Kockázatos Home Office

Dátum: 2019. június 14.
Szerző: Csaba Beatrix humánerőforrás rendszerfejlesztő

 

A cégek egy része kész a humánerőforrás gazdálkodás változására. Ennek egyik megjelenési formája a home office lehetősége egyes munkakörökben. Valóban nagy dolog, amikor a munka és a szabadság érzése összetalálkozhat. Azonban az otthoni munkavégzés sem "fenékig tejfel."

 

A home office sem mindig fenékig tejfel.

 

Mi az előnye a home office munkavégzésnek?

  • Munkavállaló osztja be az idejét.
  • A napi munkába járási időt megspórolhatjuk = másképpen hasznosíthatjuk.
  • Beteg családtag és kisgyermek mellett is teljes munkavégzés lehetséges.
  • A visszahúzódóbb munkavállaló számára könnyebb lehet a munkavégzés, mint egy zsúfolt irodában.
  • Bizonyos feladattípusokat, amelyek nagy konventrációt és csendes, nyugodt körülményeket kívánnak, egyes esetekben könnyebb Home Office-ban ellátni.

Vannak feladatok, melyeket könnyű otthonról is ellátni.

 

Mi a kockázata/nehézsége a home office munkavállalásnak?

  • A napi munkaidő beosztásában sokkal könnyebb elúszni.
  • Sokkal több tudatosság, szorgalom és fegyelem szükséges az otthonról dolgozáshoz.
  • Információbiztonsági feltételeket kiemelt gonddal kell megteremteni és fenntartani. (informatikai és tartalombiztonság kialakítása, adatvesztés elkerülése)
  • Az otthonról dolgozó munkavállaló nincs benne a napi munkahelyi ritmusban.
  • Az információáramlás kiemelt energiát igényel. Figyelni kell arra, hogy a többiek munkafolyamatairól az otthon dolgozó kolléga mindig naprakész információkat tudjon.
  • A munkavállaló könnyebben kirekesztődhet a kollektívából, kevésbé marad csapattag, illetve több szervezést igényel a folyamatellenőrzés is.
  • A vezetővel való kapcsolattartás nem magától értetődő.
  • Ha konfliktus, vagy vitás szakmai helyzet alakul ki, akkor a Home Office-ban dolgozó nincs jelen.

Kivel tartsa a kapcsolatot?

 

Kinek való a Home Office? Mire kell figyelni?

Céltudatos, az idejét beosztani jól tudó, kellő fegyelmezettséggel bíró, a határidőket tartani képes munkavállalók számára lehet megfelelő forma. Fontos, hogy a munkahelyi kollektíva tisztában legyen avval, hogy az otthon végzett munka nem extra szabadság. Ezt az otthonról dolgozó munkavállalónak is tudatosítania kell magában. Rá éppen úgy vonatkozik a teljesítmény, a személyi felelősség, a munkaidő betartása. Biztosítani kell a folyamatos kapcsolattartást. Az otthonról dolgozó munkavállalónak heti rendszerességgel, előre megszabott időben be kell mennie a munkahelyre, hogy egyeztesse a következő hét feladatait, beszámoljon az elvégzett munkáról, személyesen is találkozzon a többiekkel.

Van, amit nem tud egyedül, otthonról elvégezni, ezeket a feladat részeket az egyeztetett, bent töltött időpontokra kell fókuszálni a bent dolgozók számára is.

 

Kinek való a home office?

 

Kinek nem való az otthonról végezhető munka?

  • Aki időbeosztási problémákkal küzd, és nem képes tartani a határidőket.
  • Aki hajlamos a pánikbetegségre, depresszióra.
  • Aki nem teljesen önálló a munkavégzésben.
  • Pályakezdő, vagy az adott munkahelyen frissen belépett munkavállaló, aki még nem ismeri kellőképpen az adott hely struktúráját.
  • A túlságosan magának való munkavállaló sem célszerű, hogy bezárkózzon otthoni munkavégzésre állandó jelleggel, mert az elmagányosodás folyamata felgyorsulhat.

Kinek nem való a home office?

 

Kiemelt figyelemmel vállaljon home office munkát, ha: 

  • Gyermekét egyedül nevelő szülő.
  • Több gyermekes anyuka.
  • Olyan munkavállaló, aki előtte csak csapatban dolgozott.
  • Nyugdíj előtt álló munkavállaló.
  • Olyan munkakörben dolgozó személy, akinek a munkafolyamatai integrációt és kooperatív együttműködést kívánnak, tehát a jelenléte aktívan befolyásolhatja az eredményességet.

Hozzászólok a cikkhez!