Eljön a változó kor - készülj fel rá előre

Dátum: 2015. szeptember 01.

A klimax a szervezet hormonális átállásának, az úgynevezett változó kornak görög eredetű elnevezése. A nő olyan, mint egy kis virág, folyamatosan öntözni, gondozni kell. A változó korra előre fel kell készülni, testben és lélekben egész életünk során. A legjobb a természet eszközeit alkalmazni és nem mesterséges hormonpótlással küzdeni a tünetek ellen.

Annak ellenére, hogy a hormonális változás minden idősödő embert érint, sokáig sem a közgondolkodás, sem a tudomány nem számolt igazán a férfi klimax jelenségével, a folyamatot kizárólag a nőkre vonatkoztatták, mivel a rájuk jellemző testi tünetek jóval inkább egyértelműek, látványosabbak, emeli ki Ükös Szabolcs dietetikus.

A női klimax a tüszőhormon-termelés csökkenésével, majd teljes megszűnésével jár együtt (menopauza). A petefészkek öregedése, ebből következően a petesejtek mennyiségének fokozatos csökkenése teljesen természetes és elkerülhetetlen dolog. 35 éves kor felett már elindul a folyamat, bár évekig nem produkál látható tüneteket. Magyarországon átlagosan 50-52 éves kor körül marad el végérvényesen a menstruáció.

A klimax olyan erős hormonális változások következménye, amelyek szinte kivétel nélkül mindenkinél okoznak egyéb testi és lelki tüneteket is. Ezek ritkán lépnek fel egyszerre, illetve gyakran megtörténik, hogy egy-egy tünet időszakosan jelenik csak meg: néhány hónapig fennáll, aztán megszűnik – majd rövidebb-hosszabb időszak után esetleg újra jelentkezik.

Az egyéni adottságoktól nagyban függ, hogy kinél milyen mértékűek a problémák; ezt a testi adottságok, az életkörülmények, a támogató környezet megléte vagy hiánya, illetve a lelkialkat egyaránt befolyásolják.

Háromból két nő tapasztalja meg a változókorral együtt járó tüneteket, melyek közül a leggyakoribbak a hőhullámok, az alvászavar és a hangulatingadozás.

Emellett persze előfordulnak egyéb tünetek is, melyek szintén a megváltozott hormonháztartás következményei. Ezek közül a súlygyarapodás, a hajhullás és a hüvelyszárazság okozza a legtöbb problémát.

Tudj_meg_tobbet_a_klimaxrol_Uko_ Szabolcs_szakertotol

Táplálkozásban az egészséges táplálkozás 12 pontját érdemes szem előtt tartani és követni:

1.            Táplálkozzunk változatosan.

2.            Kerüljük a zsíros ételeket és a zsírban gazdag konyhatechnológiai eljárásokat.

3.            Kerüljük a sóban gazdag élelmiszereket, illetve csökkentsük a sózást

4.            Csak a főétkezés befejező fogásaként hetenként legfeljebb egyszer fogyasszunk édességet.

5.            Naponta fogyasszunk fél liter tejet vagy ennek megfelelő mennyiségű tejterméket (pl. sajtot, túrót,  aludttejet, kefirt, joghurtot).

6.            Naponta ötször együnk nyers gyümölcsöt, vagy zöldségfélét

7.            Fogyasszunk naponta többször teljes kiőrlésű gabonatermékeket

8.            Naponta négyszer-ötször étkezzünk.

9.            Fogyasszunk naponta elegendő folyadékot, elsősorban vizet

10.          Nincs tiltott táplálék, csak kerülendő mennyiségek.

11.          A helyes táplálkozás kedvező hatásait hatékonyan egészíti ki a rendszeres testmozgás és a dohányzás teljes mellőzése.

12.          Törekedjünk az egészséges testtömeg/testsúly megtartására, illetve visszaszerzésére

A változó kor -nehezen viselhető- tüneteit enyhítő készítményekről itt tájékozódjon.

 

Hozzászólok a cikkhez!

Legyen Ön az első aki megosztja gondolatait a cikkel kapcsolatban!