Amikor a sírás kerülget a munkahelyen

Dátum: 2018. november 15.
Szerző: Szalay Attila humánerőforrás vezető

A profiknak nem lehetnek érzéseik, csak megoldásaik – harsogja a egyik oldal. Attól, mert dolgozom, még érző ember vagyok – reagál az „ellenzék”.

Valójában mindkét félnek igaza van egy kicsit és közben egyiknek sincs, hiszen egy munkahelyen nem kell teljesen elfojtani az érzelmeinket, de ugyanakkor kordában is kell tudnunk tartani őket. Hogyan érdemes kezelni az érzéseket a munkahelyen?

 

1. Számoljunk el tízig, mielőtt robbanunk

 

Egy munkahelyen nem ritka, hogy konfliktusba keveredünk egy kollégával vagy egy ügyféllel, amit különösen nehéz megélni akkor, ha érzelmileg is bevonódunk a feladataink elvégzésébe.

Egy munkahelyi vita során kialakuló negatív érzéseink félreértésen is alapulhatnak, hiszen elképzelhető, hogy nem megbántani akartak minket, csak túlságosan magunkra vettük a dolgot. Ilyenkor ha hirtelen haragból reagálunk egy nem odaillő megjegyzéssel, azzal szükségtelenül tovább mélyíthetjük az ellentétet, és súlyos károkat okozhatunk a saját karrierünkben.

Ehelyett érdemes képletesen elszámolni magunkban tízig, mielőtt olyasmi szaladna ki a szánkon, amit később megbánnánk. A lényeg, hogy időt nyerjünk saját magunknak, és ne dühből, hanem tiszta fejjel próbáljuk értékelni a szituációt.

 

2. Nem mindegy, hogy irigység vagy verseny

 

Talán a leggyakoribb negatív érzelmeket szülő munkahelyi jelenség az irigység. Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen ott, ahol hasonló alaphelyzetből induló emberek közül egy-kettő magasabbra jut, ami ráadásul nagyobb megbecsültséggel, esetenként jobb anyagi javakkal jár a kéz a kézben, mindig lesznek irigyek.

A kérdés az, hogy tudjuk-e ezt az érzést reálisan kezelni, be tudjuk-e látni, hogy az a másik nem feltétlenül csak a vélt igazságtalan előnyszerzéseinek köszönhetően tört előre, hanem azért, mert esetleg többet tett, több áldozatot hozott a siker érdekében. Ha képesek vagyunk ezt is észrevenni, akkor az irigység könnyen átalakulhat egy sokkal pozitívabb és motiváló jelenséggé, amit versenynek hívunk.

Ebben az esetben ugyanis már nemcsak sóvárogva és rosszindulatúan szemléljük a másik eredményeit, hanem felvesszük a kesztyűt, megpróbálunk fejlődni, mert mi is akarjuk azt, amit ő elért.

 

3. Hagyjuk otthon a magánéleti bajainkat

 

Minden ember életében történhetnek rendkívül nehéz időszakok, magánéleti válságok. Nemcsak egy párkapcsolat vége vagy egy válás lehet ilyen, hanem egy közeli családtag tragédiája is, ami természetesen negatívan hathat a hangulatunkra. Ugyanakkor egy munkahelyre nem szerencsés bevinni ezeket a sokszor szélsőséges érzelmeket akkor sem, ha egyébként rendkívül megértő kollégák vesznek körbe minket.

Ha sokszor a sírás határán állunk, akkor az azt jelenti, hogy nem dolgoztuk fel az eseményeket, és nem állunk készen a munkára. Így nem lehet dolgozni, ráadásul a munkatársak is látni fogják rajtunk, hogy baj van, amivel az ő figyelmüket is eltereljük. Ilyenkor érdemes pár nap szabadságot kivenni, hogy legyen időnk magunkban rendezni az érzelmeket, és úgy térjünk vissza a mindennapokba.

Hozzászólok a cikkhez!