Mi izgatja 2016-ban a magyar biztosítási szakembereket?

Dátum: 2016. március 10.

Március elején tartotta a Portfolio.hu Biztosítás 2016 konferenciáját, ahol többek között az volt a téma, veszélyt jelent – e, az IT technológia fejlődése a magyar biztosítási piacra. Cikkünkből öt magyar biztosítási szakember véleményét ismerheti meg erről a kérdésről.

Előző cikkünkben írtunk arról, hogy az információs technológia hogyan befolyásolja a biztosítási piac működését, illetve ez ügyben hol tart az amerikai és angol biztosítási piac. A technológia fejlődése teljesen átrajzolja az iparágak eddig megszokott működését. Van, aki örül ennek, van, aki fejcsóválva nézi.  

A magyar biztosítási szakemberek minden évben összegyűlnek egy konferencira, hogy megvitassák, hogy hol tart jelenleg, és merre halad a magyar piac. Az őket izgató kérdések közül kiemeltünk párat:

  • A robottanácsadók valóban megváltoztatják a biztosítási piac működését?
  • A P2P biztosításokkal foglalkozó startupok valóban letiporják majd a hagyományos biztosítókat?
  • Hogyan lehet a közösségi médiából származó adatokkal, vagy agilis szoftverfejlesztésekkel válaszolni a kihívásokra?

Akinek a fenti kérdéskörök idegennek vagy értelmezhetetlennek tűnnek, annak segítségére lehet korábbi írásunk: A biztosítási piac ipari forradalma.

Mi izgatja 2016-ban a magyar biztosítási szakembereket?-1jpg

A biztosítási piacon egyre több új szereplő jelenik meg, akik nem feltétlen szakmabeliek. Startupokra, és nagy vállalatokra érdemes gondolni, mint például a Google. Roland Blösch (Hybris Software, SAP SE) IT szakember úgy vélekedik, hogy olyan értékesítési és marketing csatornákra van szüksége a klasszikus értemben vett biztosítóknak, amelyekkel a korábbinál hatékonyabban és eredményesebben tudnak ügyfeleket szerezni.

I. Kurtisz Krisztián (Uniqa), így összegzi a piac helyzetét:

12 ezer olyan fintech startup van a világon, amely a pénzintézetek piacaira szeretne belépni, ebből 1000 a biztosítási piacon tevékenykedik. Ha minden startupnál csak 3 ember dolgozik, akkor minimum 3000 ezer ember munkálkodik a világban, hogy átrajzolja a biztosítási piac erővonalait.

A vagyonkezelésben megjelentek a robottanácsadók. A fő dilemma hogy ezek hogyan integrálódnak majd a biztosítóknál, és ez milyen hatást gyakorol az értékesítésre.

II. Bácsfalvi Mihály (Groupama) álláspontja:

A biztosítási piac hatalmas változás előtt áll. Jelenleg vannak hátráltató, fékező tényezők. A biztosítókon nagy a nyomás a tulajdonosok és a felügyelet részéről. Az IT fejlesztések kapcsán két dolgot kell figyelembe venni:

  • az IT-szakemberek bére jelentős költséget jelent.
  • a szabályozás oldalon rengeteg fék van beépítve a rendszerbe. Jelenleg egy aláírás helyett húsznál is több aláírás kell egy ügyfél megszerzéséhez. Emiatt az informatikát, és adatokat a felhőbe áthelyezni is nagyon nehéz

III. Kenesei János (Magyar Posta Biztosító):

Fel kell, ismeri, hogy az informatika elsősorban üzleti kérdésekről szól, nem csak szoftverekről és kiszolgálási színvonalról. Már van arra példa, hogy egy robottanácsadó segíti az ügyfeleket a weboldalon, és ez fontos segítség a tájékozódásban. A robot alkalmazásának első pár hónapjában, már több mint 10 000 fogyasztói kérdést válaszolt meg. Így az ügyfelek tovább tudtak lépni azon a ponton, ahol egyébként megrekedtek volna. A mesterséges intelligencia fejlődésével már most ki lehetne alakítani olyan tanácsadókat, amelyek jelentősebb, komplexebb kérdésekben is tudnak segíteni.
A P2P biztosítás modell olyan terület, ami jeletős növekedés előtt állhat, de egyelőre nem tudni, mennyire lesz a modell sikeres. A kockázatközösségek úgy szerveződnek, hogy  hasonló kockázatokat szeretnének felvállalni, de ez is csak akkor működőképes, ha elég nagy és homogén közösséget tudnak létrehozni.

IV. Lemák Gábor (Fintech Group)

A biztosítók számára a P2P jelenti a legnagyobb veszélyt, az insurtech cégek harmada ilyen területen mozog. Viszont előny lehet a biztosítóknak, hogy ezek üzleti modellje még eléggé fejletlen.

V. Csikós Dániel (Genertel) esettanulmánya

A Friendsurance német vállalat plédáján keresztül építette fel álláspontját. A cég a terület nagy úttörője. Szállodát is az ismerőseink vagy éppen közösségek ajánlásai alapján keresünk, úgy elképzelhető, hogy biztosítást is az ismerőseink, vagy más felhasználói értékelések alapján választunk majd. A Friendsurance 70 biztosítótársaságot tömörítő szervezet - ennek a 70 cégnek az ügynökeként működik. A biztosítók belátták, hogy ezek a platformok sokkal hatékonyabban tudnak ügyfelet aktivizálni a digitális térben, mint ők. Elképzelhető, hogy a jövőben a biztosítók kiszervezik az értékesítési munkát az ilyen cégeknek.

Mennyire valószínű az az állítás, miszerint a biztosítóknál dolgozók negyedének munkáját szünteti meg az automatizáció 2025-ig?

  • Kenesei János szerint az előrejelzés pontos lehet, Ö 25%-ot valószínűsít
  • Bácsfalvi Mihály és Csikós Dániel szerint egyharmad
  • Kurtisz Krisztián szerint akár 50 % is lehet
  • Lemák Gábor kérdéssel válaszolt: lesz még olyan, hogy biztosító?

Kifejezések magyarázata

Fintech:

Pénzügyi technológia szektor. Pénzügyi – fizetési megoldások számítástechnikai eszközök segítségével.

StartUp:

Újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozást jelent, melyet többnyire termék- vagy üzleti modell innováció jellemez. A magas növekedési potenciál alapvetően a nemzetközi piacokon értendő a startup vállalkozások esetén, ezért a nemzetközi skálázhatóság alapvető eleme a meghatározásnak.

Hozzászólok a cikkhez!