Bármikor, ha új társaságban mutatkozunk be, az első kérdések között kapjuk majd meg, hogy mivel foglalkozunk. A személyes márkaépítés egyik alapköve, hogy tudjunk jó választ adni a kérdésre, ami ne csak annyi legyen, hogy informatikus vagy villanyszerelő vagyok. Mutatjuk, hogyan!
1. Röviden vázoljuk, hogy pontosan mit csinálunk
Ha a bevezetőben említette példánál maradva a foglalkozásunkat firtató kérdésre csak annyit felelünk, hogy informatikusok vagyunk, azzal persze választ adtunk, de lehet ezt sokkal érdekfeszítőbben is csinálni. Mondjuk el, hogy konkrétan milyen projekten dolgozunk, hogy éppen alkalmazást fejlesztünk az egyik nagy cégnek, amellyel könnyebbé válik az online fizetés. Ez persze csak egy példa, amivel egyből megteremtjük egy érdekes beszélgetés alapját.
2. Sztorizzunk
Minden szakmáról él egy kép az emberek fejében bizonyos információk alapján. Ezt a képet lehetőségünk van árnyalni azzal, ha elmesélünk egy érdekes és kifejező történetet a munkánkról, amivel egyrészt fenntartjuk a beszélgetőpartner érdeklődését azzal, hogy bennfentessé tesszük, másrészt számára újfajta színben jeleníthetjük meg a szakmánkat.
3. Beszéljünk az újdonságokról
Arra is használhatjuk a bemutatkozásnál a foglalkozásunkat, ha nem rögtön személyes irányba akarjuk terelni a beszélgetést. Például szóba hozhatunk egy a szakterületünkhöz kapcsolódó érdekes fejlesztést vagy egy ismert problémára való újszerű megoldást, amiről a másik fél nagy valószínűséggel még nem hallott. Ezzel úgy adhatunk számára új információkat át, hogy közben a saját szakmaiságunkat erősítjük a szemében.
4. Mutassuk be, honnan indultunk és hová tartunk
Mesélhetünk az útról, amit meg kellett tennünk annak érdekében, hogy eljussunk a jelen sikereiig. Mutassuk be, milyen áldozatokat kellett meghoznunk, és hogy ezt milyen örömmel tettük meg, hiszen az volt a célunk, hogy azzal foglalkozhassunk, amit ma csinálunk. Egyúttal arról is mesélhetünk, hogy milyen céljaink vannak még, és ezeknek megvalósítására milyen terveket fogalmaztunk meg.
5. Legyünk tekintettel a másik félre
Akkor jó egy bemutatkozó beszélgetés, ha nem csak rólunk szól. Ne egy nagy öntömjénező monológot adjunk elő, hanem próbáljuk meg bevonni a beszélgetőpartnerünket is. Derítsük ki az ő foglalkozását, és ha ezt tudjuk, próbáljuk meg megtalálni a közös pontos a kettőnk szakmája között. Például ha informatikusként nemrég programoztuk le egy könyvelő cég weboldalát, és az illető könyvelő, máris bedobhatjuk ezt a munkánkat közös pontként, ami alapján szóba kerülhet, hogy milyen egy jó honlap könyvelőknek.
6. Legyünk büszkék arra, amit elértünk
Nem szabad álszerénynek lenni egy ilyen bemutatkozáskor, mert az a fontos, hogy felcsillantsunk valamit a szakmánk iránti lelkesedésünkből. Ezért hangsúlyozzuk ki azt, amiben tényleg jók vagyunk, és meséljünk a munkánk minket a legjobban lázba hozó oldaláról. Nincs annál ösztönzőbb, mint amikor valaki gyermekien csillogó szemmel képes beszélni a munkájáról. Ezzel mindenképpen pozitív benyomást keltünk.