internetes térben láthatóvá válik az adott iskola munkája az ott tanuló osztályok eredményeiből. 

Fogalmazhatunk úgy, hogy ez egy pozitív PR felületként is értelmezhető, ami az adott intézmény számára ad jó fókuszt. Akár azzal a hasznossággal is szolgálva, hogy felhívja a figyelmét a következő korosztályoknak az iskola előnyeire.

Kép: e-tablo.eu

A nyitott tér sok mindenben előnyös, azonban lehet olyan információ, amit nem szeretne az osztályközösség a nagy nyilvánosság elé tárni. Erre is van megoldás?
Igen. Ezért két része van az E-tabló oldalnak. Az egyik a nyilvános, ide közös megegyezéssel kerül fel minden adat, szöveg és kép tartalom. A másik része egy zárt közösségi felület az oldalhoz kapcsolva.  A bemutató oldalon ezt is jelezzük, sőt néhány példa itt is látható. Technikailag úgy működik, mint bármely közösségi oldal, amit mindenki ismer. De a zárt csoportba csak azok kapnak belépési jogot, akiknek az osztály közös döntés alapján megadja a hozzáférést. Ezen a zárt felületen eseményt lehet szervezni, konszenzusos megbeszélésekhez lehet véleményt írni. Természetesen a tagok fotókat, bejegyzéseket, tartalmakat tölthetnek fel ide.

A tablóval, az érettségivel lezárul egy korszak. Az E-tablót lehet-e, érdemes-e fenntartani utána is, vagy csak egy-két évre szól?
Hiszek abban, hogy az E-tabló nem egy rövid távú projekt egyetlen osztályközösség számára sem. Éppen ezt szolgálja a zárt közösségi része az oldalnak. A kapcsolattartás lehetőségét. Gyakorta probléma már az 5 éves találkozó megszervezése is, ha nincsenek meg az elérhetőségek. Ahogy telik az idő, annál jobban szétszóródik egy társaság. Azonban az E-tabló korlátlan ideig megtartható. Tudhatnak egymásról a tagok. Folyamatosan kommunikálhatnak egymással. Akár segítséget kérhetnek egymástól az évek folyamán. Ez minden térületre igaz, akár a továbbtanulási tapasztalatok megosztására, vagy a munkavállalásra is. Egy találkozó megszervezése pedig gyerekjáték.

Kép: pixabay.com

Mennyire lesz népszerű ez az újdonság?
Szívből remélem, hogy nagyon sokan megszeretik az E-tablót. Meglátják benne a lehetőséget a diákok éppen úgy, mint a pedagógusok és az intézmények vezetői is. Diák önkormányzatokkal is szeretnénk felvenni a kapcsolatot. Szülői munkaközösségekre is számítunk. Tantestületek, intézményi döntéshozók pártfogására is számítunk.

Az E-tabló létrehozás és fenntartása mennyire reális?
Összegszerűleg úgy dolgoztuk ki, hogy maga a létrehozás költsége minimális legyen. Ez tanulónkként tényleg néhány ezer forintos költség, az osztálylétszámtól függően. Kisebb osztálylétszám esetén sem haladja meg körülbelül 2 mozijegy árát. Nagyobb létszám esetén pedig egy hamburger menü árát sem éri el. Ez az összeg a létrehozás minden költségét tartalmazza a tárhely szolgáltatótól, a domain néven át, az oldal technikai létrehozásáig.

Emellett a bekerülési összeg tartalmazza az edukációt is.

Az oldal kezelőinek egy technikai, kezelői felkészítő tréninget tartunk, ami biztosítja az adatfeltöltés, tartalom frissítés, új tartalom létrehozásához szükséges tudást. Emellett 3 hónapig biztosítunk egy olyan szolgáltatást, ami folyamatos kapcsolattartási lehetőséget ad a felhasználóknak. Kérdésekkel, segítség kéréssel fordulhatnak hozzánk.

Mivel a tárhely szolgáltatás és a domain név évente megújítandó, ez minden weboldal tekintetében így van, ezt a két tételt természetesen a fenntarthatóság érdekében itt is meg kell újítani. Azonban ennek a költsége egy átlagos osztálylétszámnál már nem haladja meg éves költségként, személyenként értve egy gyorséttermi papírpoharas kávé árát mai értéken.

Latest Posts

Programajánló – Bíbor Birtok – ÉlménySzüret

Jól esik a napsütés, simogat. Van, aki sálat teker a nyaka köré. Pedig nincs messze az idő, amikor még égetett. Most a...

Miért pont október 12-én cserélték le Kolumbusz Kristóf szobrát Mexikóvárosban?

Először azt gondoltam, hogy egy úti beszámolóval készülök nektek a gyönyörűszép Palenquéről. Aztán közbeszólt a sors, amit nem bánok, mert október 12-...

Egy életre szóló élmény, azaz soha nincs késő, még 40 felett sem

Mindannyian - vagy legalábbis a legtöbben - felfelé ívelő karrierről, meleg családi fészekről és elismerésről álmodunk. Aztán eljön egy pont, amikor ezt...

Mi kell a nőknek? A megbízhatóságot keresik az egészségük kapcsán is!

Ma már nem számít ritkaságnak, sőt inkább egyre általánosabbá válik, hogy szakember megkérdezése mellett a világhálóról is igyekszünk tájékozódni, bármiről is legyen szó. Nincs ez...