Mi lesz a bankok sorsa a jövőben?

Dátum: 2016. április 13.
Szerző: Hajdú Máté

A pénzügyi szektor komoly változások előtt áll. Valószínűleg hamarosan változni fognak a bankolási szokásaink, és ezzel, illetve a technológia fejlődésével a bankoknak lépést kell tartaniuk. Ez is téma volt a Portfolio Pénzügyi IT konferenciáján.

Napjainkban a bombabiztosnak hitt iparágakban is jelentős változások zajlanak. Az IT és a Pénzügyi világ egyre jobban összefonódik. Írtunk már arról miként fenyegetik az informatikai iparban tevékenykedő cégek a biztosítási piacot. Most a „technológia mágusai” a pénzintézeti szektor kapuit döngetik, szóval figyeljenek oda, lépéskényszerben van a bankszektor. Kerekes Antal, a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft. partnere a Portfolio - Pénzügyi IT konferenciáján beszélt ezekről a változásokról.

Az emberek sokszor érzik úgy, hogy a bankok elsődleges célja nem a legkényelmesebb szolgáltatás nyújtása, hanem hogy mininél több „bőrt nyúzzanak le” az ügyfelekről. De mit tartogat a jövő?

A változnak az ügyféligények, és gyorsul a technológiai innováció, ezek pedig új üzleti lehetőségeket teremtenek. A most felnövő generáció nagyon fogékony a digitális csatornák és az új technológiákkal támogatott banki szolgáltatások iránt.

Ez a digitális fejlődés magával hozza az:

  • elektronikus aláírást
  • ügyintéző mentes ügyintézést
  • interneten/ mobilon keresztüli ügyintézés lehetőségét

Fintech-2jpg

Mi lesz a bankok sorsa?

Hazánkban jelenleg kb. 50, úgynevezett FinTech cég működik, amelyek egy-egy pénzügyi szolgáltatásra fókuszálnak, és már most jól kiaknázzák az informatikai lehetőségeket, ezért képesek az általuk képviselt területen a bankoknál olcsóbban szolgáltatni. Jó példa az ilyen cégekre a;

  • PayPal - az internetes/kártyásfizetések során használhatunk
  • TransferWise - amely a nemzetközi átutalásban van segítségünkre

Nem elrugaszkodott elképzelés, hogy a jövőben az ilyen cégek kiszoríthatják a bankokat a piacról. A FinTech cégek olyan szereplői a piacnak, akik nem a szektoron belül mozognak, viszont a lakossági bankolásnál, az átutalásoknál, és a fizetési technológiáknál hozhatnak jelentősebb változást.

A szakértő szerint a legkézzelfoghatóbb változás az lehet, hogy a jövőben nem kell feltétlenül beülnünk egy bankfiókba, sorszámot húznunk és várakoznunk, hogy elintézhessük banki ügyeinket.

Lesz azonnali utalás?

A konferencián a Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank (MNB), pénzügyi infrastruktúrák igazgatója beszélt a hazai banki átutalásokról. Jelenleg egy óra alatt fut át egy átutalási megbízás, ez pedig már európai színvonalnak tekinthető. Az informatika fejlődése új célt állított a banki transzferrel foglakozó szakemberek elé. Ma már nem az utalás gyorsítása a cél, hanem hogy az utalások azonnal realizálódjanak. Ha ez megtörténik, akkor széles körben kiváltható lehet a készpénz használat.

Mindez akkor lehetséges, ha teljesül négy alapvető elvárás:

  1. A működésnek folyamatosnak kell lennie
  2. Legyenek másodlagos azonosítók. Ezt úgy kell érteni, nem szükséges minden utaláshoz a bankszámlaszám, csupán, a mobilszámát adnánk meg annak, akinek utalni szeretnénk.
  3. Azonnali jóváírás annál a személynél, akinek utaltunk, és visszajelzés a küldőnek
  4. A teljes folyamat mindössze néhány másodpercig tartson

Az MNB már dolgozik e koncepción, a GIRO Zrt.-vel közösen. 2016 első felében tervezik a konzultációt a piaci szereplőkkel, a konzultáció tapasztalatai alapján pedig megpróbálják a kitűzni és véglegesíteni a céldátumot. Néhány európai országban Pl. az Egyesült Királyságban, Dániában, Svédországban vagy épp Lengyelországban működnek már olyan szolgáltatások, amelyek segítségével megtörténik az azonnali utalás.

Mi lesz veled készpénz?

A magyarok egyszerűen imádják a készpénzt, bár egyre több helyen lehet fizetni bankkártyával. Az automatákból felvett készpénzes tranzakciók száma csökken, viszont az egy tranzakció során felvett összeg növekszik. Szakemberek ezt a havi 2 ingyenes készpénzfelvétel lehetőségével magyarázzák. Magyarországon 80%-ra becsülik a szakemberek a készpénzforgalom arányát, ez pedig valamivel rosszabb, mint az EU-s átlag, vagyis nagy a fejlődési tér.

Összességében elmondható, hogy az emberek napjainkra már az igazi funkciójának megfelelően használják a bankkártyát, vagyis nem készpénzt vesznek fel vele, hanem kártyával vásárolnak.

(a Pénzcentrum összeállítása alapján)

Hozzászólok a cikkhez!