Bizony, létezik a női klimax mellett a férfi klimax is

Dátum: 2018. január 30.
Szerző: Dr Szabó Zoltán

Az általános közhiedelemmel ellentétben férfiklimax is létezik, csak a tünetei kevéssé látványosak, mint a női klimax esetében.

A férfiklimax jellemző jegyei

A férfiaknál jelentkező tüneteket nehezebb észrevenni, mert nincsen olyan egyértelműen beazonosítható jel, mint a nőknél a menzesz elmaradása. A férfiaknál pedig ugyanúgy működnek a hormonok, mint a nőknél, és ugyanúgy lezajlik a hormonszint csökkenése, csak sokkal lassabban zajló folyamatként történik,

A férfiklimax tünetei

Az életkor előre haladtával csökken a tesztoszteron termelődése. A folyamat időben lassabban zajlik le mint a nőknél, de ettől még okozhat igen kellemetlen tüneteket:

  • közérzet romlása
  • alvászavarok
  • nemi vágy csökkenése
  • potencia-zavarok
  • fokozott verejtékezés
  • csontritkulás kezdeti szakasza
  • szív és érrendszeri betegségek kialakulásának veszélye

Mint minden esetben, most is az okok megszüntetése a fontos, és nem a tünetek elkülönített kezelése. Szűrővizsgálat során meg kell határozni a férfi hormonszintjét, tesztoszteron vizsgálatot szükséges végezni. A vizsgálatok közé érdemes urológiai szűrést is beiktatni.

A női klimax tipikus tünetei

Nagyjából 35 éves korban indul el a nőknél a petesejt termelés fokozatos csökkenése, de még évekig észrevétlen folyamatként zajlik a nők szervezetében.

Magyarországon átlagosan 50-52 éves kor körül marad el végérvényesen a menstruáció. Háromból két nő tapasztalja meg a változókorral együtt járó tüneteket, melyek közül a leggyakoribbak a hőhullámok, az alvászavar és a hangulatingadozás.

Hogyan érdemes táplálkozni változó korban?

  • Táplálkozzunk változatosan
  • Kerüljük a zsíros ételeket és a zsírban gazdag konyhatechnológiai eljárásokat
  • Kerüljük a sóban gazdag élelmiszereket, illetve csökkentsük a sózást
  • Csak a főétkezés befejező fogásaként, hetenként legfeljebb egyszer fogyasszunk édességet
  • Naponta fogyasszunk fél liter tejet vagy ennek megfelelő mennyiségű tejterméket (pl. sajtot, túrót,  aludttejet, kefirt, joghurtot)
  • Naponta együnk nyers gyümölcsöt, vagy zöldségfélét
  • Fogyasszunk naponta többször teljes kiőrlésű gabonatermékeket
  • Naponta négyszer-ötször étkezzünk
  • Fogyasszunk naponta elegendő folyadékot, elsősorban vizet
  • Nincs tiltott táplálék, csak kerülendő mennyiségek
  • A helyes táplálkozás kedvező hatásait hatékonyan egészíti ki a rendszeres testmozgás és a dohányzás teljes mellőzése

Törekedjünk az egészséges testsúly megtartására, illetve visszaszerzésére.

A leírtak nem helyettesítik a szűrővizsgálatokat, és nem alkalmasak házi gyógymódként. Kérjük, bármely tünetet tapasztal magán, forduljon szakorvoshoz.

Hozzászólok a cikkhez!

Legyen Ön az első aki megosztja gondolatait a cikkel kapcsolatban!