Egyre több munkaadó jön rá, hogy nem elegendő a fluktuáció elkerülése érdekében csak pénzbeli juttatást kínálni a munkavállalónak. A cafeteria, mint plusz juttatás sem „megváltás”.
Természetesen a pénzbeli kompetencia elismerés – fizetés, bérkiegészítés, túlóra, cafeteria nagyon fontos, mondhatni alapvető tényező. Azonban önmagában csupán egy tisztességes „cserealap” a munkavállaló tudásáért, amivel hozzájárul az adott cég működéséhez.
A lojalitás, mint megtartó erő
Azonban ahhoz, hogy a lojalitás kialakuljon a munkavállalóban a cég és a vezető iránt, ahhoz több kell, mint a fizetés. A munkaidő mértékét taglaló írásomban már kifejtettem, miért fontos honorálni a túlmunkát. Ugyanis a lojalitás, kötődés alapú! Koránt sem a logika, vagy az észérvek hozzák létre. Még csak nem is érdek vezérlik. A munkavállalóban a lojalitás olyan kötelék kialakulása mentén jön létre, ami egyetértés alapon nyugszik. Amikor a munkavállaló a cég érdekeit azzal képviseli, hogy valami pluszt is hajlandó hozzátenni egy adott ügyhöz. Méghozzá ellenszolgáltatás nélkül, önkéntesen vállal valami többletet.
- Ez lehet túlóradíj nélküli túlmunka.
- Lehet önkéntes vállalás a vállalat CSR tevékenységében
- Lehet munkaközösség építés kapcsán bármely jótékonysági tevékenység, amely szolgálja a cég brandjét.
- Lehet bármely tevékenység, amely munkakörön kívüli, ugyanakkor a munkahelyi közösségnek szól.
- Lehet a vezető irányába teljesített valamely feladat, ami nem tartozik szorosan a munkavállaló feladatkörébe.
- Lehet bármely közvetlen, vagy közvetett segítségnyújtás munkatárs irányába, ami a cég érdekeit szolgálja, vagy a munkatárs számára könnyebbség.
- Lehet bármely tevékenység, amely a cég image építését szolgálja, vagy a cég jó hírnevét segíti kialakítani, minden kötelezettségen túl.
Lojalitást építő kockák
- Sokat segít a lojalitás kiépülésében, ha a munkavállalóval éreztetik, hogy számítanak rá.
- Segít, ha érzi a vezető, erőforrást mobilizáló figyelmét.
- Erősíti a lojalitást, ha a vezető/vezetők nyitott, a munkavállaló ötleteire.
- Segíti a lojalitás kialakulását, ha a munkavállalónak megfelelő tér nyílik a kreativitásra.
- Előnyös a lojalitás kialakulásában, ha a munkavállaló „emberként” van kezelve, nem csak dolgozóként!
- Segít, ha a cég,a rekreációra is hangsúlyt fektet.
- Jót tesz, ha a munkavállaló egyes folyamat-tervben észlelt anomáliáknak hangot adhat, és működést jobbító szempontjai meghallgatásra találnak.
- Erősíti a lojalitást, ha a munkavállaló olyan kérdésben is segítséget, támogatást kaphat, ami nem feltétlenül tartozik konkrét munkaterülethez.
- Kialakíthatja a lojalitást, ha a munkavállaló munkahelyi konfliktus esetén konkrét segítséget remélhet, például munkahelyi mediátor, mint semleges szakember személyében.
- Erősíti a lojalitást, ha olyan kedvezményekhez is hozzájuthat, amik pénzben nem mérhetőek. Például munkaidő kedvezmény egyes életszakaszokban.
- Segítheti a lojalitást, és munkaerő megtartó erővel bírhat a családbarát munkahely kialakítása.
A lojalitás elérése több mint egy eszköz
Miért érdemes megnyerni a munkavállaló lojalitását?
- Mert a kötődést önmaga is érzékelő munkavállaló teljesítménye általában jobb, mint a nem kötődő munkavállalóé.
- Mert előfordulhat bármely cég életében, hogy időszakosan a munkavállaló túlteljesítésére is szükség van.
- Mert a fluktuáció megelőzésének hatékony eszköze a lojalitás.
- Mert annál erősebb a munkahelyi közösség, minél több a céghez/vezetőhöz lojális munkavállaló.
- Mert a cég céljaival való azonosulás és ennek célirányos értékteremtő megnyilvánítása, lojális munkavállalókkal sokkal könnyebben megvalósíthatóak.
- Mert a lojális munkavállaló inspiráltabb az eredményességben, mivel a kötődése sokkal erőteljesebb húzóerő, mint a cég iránt nem feltétlenül elkötelezett munkaerőnél.
- Mert a lojális munkavállalót nehezebb elcsábítani a cégtől, így a tudását az adott cég szolgálatában tarthatjuk.
Ossza meg velünk véleményét, Ön mitől érzi lojálisnak magát a munkaadójához?
{FZONCQ}