Alig néhány hónap, és a 25. születésnapját ünnepli. Emberi léptékben mérve, alig felnőtt, egy cég tekintetében azonban érett kornak számít. Pulay Balázzsal, a Cardex Európa Kft. ügyvezetőjével nosztalgiázunk.
Olvasóink közül is biztosan sokan emlékeznek a 15-20 évvel ezelőtti képeslapokra. Talán ezek révén találkozhattak először az Önök nevével. Mióta vannak a piacon?
Hamarosan a legszebb korba lépünk. Jövőre ünnepeljük 25. születésnapunkat. Büszkék vagyunk arra, hogy nevünk külföldi hangzása ellenére, a Cardex teljes egészében magyar tulajdonú cégként alakult és a mai napig is magyar tulajdonosa van. Azonban már az alapításkor a tervek között szerepelt a külföldi partnerekkel történő együttműködés, ezért a nemzetközi piacon is jól megjegyezhető nevet kerestünk a cégnek.
Milyen termékekkel vannak jelen a piacon?
Azt tapasztaltuk, hogy az üdvözlő lapok piacán elért sikereink egyik legfontosabb tényezője a sikeres dizájntervezésünk és a megfelelő licencpartnerek kiválasztása. Ezen az alapon bővítettük képeslap kínálatunkat először dísztasakokkal, majd díszcsomagolókkal, díszdobozokkal. Legújabb termékcsaládunk pedig ajándéktárgyakból áll.
A mai modern kor embere küld még képeslapokat?
Természetesen, azonban a feladható képeslapok mellett előtérbe került az ajándékként átadható, vicces vagy komolyabb szövegezésű lapok vásárlása.
A vásárlási szokások azonban alaposan megváltoztak az évek során. Aki elmúlt 40 éves, az jól emlékszik arra az időszakra, amikor sorban álltunk a képeslapért a postán, ahol a kezünkbe nyomtak egy köteg lapot, hogy: „tessék választani”. Mi pedig megpróbáltuk villámgyorsan végigpörgetni az összes lapot, hogy ne duzzasszuk hatalmassá mögöttünk a sort.
Ma sok áruházban 5 méter hosszú és 1,5 méter magas képeslapfalaink vannak, melyeken 500-600 különféle lappal próbáljuk lefedni azt a sok alkalmat és stílust, amellyel lehetővé kívánjuk tenni, hogy mindenki a megtalálja az érzéseit legszebben, legpontosabban kifejező üdvözlőlapot.
Az érzelmek kifejezése minden korban fontos igény volt. Ha visszaemlékszik, a mostani 40-esek, 50-esek milyen szerelmes lapokat küldtek egymásnak?
Nagyot változott a szerelmes lapok kínálata az elmúlt 15-20 évben. Talán még sokan emlékeznek arra, milyen üdvözlőlappal vallották meg szerelmüket kedvesüknek anno. A farmer már akkor a tinik meghatározó viseletét jelentette, de egy bánatos kiskutya is megolvasztott minden szívet. A ma már giccsesnek tűnő virágdíszítés, vagy az érzelgős szerelmi vallomások a romantikusok kedvencei voltak. Akkoriban hazánkban még nem ünnepeltük a Valentin-napot, ami ma már a szerelmesek „hivatalos” ünnepe és ilyenkor rózsaszínbe, pirosba öltöznek a képeslap állványok is.
Sokkal több humor fér meg a most készülő szerelmes üzenetekben, melyeket a letisztultabb dizájn, és a bátrabb színhasználat jellemez. Sokan kedvelik ma is azokat a lapokat, melyekben olyan szerelmes idézetek szerepelnek, amik megkönnyítik a vallomást tevő fél dolgát.
Régi szerelmes képeslapok
Mi a helyzet a másik nagy klasszikussal, a születésnapi köszöntésre szolgáló képeslapokkal?
A 90-es években sokan azonosították a Cardexet az Ementhalos lapokkal, melyeken szereplő kék egér és a humoros üzenetek forradalmasították a hazai „rózsás-szegfűs” képeslap piacot. Igyekeztünk aztán bővíteni a kínálatot és az idősebb korosztály, illetve más stílus kedvelői számára is kínáltunk születésnapi lapokat – akkoriban újszerűnek számító dizájnokkal.
Régi születésnapi köszöntők
Tudna tanácsot adni azoknak, akik elegáns csomagolásban szeretnének ajándékot átadni egy szeretett személynek, hogyan és mibe csomagoljanak?
Hiszek abban, hogy az ajándék becsomagolásának színvonala, gondossága, a csomagolásra fordított energia kifejezi azt, hogy a megajándékozott személy mennyire fontos az ajándékozó számára. A csomagolásnak a megajándékozott személyére szabása fontosabb, mint az, hogy megfeleljen a legújabb dizájn vagy stílus irányzatnak, amit ráadásul az emberek jelentős része nem is ismer. Ezért, miközben figyeljük, hogy aktuálisan vagy a következő évben melyik szín, anyag vagy stílus a legdivatosabb, arra törekszünk, hogy mindkét nem minden korosztályának széles szín-, alapanyag- és dizájnválasztékban kínálhassunk díszcsomagolást. Közben nem feledkezünk meg a csomagolást teljessé tevő olyan kiegészítőkről sem, mint a masni, csillag, vagy ajándékkísérő.
Hogyan felelnek meg a stílusos csomagolás iránti igényeknek?
Kiemelten négy fő szempontot veszünk figyelembe a választékunk kialakításakor:
- Tegyük lehetővé a vásárló számára, hogy ugyanazt a dizájnt megtalálja dísztasakon, díszcsomagoló papíron és díszdobozon is, és találjon hozzá illő kiegészítőket.
- Tegyük lehetővé számára, hogy a becsomagolásra kerülő termék csomagolása úgy legyen összhangban a becsomagolandó termékkel, hogy a személyre szabottság lehetősége is megmaradjon. Tehát nem elégszünk meg azzal, hogy vörös borhoz vörös boros dizájnt, pezsgőhöz pezsgős dizájnt, könyvhöz könyves dizájnt biztosítunk, ezeken a kategóriákon belül is olyan választékot alakítunk ki, hogy ki lehessen választani a megajándékozott személyiségéhez legjobban illő színt és mintát.
- Egyre több a környezettudatos vásároló, aki újrahasznosított, vagy újrahasznosító alapanyagból készült csomagolókat szeretne vásárolni. Arra törekszünk, hogy a környezetbarát technológiával és alapanyagból készülő csomagolóink dizájnja is elnyerje a vásárlók tetszését.
- Nem csak Magyarországon, hanem egész Európában nagy divat a retro. Mi arra törekszünk, hogy a mi retro dizájnjaink markánsan különbözzenek a nemzetközileg elterjedt dizájnoktól azáltal, hogy speciálisan magyar tárgyakat, járműveket, épületeket, eseményeket jelenítünk meg a csomagolóinkon és az ajándék tasakokon, mert azok közelebb állnak vásárlóink szívéhez.
Önnek, a cég vezetőjeként milyen trendekkel, divatirányzatokkal kell tisztában lennie ahhoz, hogy a Cardex termékei mindig trendik legyenek? Honnan tájékozódik?
A régi vicc szerint, a professzornak csak azt kell tudnia, hogy hol van a tanársegéd. Ez nálunk is így van, hiszen a trendek és irányzatok tudója Légrádi Anikó, cégünk kreatív igazgatója, aki a dizájnfejlesztést irányítja. A legfontosabb információforrást a különböző kiállítások jelentik számunkra, ahol a szakma bemutatja az aktuális irányvonalakat. A kiállításokhoz hasonló nagy segítség az amerikai Hallmark International céggel fennálló mintegy két évtizedes együttműködésünk. Tőlük folyamatosan kapjuk az új fejlesztések mintáit, fotóit.
Nagyon fontos még a nagy nemzetközi licenc tulajdonosokkal, például a The Walt Disney Company-vel és a Warner Bross céggel történő együttműködésünk. Ők jó előre jelzik a televíziós -és mozifilmek új szereplőinek megjelenését, illetve a korábbi sikeres filmek folytatását. Ez egyébként egy nagyon izgalmas kérdés, mert az új sorozatok, új személyek vagy az új folytatások szereplőinek változása nagyon gyorsan elavulttá teszi a régieket. Most például „Violetta őrület” van, miközben a korábban nagyon népszerű Hanna Montana-t már mindenki elfelejtette. Az ő fotójával készült dizájnok ma már eladhatatlanok. De hasonló a helyzet a Star Wars filmekkel is. Most már a Star Wars VII. karaktereivel készült lapjainkat tervezzük és nyomtatjuk.
Férfias dizájn
Többször láttuk már, hogy a Cardex számára fontosak olyan ügyek, melyekben hangsúlyt kap a gyerekek támogatása. Miért fontosak Önöknek a gyerekek?
Hatalmas a kontraszt a gyermekek helyzetében attól függően, hogy milyen körülmények közé születtek. Miközben mi itthon arra törekszünk, hogy képeslapjainkon a születésnapi gyertyát minél kedvesebb mosollyal fújja el valamelyik népszerű mesefigura, aközben gyermekek millió halnak szomjan, élnek jogfosztottan, szenvednek el bántalmazást és végeznek kimerítő munkát. E szörnyű helyzet enyhítése, illetve megszüntetése érdekében az UNICEF-fel kötöttünk licencszerződést néhány évvel ezelőtt. Azért velük, mert egyrészt igazi profik, akik a leghatékonyabban tudják felhasználni a befolyó támogatásokat, másrészt, mert a szervezet nemzetközileg is jól ismert, így nem csak hazai, hanem a nagy áruházláncokat üzemeltető külföldi partnereinknek sem kell elmagyaráznunk, hogy miről van szó, hiszen legtöbbjük együttműködik velük valamilyen módon. Azok a vásárlók, akik az UNICEF logóval ellátott termékeinket megvásárolják, biztosak lehetnek abban, hogy a termék árából befolyó részösszeg átkerül az UNICEF-hez.
UNIFEC dizájnos termékek
Még élvezzük az Indián nyár legszebb pillanatait, azonban az egyre rövidülő nappalok csalhatatlanul jelzik, közeledik legnagyobb családi ünnepünk, a Karácsony. Milyen újdonsággal lepik meg a minőségi csomagolóanyagokra vágyókat ebben az évben?
Igyekszünk szettekben, egységes stílusokban gondolkodni a karácsonyi kínálat kialakításakor. Olyan kollekciókat állítunk össze, melyek színben, motívum-világban egymással harmonizálnak, így a vevők választhatnak csomagolópapírt, különféle méretű dísztasakot és díszdobozt is a számukra leginkább tetsző stíluson belül. A választékban minden ízlésvilágot megpróbálunk kielégíteni: a klasszikus piros-zöld színvilágtól kezdve a modern, kék-barna- fehér színvilágig. Divatosak a geometrikus formák, az elegáns színvilág kedvelői pedig nagy választékot találnak az arany, az ezüstszínű csomagolók és ajándéktasakok között ebben az évben is.
A gyerekek számára nagy öröm az ajándékozás, melyet még vidámabbá tehetünk a nekik szánt motívumokkal díszített csomagolóinkkal.