Ezt csináljuk, ha egy rokonunk lesz a munkatársunk!

Dátum: 2018. december 21.
Szerző: Szalay Attila humánerőforrás vezető

Nagyon kellemetlen is tud lenni, hogyha rokonnal kerülünk egy munkahelyre. Mutatunk 4 tippet, aminek a megfogadásával konfliktusmentesen kezelhető a helyzet!

 

1. Húzzuk meg a határokat!

 

Az az egyik legnagyobb baj azzal, ha rokonnal kerülünk munkakapcsolatba, hogy hamarosan rá kell döbbenni, mostantól az egész család bennfentes. Vagyis állandó témát szolgáltat majd a családi ebédnél vagy a szülinapokon, hogy miként mennek a dolgok a cégnél. Egy bizonyos szintig persze nincs ezzel gond, de amikor a formális érdeklődésen túl ez odáig bonyolódik, hogy kéretlen tanácsokat kapunk a munkával kapcsolatban, mert mindenki úgy érzi, hogy családi ügyről lévén szó van mit hozzátennie – na az már idegesítő tud lenni. Szóval jobb ha az elején meghúzzuk a határvonalat, és egyértelművé tesszük, hogy a munkahelyi dolgok csak a munkahelyre tartoznak. És ezt beszéljük meg a rokon-kollégával is.

 

2. A munka az munka

 

Nagy probléma, ha közeli ismerősök válnak munkatársakká, hogy nem bírnak kiszakadni a magánéletükben egymásra osztott szerepükből. Képzeljük el, hogy a kisebbik testvérünkkel kerülünk munkakapcsolatba, és nem vagyunk képesek leadni az aggódó nővér vagy báty szerepéből adódó plusz felelősségtudatodat vele kapcsolatban. Pedig ebben a viszonyban nem korlátozhatjuk az önálló döntéshozatalát, nem bábáskodhatunk felette. A dolog másik oldala, hogy túl elnézőek vagyunk, mert nem akarunk feszültséget, amikor lejár a munkaidő. Ez a legkényesebb, de ha vállaltuk, hogy egy helyen dolgozunk, felnőttként meg kell beszélni azt is, hogy a munkahelyen nem rokonok vagyunk, hanem csak kollégák. Minden előnyével és hátrányával együtt.

 

3. Kétszer olyan keményen kell dolgozni!

 

Főleg akkor, ha nemcsak szimplán rokonok vagyunk, hanem kifejezetten jó kapcsolatot is ápolunk, könnyen előfordulhat, hogy észrevétlenül elkényelmesedünk. Biztos jobb hangulatban telik majd a munka, de ezzel párhuzamosan a hatékonysága is csökkenhet, ha bent beszéljük meg a magánéleti dolgokat is. Ráadásul ha nagyobb biztonságban érezzük magunkat a helyünkön, ami szintén a motiváció eséséhez vezethet. Hogy ezt elkerüljük, tudatosan ellenőrizni kell magunkat: teljesítettük-e az elvárásokat, mit tettünk azért, hogy fejlődjünk? Folyamatosan önkontrollal szinten tarthatjuk magunkat!

 

4. Emlékezni, hogy rokonok vagytok

 

Az eddigiek inkább azokra a szituációkra vonatkoztak, amelyekben jó kapcsolat van a rokonból munkatársakká váló felek között. De mi van akkor, ha eleve ki nem állhatják egymást? Na ez talán a legnehezebb ügy! Persze természetes, hogy vannak olyan kollégák, akikkel nem jövünk ki olyan jól, de őket csak ötször nyolc órában kell elviselni egy héten, aztán a munkaidő leteltével rájuk csukhatjuk az ajtót. Viszont egy rokon követ a mindennapokba is, ott van a karácsonyi vagy egyéb családi összejöveteleken. Ezért fontos emlékeztetni magunkat arra, hogy egy vérből vagyunk. Ez a saját érdekünk, mert ha erre nem vagyunk képesek, előbb-utóbb valamelyikünknek mennie kell. Nyilván nem a családból, hanem a közös munkahelyről.

Hozzászólok a cikkhez!