A harmonikus munkahelyi élet titkos adaléka: EQ

Dátum: 2016. szeptember 09.
Szerző: Szalay Attila

Egy munkahelyen nemcsak a szaktudás dönti el, hogy ki válik jó csapattaggá, hanem az úgynevezett érzelmi intelligencia, azaz EQ is fontos tényező. Mert nem gépekkel, hanem emberekkel kell együtt dolgoznunk. Nem minden objektív, hanem sokszor szubjektív. Nem minden racionális, hanem sokszor emocionális. Íme hat tipp, hogyan fejlesszük az EQ-nkat!

 

1. Figyeljük meg saját magunkat

 

Az egyik kolléga huszadjára sem érti meg, mit kérünk tőle. Vagy a felettesünk már megint lehetetlent vár el, vagy egyszerűen csak észre sem veszi, milyen fontos munkát végzünk. Naponta előfordulhatnak ezek a szituációk egy munkahelyen, amelyek mérgessé, feszültté tehetnek bennünket. Ilyenkor figyeljük meg, hogy miként szoktunk reagálni, mert így később önkontrollt tudunk gyakorolni, nehogy olyan szavak fussanak ki a szánkon, amit később megbánnánk.

 

2. Tudjuk meg, mások hogyan látnak minket

 

Mindenkinek van egy képe saját magáról, de könnyen előfordulhat, hogy másokban nem úgy csapódik le a viselkedésünk, ahogyan azt mi belülről látjuk. Kérjünk meg egy bizalmas kollégát, vagy egy jó barátot, hogy őszintén mesélje el, milyennek lát minket. Hasznos tapasztalat lesz!

 

3. Tartsunk egy gondolatnyi szünetet

 

Szép dolog az „ami a szívemen, az a számon” hozzáállás, de a munkahelyen, és úgy általában az életben nem biztos, hogy kifizetődő. Oda inkább egy kis diplomáciai érzék kell. Mielőtt válaszolunk egy kérdésre, tartsunk egy rövid szünetet, gondoljuk át, hogy milyen szavakkal milyen hatást válthatunk ki. És válaszoljunk megfontoltabban.

 

4. Az érzésekre koncentráljunk, ne a történésekre

 

Az empátia azt jelenti, hogy megpróbáljuk a másik ember szemszögéből nézni az adott szituációt, és ezáltal megértőbben viselkedni vele. Amikor egy kollégánk ideges vagy sértett, akkor ne azt akarjuk megérteni, hogy miért az, mert az nem biztos, hogy menni fog. Helyette képzeljük el, a mi napunk milyen lenne idegesen vagy sértetten. Ha előhívjuk ezt az érzést, megértőbbek tudunk lenni vele.

 

Miért ne  lépjünk fel támadólag  akollégákkal szemben a munkahelyen

 

5. Ne lépjünk fel támadólag

 

A kritikákat sosem könnyű elfogadni, de amikor megkapjuk őket, két választásunk van. Az egyik, hogy érzelmileg állunk a dologhoz, a másik, hogy racionálisan, és inkább megpróbálunk tanulni belőlük. Ne engedjük, hogy a negatív visszajelzés érzelmileg hasson ránk, ehelyett használjuk fel a fejlődéshez.

 

6. Gyakoroljunk, gyakoroljunk, gyakoroljunk

 

Mint minden képességet, az EQ-t is gyakorlással lehet csak fejleszteni. Elsőre talán nem tudjuk tökéletesen önkontroll alatt tartani magunkat, empatikusak lenni vagy nem személyes sértésként megélni a munkánkra érkező kritikát. De ha tudatosan figyelünk a leírtakra, folyamatosan növekszik az érzelmi intelligenciánk.

Hozzászólok a cikkhez!