Ötven év feletti innovátor

Dátum: 2019. június 27.
Szerző: Koch Mária

Közel 50 évesen vágott bele a szerelem-projektbe négy évvel ezelőtt. Olyan termékeket gyárt kisgyermekek számára, melyekkel sikerrel pályázik, és remek visszajelzéseket kap a vásárlóitól. Úgy érzi, a nagy áttörés küszöbén áll. Kreatívnak és innovatívnak tartja magát és hajlandó elsajátítani a vállalkozással együtt járó sok egyéb készséget is csak azért, hogy a márkáját sikerre vigye.

 

Drávainé Németh Eszter ruhatervező

 

Azért figyeltem fel Eszterre, mert nem mindennapos, hogy valaki ebben az életkorban annyi dinamizmussal és eltökéltséggel rendelkezzen, hogy elkezd felépíteni egy brandet. Pedig Drávainé Németh Eszter 52 évesen pontosan ezt csinálja. Csipetkék márkanév alatt gyártja és forgalmazza baba-és kisgyermek ruhákból és kiegészítőkből álló kollekcióját. Pécsről érkezett rokonlátogatásra, így végre tudtunk személyesen is találkozni. 

 

Milyen környezetben találtad meg Pécsen a hivatásod, mivel foglalkozol?

Eredeti szakmám ruhamodell szerkesztő és lakberendező. Budapestről származom, három gyermekem van. Amikor a középső gyermekem a nyomdokaimba lépett és kinőttük azt az otthoni teret, ahol alkottunk, akkor átgondoltam, merre is menjek tovább. 2014-ben részt vettem egy vállalkozásindító képzésen, ahol egy olyan innovatív elemeket tartalmazó prezentációt kellett bemutatni, amivel a vállalkozás ötletét, és három termék prototípusát kellett prezentálnom.  Akkor jött az ötlet, hogy mi lenne, ha ketten a lányommal létrehoznánk egy olyan kreatív műhelyt, ahol lehetőségünk van alkotni. Elindultam és döntős lettem az országos fiatal vállalkozások versenyén, így a pályázat adta lehetőségeket is kihasználva, elindítottam a vállalkozásomat Csipetkék néven.

Kreativitás és innováció. Milyen természetesen használod ezeket a szavakat. Honnan hozod a készségeket?

Biztosan van bennem hozott készség, nagyszüleim és a szüleim is nagyon kreatív emberek voltak. Egészen kiskoromtól érdekelnek a különféle kreatív technikák, szeretek velük kísérletezni. Rengeteg mindent kipróbáltam, végül a varrásnál maradtam. Nagyon klassz, hogy egy síkfelületből egy olyan térbeli testet tudok megalkotni, amit mások örömmel használnak. A pályázatban is az volt a lényeg, hogy egy olyan kreatív terméket kellett készíteni, amelynél az innovatív elemek mellett feltétel volt a kivitelezhetőség is. Nem csak az ötlet kellett, hanem egy kivitelezhető projektként kellett kezelni, és elbírálási szempont volt, hogy fenntartható lesz-e a vállalkozás.

 

Drávainé Németh Eszter gyerekruhái

 

Hogyan tudod tömören megfogalmazni a vállalkozásod lényegét?

A Csipetkék olyan innovatív baba- és gyermek használati termékeket gyártó és forgalmazó vállalkozás, melyekkel a kisgyermekes szülők életét tudom megkönnyíteni. A termékek olyan praktikusak, melyekkel pénzt és időt spórolnak meg, illetve vannak utazást könnyítő termékeim is. Eddig, aki látta és használta, mindenki zseniálisnak találta.  

Hol tartasz most a vállalkozással?

Kialakult a csodás kis műhelyem Pécsen egy állandó bolttal együtt. A legnagyobb kihívás jelenleg az, hogy a vevők megtaláljanak. Az éppen anyukává váló hölgyek még nem tudják, hogy a gyereküknek ki fog lyukadni a nadrágja, vagy bele fog izzadni nyáron a gyerekülésbe a gyerkőc, ezért nem biztosak abban, hogy melyik termék lesz a leghasznosabb a számukra.

A nagymamák már jobban tudják, mire lehet szüksége a babának, mert rutinból felismerik egy-egy termék előnyeit, azonban ők nem feltétlenül közösségi média függők, ezért őket másképpen kell megszólítanom. Ráadásul azt tapasztalom, hogy nem is merik legtöbbször meghozni a vásárlói döntést anélkül, hogy nem egyeztetnek előtte a szülőkkel.

 

Koch Mária

 

Legalább ötven termékem van jelenleg, ezért most az a legnagyobb feladatom, hogy meg tudjam mutatni a vásárlóközönségemnek, miben térnek el az én termékeim a bárhol máshol megvásárolható babaholmiktól és kiegészítőktől.

Akkor nézzük, miért innovatívak és miben térnek el a termékeid a konkurens termékekhez képest.

Például a seat set (ülésvédő) termékcsalád azon túl, hogy olyan anyagokból készül, amelybe nem izzad bele a baba, legalább három másik funkcióra is használható. Egyrészt a komfortos utazást segíti, sőt, a baba elől rejtett helyen babaápolási holmikat tarthatunk. Külső zsebeibe játékokat is lehet tömködni egy hosszabb út során, amiket a gyerkőc maga is elő tud szedni, illetve etetőszékként is funkcionálhat. Játszani is, enni is tud egy rögzíthető tálcán, sőt az egész összehajtható egy hátizsákká, amit akár a csipetkénk is elcipel. Az egyik innovációm, hogy figyelek az anyagok használatára és a többfunkciós használhatóságra a design mellett.

 

 Tároló

Az újratermékek többszörösen is újrahasznosítottak. Közöttük vannak azok a gyermeknadrágok, amiket kevesebbet kell mosni, mert speciális anyagból készülnek, és még térdvédő is van rajtuk.

 

Térdvédős gyereknadrág

 

A másik csavar az újratermékekben az, hogy a textíliákat a gyárak kifutó készleteiből használom fel a saját szabászati hulladékaim mellett. Ilyenek a kismamák számára készülő mosható szoptatóbetétek, az egészségügyi betétek, a mosható pelenkázó-alátét, az újraszalvéták, a nylonzacskó-helyettesítők. Nem csak én figyelek az alapanyagok környezettudatos felhasználásra, de a termékeim is a szemlélet terjedését szolgálják.

Milyen értékesítési csatornákat használsz jelenleg?

Az üzlet mellett a honlap és a facebook oldalunk működik.

Elégségesek ezek, hogyan konvertálnak?

Hát igen, azt látom még nagy butaságnak így visszagondolva, hogy nem a marketinggel kezdtem el a vállalkozás felépítését. Az lett volna az ideális, ha még a termékek elkészülte előtt elkezdtem volna a követőtáboromat kialakítani és az érdeklődést felkelteni. És amikor kész a termék, akkor valahogy ez összeér. Hiszen az üzlet költségeivel és az egyéb kiadásokkal nagyon el lehet szállni, ami kezdetben nem ideális.

Ráadásul eléggé maximalista vagyok, nem akarok úgy semmit letenni az asztalra, ami nem olyan, amilyennek én szeretném. Ezért elég sok idő elmegy akár a termékek fejlesztésével, akár a honlap készítésével. Ezekre is még az üzletnyitás előtt elkezdhettem volna fókuszálni. A kérdésedre ezért a válaszom az, hogy még nem hoznak elég vevőt.

Hogyan állsz a webes felületek, a social média kezelésével? Mennyire érzed ezt a műfajt?

Azt szoktam magamról mondani, hogy informatikai bevándorló vagyok, nekem ezt megtanulni sokkal több időt vesz igénybe, mint annak, aki ebbe született bele. Előbb alkotok meg egy új terméket, mint ezzel foglalkozzam. Figyelek, tanulok, próbálom magam fejleszteni ezen a területen is. Nem vagyok megvezethető, hiszen tudom, hogy mit kéne és hogyan, csak lassabban haladok vele, és segítséget is igénybe kell vennem.

 

Drávainé Németh Eszter

 

Van még olyan tényező, amit az életkorodból adódó hátránynak érzel a vállalkozásodban?

Talán azt veszem észre, hogy picit gátol, hogy nem most vagyok kismama. A mai kismamáknak már más a nyelvezete, más a trend, és ebben nem vagyok úgy otthon. Tudok velük azonosulni, hiszen három gyermekem van, a legkisebbet még aktívan nevelem. Nem véletlen, hogy ki tudtam ezeket a termékeket fejleszteni, hiszen megtapasztaltam, hogy mire lett volna nekem is szükségem ahhoz, hogy könnyebb legyen az életem kisgyermekes szülőként.

Sokan kényszerből lesznek vállalkozók, talán azért, mert nem tudnak már elhelyezkedni. Hogy látod 50 év felett magunkat, a helyünket, a szerepünket a társadalomban? Hova tudjuk pozícionálni magunkat?

A korunknál fogva már nem kapkodnak utánuk a munkaadók. Pedig pont olyan kompetenciákkal rendelkezünk szervezésben, menedzselésben, időgazdálkodásban, amikről a fiatalabbaknak fogalmuk sincs. Tehát ezeket igenis jól ki lehetne használni a munkaadóknak. Mivel kevés a részmunkaidős foglalkoztatási lehetőség, ezért vagy megtalálják ennyi idős korukra újra önmagukat a nők, és fel tudják építeni magukat, vagy pedig nem, és akkor jönnek az egyéb pótcselekvések.

Milyen pótcselekvésre gondolsz?

Például az alkoholra. És jönnek a betegségek, ami megint egy másik út, mert nem elég, hogy nem tudja azt csinálni, amit tudna-szeretne, és még saját magára azért kell jobban figyelnie, mert az egészsége a tét.

Hogyan lehet ezt az életkori szakaszt jól megélni, akár előnnyé kovácsolni szerinted? Arra gondolok, hogy szerinted milyen lehetőségeink vannak?

Hát például az, hogy vállalkozást építünk. Másrészt pedig érdemes valami olyan dologhoz csatlakozni, ahol tolerálják az életkorunkat. Mert ilyenkor van az ember ambíciói teljében, mert már annyi gyakorlat van mögötte, amit igenis lehet kamatoztatni, illetve érettségünk okán egy csomó mindent átlátunk, amit fiatalabb korban még nem.

A beszélgetésünk alapján egy harcos, küzdő, előre törekvő típusnak látlak. Mit gondolsz, hol tartasz néhány év múlva?

Jól látod, az vagyok. Azt gondolom, pont most vagyok jó helyen. Nem vagyok vallásos, de hiszem, hogy nincsenek véletlenek. Nekem most érett be az önmegvalósító korszakom. Gondolom, a fizikai erőm lesz idővel egyre korlátosabb, ezért is gondolom, hogy a Csipetkék az utolsó nagy dobásom az élettől. Ez a vállalkozás nekem a negyedik gyermekem, ennek most kellett így történnie. És ez így lesz jó.

 

Koch Mária

A beszélgetésünk emlékeként készült egy közös fotó is. 

Hozzászólok a cikkhez!