A lojalitás kialakítása mint munkaerő megtartó eszköz

Dátum: 2017. április 20.
Szerző: Csaba Beatrix humánerőforrás rendszerfejlesztő

Egyre több munkaadó jön rá, hogy nem elegendő a fluktuáció elkerülése érdekében csak pénzbeli juttatást kínálni a munkavállalónak. A cafeteria, mint plusz juttatás sem „megváltás”.

Természetesen a pénzbeli kompetencia elismerés - fizetés, bérkiegészítés, túlóra, cafeteria nagyon fontos, mondhatni alapvető tényező. Azonban önmagában csupán egy tisztességes „cserealap” a munkavállaló tudásáért, amivel hozzájárul az adott cég működéséhez.

A lojalitás, mint megtartó erő

Azonban ahhoz, hogy a lojalitás kialakuljon a munkavállalóban a cég és a vezető iránt, ahhoz több kell, mint a fizetés. A munkaidő mértékét taglaló írásomban már kifejtettem, miért fontos honorálni a túlmunkát. Ugyanis a lojalitás, kötődés alapú! Koránt sem a logika, vagy az észérvek hozzák létre. Még csak nem is érdek vezérlik. A munkavállalóban a lojalitás olyan kötelék kialakulása mentén jön létre, ami egyetértés alapon nyugszik. Amikor a munkavállaló a cég érdekeit azzal képviseli, hogy valami pluszt is hajlandó hozzátenni egy adott ügyhöz. Méghozzá ellenszolgáltatás nélkül, önkéntesen vállal valami többletet.

A munkavállaló  lojalitásának  kialakítására nem elég a fizetés

  • Ez lehet túlóradíj nélküli túlmunka.
  • Lehet önkéntes vállalás a vállalat CSR tevékenységében
  • Lehet munkaközösség építés kapcsán bármely jótékonysági tevékenység, amely szolgálja a cég brandjét.
  • Lehet bármely tevékenység, amely munkakörön kívüli, ugyanakkor a munkahelyi közösségnek szól.
  • Lehet a vezető irányába teljesített valamely feladat, ami nem tartozik szorosan a munkavállaló feladatkörébe.
  • Lehet bármely közvetlen, vagy közvetett segítségnyújtás munkatárs irányába, ami a cég érdekeit szolgálja, vagy a munkatárs számára könnyebbség.
  • Lehet bármely tevékenység, amely a cég image építését szolgálja, vagy a cég jó hírnevét segíti kialakítani, minden kötelezettségen túl.

Több kell a dolgozónak, mint jó fizetés ahhoz, hogy lojális legyen

Lojalitást építő kockák

  • Sokat segít a lojalitás kiépülésében, ha a munkavállalóval éreztetik, hogy számítanak rá.
  • Segít, ha érzi a vezető, erőforrást mobilizáló figyelmét.
  • Erősíti a lojalitást, ha a vezető/vezetők nyitott, a munkavállaló ötleteire.
  • Segíti a lojalitás kialakulását, ha a munkavállalónak megfelelő tér nyílik a kreativitásra.
  • Előnyös a lojalitás kialakulásában, ha a munkavállaló „emberként” van kezelve, nem csak dolgozóként!
  • Segít, ha a cég,a rekreációra is hangsúlyt fektet.
  • Jót tesz, ha a munkavállaló egyes folyamat-tervben észlelt anomáliáknak hangot adhat, és működést jobbító szempontjai meghallgatásra találnak.
  • Erősíti a lojalitást, ha a munkavállaló olyan kérdésben is segítséget, támogatást kaphat, ami nem feltétlenül tartozik konkrét munkaterülethez.
  • Kialakíthatja a lojalitást, ha a munkavállaló munkahelyi konfliktus esetén konkrét segítséget remélhet, például munkahelyi mediátor, mint semleges szakember személyében.
  • Erősíti a lojalitást, ha olyan kedvezményekhez is hozzájuthat, amik pénzben nem mérhetőek. Például munkaidő kedvezmény egyes életszakaszokban.
  • Segítheti a lojalitást, és munkaerő megtartó erővel bírhat a családbarát munkahely kialakítása.

A lojalitás elérése több mint egy eszköz

Miért érdemes megnyerni a munkavállaló lojalitását?

  • Mert a kötődést önmaga is érzékelő munkavállaló teljesítménye általában jobb, mint a nem kötődő munkavállalóé.
  • Mert előfordulhat bármely cég életében, hogy időszakosan a munkavállaló túlteljesítésére is szükség van.
  • Mert a fluktuáció megelőzésének hatékony eszköze a lojalitás.
  • Mert annál erősebb a munkahelyi közösség, minél több a céghez/vezetőhöz lojális munkavállaló.
  • Mert a cég céljaival való azonosulás és ennek célirányos értékteremtő megnyilvánítása, lojális munkavállalókkal sokkal könnyebben megvalósíthatóak.
  • Mert a lojális munkavállaló inspiráltabb az eredményességben, mivel a kötődése sokkal erőteljesebb húzóerő, mint a cég iránt nem feltétlenül elkötelezett munkaerőnél.
  • Mert a lojális munkavállalót nehezebb elcsábítani a cégtől, így a tudását az adott cég szolgálatában tarthatjuk.
A lojalitás értéke pénzben nehezen megfogalmazható. A cégek azonban egyre inkább felismerik a lojalitásban rejlő erőt és nyilvánvaló törekvés fedezhető fel a munkavállalói lojalitás kialakítására. Az ebből eredő haszon pedig beforgatható a márkaépítés, a jó hírnév, a  brand kialakításának területére. Ezzel pedig sokkal kézzelfoghatóbbá válik az a nyereség, ami a munkavállalói lojalitás meglétéből fakad.

Ossza meg velünk véleményét, Ön  mitől érzi lojálisnak magát a munkaadójához?

Szavazás

Ön mitől érzi lojálisnak magát a munkaadójához?

Hozzászólok a cikkhez!