„Hibáztam” – ne félj kimondani a munkahelyen!

Dátum: 2018. május 31.
Szerző: Szalay Attila humánerőforrás vezető

Düh, öröm, félelem – olyan alapvető emberi érzések ezek, amelyek a munkahelyi környezetben gyakran megjelenhetnek a minket érő pozitív vagy negatív ingerek hatására. Fontos, hogy jól kezeljük őket, hiszen a kollégáink, feletteseink részben ez alapján ítélnek meg a szakmai teljesítményünk mellett. Mutatjuk a 4 legfontosabb munkahelyi érzelmet.

 

1. A tökéletlenség beismerése

 

Általában vagyunk annyira egocentrikusak, hogy miközben másokat könnyedén kritizálunk, saját magunkat szeretjük tévedhetetlennek hinni – tisztelet a kivételnek. Különösen igaz ez a munkánkra, amelyben a szakmaiságunkat féltjük, ha kiderül, hogy ne adj Isten, elrontottunk valamit. Valójában azonban senki sem tökéletes, senki sem érthet mindenhez a legjobban, és mindenki szokott néha hibázni.

Éppen ezért ha be tudjuk ismerni, hogy ezt vagy azt elrontottuk, vagy hogy segítségre van szükségünk, akkor azzal tiszteletet vívhatunk ki a munkatársaink szemében. Mert egy munkahelyen a lényeg mindig a közös cél, nem az egyéni, és ha valaki a saját egóját a cég eredményessége mögé tudja helyezni, azt mindenki megbecsüli.

 

2. Az örömünk kifejezése

 

Egy munkahelyen sokféle személyiségű ember dolgozik, mindenki másként dolgozza fel a sikert. Az extrovertáltabbak hajlamosak harsányan kifejezni a büszkeségüket, egy munkahelyen azonban ennek nem mindig van helye, ugyanis ezzel elterelhetjük a kollégák koncentrációját, végeredményben pedig hátráltatjuk őket a munkavégzésben.

Persze szó sincs arról, hogy az örömeinket el kellene rejtenünk, de ha ez magánéleti jellegű, akkor annak találjuk meg a helyét és a módját, hogy másokat ne zavarjunk vele. Ha pedig szakmai sikerről van szó, például egy ügyfél pozitív visszajelzést adott, azt nyugodtan küldjük tovább körlevélben a csapattagoknak, hogy ők is részesüljenek belőle. Az ilyen öröm mindenkinek energiát ad a további munkához.

 

3. A munkahelyi düh kezelése

 

Egy munkahelyen könnyedén lángra gyúlhat a harag tüze az emberben legbelül. Sok minden kiválthatja a dühöt, érezhetjük úgy, hogy igazságtalanság ért bennünket vagy belekerülhetünk egy szakmai konfliktusba – ezek mind-mind haragot ébresztő frusztrációt szülnek. Fontos, hogy ezt az érzést intelligens módon kezeljük, aminek a legjobb módja, ha teszünk egy lépést hátra, megpróbáljuk megérteni a saját érzéseinket, mielőtt bármit kommunikálnánk kifelé.

Ha már hideg fejjel vagyunk képesek értékelni a szituációt, csak utána próbáljuk megbeszélni a dolgot az érintett kollégákkal, de soha ne legyünk agresszívak, vádlóak. A megoldásra koncentráljunk a probléma helyett. A tombolásnak viszont nincs helye egy munkahelyen.

 

Hogyan értékeli a helyzetet a szakértő?

 

4. A félelem legyőzése

 

Gyakran érezhetünk félelmet a munkahelyen, ha kényelmetlennek tűnő helyzetbe kerülünk. Például, ha szakmai vitánk támad a felettesünkkel, fizetésemelést szeretnénk, vagy egy elégedetlenkedő ügyféllel kellene tárgyalnunk. Fogadjuk el, hogy ezek a félelmek természetesek, és ahelyett, hogy rágörcsölnénk, az érveinkre fókuszáljunk. Ez kellő magabiztosságot ad, hogy megoldjuk ezeket a kényelmetlen szituációkat.

Hozzászólok a cikkhez!