Megtakarítások, és ami mögöttük van. Mit mutat a magyar átlag ezen a téren?

Dátum: 2016. május 12.
Szerző: Hajdú Máté

A megtakarítások azt mutatják, hogy nőttek a társadalmi különbségek. Az emberek egyre inkább bizonytalanok, emiatt nem mernek költeni.

A magyarok bizalma a pénzügyi szolgáltatókban egyre inkább javul, rég nem látott magasan van a hitelfelvételi  és megtakarítási kedv. A társadalmi olló azonban tovább nyílt, ami azt jelenti, hogy a gazdagok még gazdagabbak lettek, míg a szegények még szegényebbek. A Deloitte Scale Indexe a hitelfelvétel, a fogyasztás és a megtakarítás területén is emelkedést produkált.  

megtakarítás-22jpg

Hogyan változtak a megtakarítások a tavalyi évhez képest?

Kevesebben tesznek félre komolyabb összeget, mint egy évvel korábban. Elsősorban itt lehet érzékelni a társadalmi olló nyílását.

A megtakarítók aránya 10,1%-ra esett. A magyarok 56,6%-a egyáltalán nem tud félretenni 2016-ban.

Akik képesek megtakarítani, azok hosszabb távon tesznek félre mint korábban. Átlagosan 3,5 év (42hónap) a megtakarítások futamideje. A magyar lakosság egy termékes megtakarító, ami azt jelenti, hogy csak egyfajta termék megvásárlával tesznek félre.

Az emberek zöme még mindig készpénzben tartja a pénzét, sőt, ennek aránya komoly mértékben növekszik. A betétek aránya 38-ról 36%-ra csökkent az utóbbi egy évben. Jelentős változás, hogy a lekötött betét helyett inkább látra szóló betétekben tartjuk a pénzünket. A kötvények, és befektetési jegyek, illetve a biztosítások aránya nem változott jelentősen a tavalyi évhez képest. Viszont a 2008-as szinthez képest az állampapírok aránya közel a duplájára nőtt.

Sajnos a pénzügyi tudatosságunk nem változott.

A jelzáloghitelek igénylésekor tízből hárman csak egy bank ajánlatát kérik ki, ez azért baj, mert így a pénzügyi teremékek nehezen hasonlíthatók össze. A képet némileg arányalhatja az, hogy mára már sokan használják az online összehasonlító kalkulátorokat, ahol kiválasztják a kívánt terméket, majd a számukra kedvező bankban kérnek ajánlatot.

Az ügyfelek 37%-a egyébként nem tekinti át a feltételeket, ezért sokan előre nem várt problémákba ütköznek. Bár tudatosság növekvő tendenciát mutat, igaz, ez elsősorban a költségekre terjed ki.

Ha jelzáloghitelről van, szó akkor a többség körültekintőbben jár el, 63% tudatosan választ ezekből a termékekből. Viszont más hiteltípusoknál a magyarok több mint fele nem is nézi meg a költségeket.

A legalacsonyabb jövedelemmel rendelkezők a legkevésbé tudatosak a termékválasztáskor. Viszont megdöbbentő, hogy a felsőfokú végzettségűek átlagnál kevésbé tájékozódnak a pénzügyi termékek költségeiről. Továbbá az is érdekes, hogy a Dél-Dunántúlon és Észak-Magyarországon a legkevésbé tudatosak az emberek. A jelzáloghitel felvétel előtt minden második magyar kéri ki más véleményét, míg a fogyasztási hitelek esetében ezt csupán negyedük teszi. A reklámból a lakosság 20%-a tájékozódik.

Információért még mindig a bankba megyünk, nem kedveljük a digitális adatszolgáltatást. A sárgacsekk továbbra is a legkedveltebb fizetési mód (73%), a csoportos beszedés is népszerű (15%), de az átutalásokat mindössze a magyar lakosság 5%-a használja.

Mire elég a fogyasztók optimizmusa?

A fogyasztás tavaly is elérte az egészséges szintet, idén tovább emelkedett. Mégis nőtt a bizonytalanság, sokan még mindig nem merik elengedni magukat a fogyasztás terén. A magyarok háromnegyede úgy véli, hogy kevesebbet tud költeni, mint korábban.

( a Pénzcentrum összeállítása alapján )

Hozzászólok a cikkhez!