Mi az a telefonos állásinterjú? Hogyan készüljünk fel rá?

Dátum: 2017. december 07.
Szerző: Szalay Attila humánerőforrás vezető

Egyre elterjedtebb, hogy az első személyes interjút egy telefonos kör is megelőzi a kiválasztás során. Ennek hatékonysági okai vannak, hiszen így még jobban meg tudják a szűrni a cégek, hogy kit érdemes személyesen meghallgatni, mint pusztán az önéletrajzzal. Tippeket adunk a sikeres telefonos állásinterjúhoz!

Mi a különbség a telefonos és a személyes állásinterjú között?

A körülbelül 30 percet igénylő telefonos interjún nincsen annyi udvariassági kör, amely a feszültségoldást szolgálja. Ehelyett a kérdező célorientáltan azokat az információkat keresi, amelyek a munkáltatót érdeklik.

Olyan ez, mint az önéletrajz kibővítése, a telefonos interjúztató elsősorban arra kíváncsi, hogy a pályázó pontosan mivel foglalkozott idáig, milyen tudásra és tapasztalatokra tett szert, és hogy ez egybe vág-e a cég profiljával. Ezzel szemben a személyes interjún már azon van a hangsúly, hogy a jelölt személyisége mennyire passzolna a munkaközösségbe, illetve szakmai kérdésekkel, feladatokkal tesztelik a tudását.

Tanácsok a sikeres telefonos állásinterjúhoz

Számít-e hogyan beszélünk?

Ez elsősorban pozíciófüggő. Például egy mérnöki állás esetében, amely során nem része a mindennapoknak a partnerekkel, vevőkkel való kapcsolattartás, annyira nem számítanak az esetleges beszédhibák. Ugyanakkor ha egy értékesítői munkakörről van szó, a kommunikációs képességek szerepe megnő a telefonos állásinterjú értékelésében.

Tesztelik-e az idegennyelv-tudást?

Azokban a munkakörökben, amelyeknél elvárás a nyelvtudás, rendszeresen előkerül ennek a tesztelése már a telefonos állásinterjúban. Általában vagy az interjú azon pontján, amelyen a nyelvismeret kerül terítékre, vagy a legvégén kéri meg az interjúztató, hogy beszéljenek egy kicsit az elvárt nyelven. A kommunikációs képességet figyelik: megérti-e a kérdéseket, tud-e válaszolni rájuk a jelölt. Magasabb pozícióknál már a nyelvhelyesség is számít. Számítani kell az éles témaváltásokra, ezzel tesztelik, hogy nem előre betanult szöveggel operál-e a pályázó.

Szóba kerül-e a fizetési igény?

Elképzelhető, hogy igen. Legtöbbször telefonos állásinterjún egy nagyságrendi, tól–ig intervallumban kell meghatároznunk az igényeket. Ebből már látszik, hogy a cég lehetőségeibe belefér-e a jelölt.

Tippek a sikeres telefonos állásinterjúhoz:

1. Készüljünk fel saját magunkból, tudjuk összeszedetten, időrendi sorrendben, részleteibe menően elmondani, mivel foglalkoztunk korábban!

2. Amikor az interjúztató először felhív minket időpont-egyeztetés miatt, mentsük el a számát a telefonunkba, mert így tudni fogjuk, ha legközelebb hív, illetve ha közbejön valami, akkor ezt tudjuk jelezni neki.

3. Az interjú idejére keressünk egy csendes, nyugodt helyet, ahová érdemes tíz perccel korábban elvonulnunk, hogy összeszedjük a gondolatainkat!

4. Ülő helyzetben a hangunk könnyen megremeghet, ezért beszéljünk inkább álló helyzetben, mert úgy magabiztosabb lesz a hangszínünk!

5. Kortyoljunk előtte egy kis vizet, hogy ne száradjon ki a torkunk, ne menjen el a hangunk!

6. Mosolyogjunk a telefonos interjú közben is, mert ha hisszük, ha nem, az is „áthallatszik”!

Hozzászólok a cikkhez!