Aki három kisgyermek mellett sikeres vállalkozást vezet – egy 21. századi nő portréja

Dátum: 2018. július 25.
Szerző: Koch Mária - Bordás Cintia

A weboldalak fejlesztése lett a hobbija, majd három gyermeke megszületése után ezért adta fel a jogi területet. Mára stabil vállalkozást vezet, és saját bevallása szerint minden megbízásból tanul valamit. Hisz a folyamatos tanulásban és a családjában. Pletserné dr. Jung Andrea volt a vendégünk.

 

Dr Jung Andrea

 

A neve előtti két betű azt mutatja, hogy doktori végzettsége van. Milyen területen szerzett végzettséget?

 

Jogász vagyok, az ELTE jogi karán végeztem másoddiplomán. Az első diplomámat az Államigazgatási Főiskolán szereztem, ami a jogi területhez igen közel áll.

 

Mégsem jogi területen dolgozik, hiszen weboldal fejlesztéssel foglalkozik. Tudja hasznosítani a szakmáját a vállalkozásában?

 

Szerencsére igen, mind a megszerzett munkatapasztalatomat és emberismeretemet, mind pedig a jogi ismereteimet kamatoztatni tudom, hiszen egy weboldal elkészítése során is rengeteg jogi dologgal találkozunk a szerződéskötésen át a szerzői jogvédelemig, vagy az adatvédelemig bezárólag. Ugyanakkor ez egy jóval összetettebb, komplexebb tudást igényel, mint a jogi terület, ezért nagyobb kihívást is jelent a számomra.

 

Mikor és miért döntött amellett, hogy szakmáján kívül próbál szerencsét? Hogyan kezdődött?

 

2006-ban a Belügyminisztériumból mentem szülni, ahol főosztályvezető-helyettes voltam a jogi főosztályon, itt elsősorban jogszabályalkotással foglalkoztunk. Emellett távmunkában bedolgoztam egy nagy jogi cégnek is külsősként, ahogyan az időm engedte.

Az otthonlét alatt elvégeztem egy tanfolyamot, aminek a segítségével 2008-ban elkészítettem az első honlapomat, mely a mai napig működik, bár inkább egy hobbi jellegű oldal, és a másik nagy álmommal, a természetes gyógyítással van összefüggésben.

Folyamatosan képeztem magam, így marketing és egyéb ismereteket is szereztem. 2012-ben, amikor megszületett a harmadik fiam, már biztosan tudtam, hogy a régi minisztériumi vezetői életformát nem szeretném folytatni. Eddigre már a barátaim, ismerőseim körében elterjedt, hogy tudok honlapokat készíteni. Így elkezdődött ez a munka először segítségképpen, később pedig már professzionálisabb keretek között.

 

Dr Jung Andra

 

A weboldalfejlesztés nem tipikusan női szakma, a nőket nem igazán terelik az IT terület felé.

 

Az IT területe sokszínű és kreatív üzletág, amiben szerintem igenis helye van a női szemléletnek is. Egy nő sokszor könnyebben szót ért az ügyfelekkel, tud közvetítő lenni az ügyfél és a szakma között, kedvességgel, odafigyeléssel, intuícióval, beleérző képességgel rendelkezik, így segítve az ügyfelek igényeinek megvalósulását. 

 

A vállalkozása indításakor, vagy az azóta eltelt években tapasztalt bármiféle negatív megkülönböztetést abból adódóan, hogy nő? Érezte esetleg, hogy női mivolta miatt nem veszik komolyan, vagy nem bíznak meg önben?

 

Nem tapasztaltam semmiféle hátrányos megkülönböztetést, az ügyfeleink a munkánk és a hozzáállásunk alapján ítélnek meg minket. A megbízóink zöme vállalkozó nő, tehát a női mivoltom előnyt is jelent. A férfi ügyfeleink esetében pedig azt tapasztalom, hogy a korábbi sémák helyett egy nő újabb, frissebb szemléletet tud bevinni az üzletbe, és segít megérteni a női célcsoport igényeit is, tehát mindenképpen hasznos ez az együttes munka.

 

Milyen nehézségekkel kellett szembenéznie, amikor elindította a vállalkozását?

 

Az első időszakban a vállalkozás még nem volt a köztudatban, nem volt közismert, hogy mit csinálunk és hogy pontosan, jól végezzük el a ránk bízott munkát. Az időm és az energiáim nagy részét az vitte el, hogy árajánlatokat írtam és leveleztem, telefonáltam a leendő ügyfelekkel. Mára már főként ajánlásra dolgozunk, illetve a meglévő ügyfeleinket szolgáljuk ki.

 

Milyen kihívások, trendek és változások jellemzik ma a weboldalfejlesztés területét?

 

Azon a területen, ahol mi mozgunk, a kis- és középvállalkozások világában a legnagyobb kihívást a jól elköltött pénz jelenti. Számos olyan ügyfelünk van, aki több körös csalódás és elrontott honlap vagy grafikai arculat elkészítése után jön hozzánk, hogy végezzük el rendesen a feladatot. Így végül ugyanahhoz a végeredményhez többszörös áron juthat csak hozzá, mint ha eleve egy profival végeztetné el a munkát.

A másik nagy kihívás megértetni az ügyfelekkel azt, hogy egy jó weboldalt nagyon tudatosan és átgondoltan lehet csak elkészíteni. Önmagában egy honlap nem ér semmit, nem fog vevőket hozni.

Volt olyan ügyfelem, akinél láttam, hogy azért nem tudja az eladásait növelni, mert a termék koncepciója a konkurenciához képest nincs jól eltalálva. Sikerült megbeszélnem vele, hogy elvégezhessünk egy nagyon részletes piackutatást, ami egyértelműen kimutatta, hogy a termék koncepcióval és árával van a probléma, melyen a honlapfejlesztés önmagában nem tud segíteni.

 

Mennyit változott a terület az elmúlt években, mióta elkezdett ezzel foglalkozni?

 

A digitális világ mindig változik, a technológia fejlődése folyamatosan hozza az új lehetőségeket, módszereket, amelyeket meg kell tanulnunk és alkalmaznunk kell. Folyamatosan születnek új trendek, a régiek pedig kikopnak, mindig nyitott szemmel kell járni.

Például a Facebook inkább a fizetett hirdetések felé tolódott el, illetve a chatbot-ok körüli kezdeti lelkesedés alábbhagyni látszik. Az Instagram és a Pinterest viszont az utóbbi időben eléggé erősödik, érdemes velük foglalkozni, illetve tisztán látható, hogy a Google és a Facebook is a videós tartalmak készítése és használata felé tereli a tömegeket. Ennek nyilván lesz hatása a weboldalkészítésre és a tartalomszolgáltatásra is.

E mellett a design trendek is folyamatosan változnak. Mostanság inkább a mozgalmasabb webergonómiai megoldások a menők. Nagyon fontos a cél szem előtt tartása: egy lakberendezési bemutatkozó típusú honlapnak nyilván trendinek is kell lennie, egy magazinnál pedig az újhullámos trend helyett a belbecs és a SEO helyezés talán fontosabb.

 

Mit jelent ma egy weboldal: milyen funkciókat kell, hogy betöltsön, mennyire kötelező eleme egy cégnek?

 

Az online térben való láthatóság manapság az egyik legfontosabb kritérium egy vállalkozás életében. Szerintem egy cégnek - hacsak nem szeretne titkosan működni - szüksége van weboldalra!

Az már egy másik kérdés, hogy miket célszerű feltüntetni rajta, például, hogy hogyan alakítsunk ki vevőtölcsért, ha egyáltalán szükség van ilyesmire az oldalon. Vannak olyan cégek, akiknek elég csak egy bemutatkozó oldal, másoknak pedig komplex rendszerre van szüksége. Ezeket az első konzultáció alkalmával részletesen végig kell beszélni, ugyanúgy, ahogyan a teljes marketinget és az egész koncepciót, amelyek mentén a terméke/szolgáltatása megkülönböztethető lehessen a piacon lévő sok más terméktől/szolgáltatástól, és ez valamilyen formában a weboldalon is megjelenjen.

 

Dr Jung Andrea

 

Az elmúlt évekre visszatekintve, mi az, ami ezen területen tartja? Melyek azok az ingerek és sikerélmények, melyek folyamatosan mozgatják és motiválják a folytatás felé?

 

Szeretem, hogy emberekkel tudok foglalkozni, segíteni tudok nekik az álmaikat megvalósítani. Mára már összeállt egy professzionális csapat, az elvem ugyanis az, hogy mindenki azt végezze, amihez a legjobban ért. Így tudunk komplex megoldásokat kínálni és rugalmas módon kiszolgálni az ügyfeleket.

A legnagyobb siker, amikor az ügyfél azt mondja, hogy nagyon szereti használni a honlapját, és a következő projekten is velünk együtt szeretne dolgozni. Vagy amikor arról számolnak be, hogy az általam követett tanácsokat betartva a Google-ról a honlapján keresztül érkeztek ügyfelei, amikor idáig egy ilyen esete sem volt. Vagy amikor az ügyfeleknek a hosszas branding egyeztetést követően sikerül olyan logót tervezni, hogy azt egyből a magáénak érzi és büszkén azonosul az üzenetével.

Úgy érzem, hogy egy jobb és szabadabb életre váltottam a korábbi merev struktúráról. A családom segítésének és a munkának az összehangolását választottam. Ez a fajta munka sokkal több kreativitást és szabadságot ad, mint a korábbi hivatali munkám: ha szeretném, nyáron fürdőruhában a kertben is tudok dolgozni és magam osztom be az időmet rugalmasan, a családi igényekhez is igazodva.

 

Habár sokan vezetik otthonról a vállalkozásukat, ám nem mindenki nevel három gyermeket. Mennyi idősek most?

 

Jelenleg 6, 9 és 11 évesek a fiúk.

 

Hogyan tudja összeegyeztetni a gyermeknevelést a vállalkozás vezetésével? Hogyan viszonyulnak a gyermekek az otthoni munkához? Kíváncsiak, hogy mit csinál anya egész nap?

 

Szerintem a gyerekek is sokat profitálnak abból, hogy anya dolgozik. Ők is mozognak a digitális világban, bár ezt csak nagyon tudatosan, szűrten és korlátozott időkerettel tehetik meg. Én is sokat tanulok tőlük a fiatal célcsoport digitális szokásairól, motivációiról.

A legnagyobb fiamnak saját honlapja is van, amit nem titkoltan azzal a szándékkal készítettünk együtt, hogy egy kicsit megtanulja a honlapkészítés rejtelmeit. Sokszor az ügyfelekkel, illetve a kollégákkal is úgy tárgyalok, hogy ők is hallják, ilyenkor figyelnek és ebből is tanulhatnak, szinte magukba szívják a vállalkozói lét rejtelmeit. Látják azt is, hogy szeretem csinálni, és hogy ezért mindig jókedvűen és lelkesen dolgozom.

Őket is mindig arra biztatom, hogy azzal foglalkozzanak, amit szeretnek, ne elsősorban a pénz motiválja őket. A vállalkozásom szerintem azért is jó nekik, mert új szemléletet hozok a családba, amit önkéntelenül is magukévá tesznek.

 

Milyen kihívásokat jelent ennek a két területnek az összehangolása? Milyen előnyökkel, esetleg hátrányokkal jár az ilyen munka- és életforma, vannak problémás időszakok?

 

A problémás időszakok talán akkor jelentkeznek, ha a gyerekek betegek. A gyógyítás feladata egyértelműen az anyákra hárul, ilyenkor anyai energiákra van szükség.

Az otthon dolgozás előnye, hogy a család ügyei rendben vannak. A hátránya, hogyha az ember nem eléggé tudatos, akkor egyszerűen szétcsúszik a napja. Van az a vicc, hogy ha apa lemegy egy pohár vízért, felhozza és kész. Ha anya megy a vízért, akkor útközben meglát egy-két szennyest a földön, elviszi a mosógéphez, közben észreveszi, hogy mennyi szennyes van, berakja a fehéreket. Közben meglátja, hogy a kisállat itatójában nincs víz, megtölti, majd ránéz a mosogatóra, ahol halomban áll a koszos edény, elmosogatja, közben észreveszi, hogy a hűtőben van olyan zöldség, amit azonnal fel kell használni, mert különben elromlik, gyorsan összedob belőle valamit. Ezt követően kitölti a pohár vizet, és felviszi.

Amikor beindult a vállalkozásom, akkor szükségképpen sokszor akkor is dolgoztam, amikor itthon voltak a gyerekek. Ezt most már tudatosan igyekszem szétválasztani. Van vállalkozási idő és család idő. E mellett nemcsak nekem kell alkalmazkodnom az ő idejükhöz, hanem nekik is az enyémhez. Ha például családidőben felhív egy ügyfél, vagy e-mailt ír, hogy SOS programozói segítségre van szüksége, akkor azt el fogom intézni. Ezt a gyerekek abszolút tolerálják.

 

Egy családban általában kialakul, hogy kinek mi a feladata a háztartásban. Ez a párjával önöknél is megvan?

 

Nálunk mindenki segít egy kicsit a háztartásban. Nincsenek fix feladatok, mindig ahogy alakul, úgy segítünk egymásnak, a lényeg, hogy a munka készen legyen. Esténként általában én fektetem le mind a három gyereket, vacsora, fürdés, mese, alvás, a férjem pedig addig rendet rak, elmosogat, szép tisztaságot varázsol a konyhában. Ő nagyon szereti a tisztaságot, én pedig inkább emberekkel szeretek foglalkozni, szóval ez a kézenfekvőbb. Persze néha ez is felülíródik, van, hogy ő mesél az egyiknek én a másiknak, vagy ő adja a vacsorát. Főzni általában én szoktam, bár a férjem hétvégén szívesen készít egytál ételeket szabad tűzön.

A gyerekek is segítenek. A kisállataikról maguk gondoskodnak, valamint segítenek a viráglocsolásban, terítésben, hulladék szelektálásban vagy a takarításban. Főzni is tudnak és szeretnek is, egyszerűbb ételeket, italokat, mint a tészta, rizs vagy limonádé simán el tudnak készíteni. Előfordul, hogy meglepnek egy szépen elrendezett reggelivel.

 

Hogyan néz ki egy tipikus hétköznap, illetve hétvége? Besegít esetleg más családtag, vagy barát a mindennapi logisztika megoldásába?

 

Hétköznap iskolaidőben a gyerekek hamar hazajárnak, általában 3 óra körül. Miután uzsonnát adok és leülnek leckét tanulni, elindulok a kicsiért az óvodába. Vannak külön sport foglalkozások is, de az egyrészt az iskolában van, másrészt a nagyfiú már egyedül jár busszal edzeni nem túl messzire.

Mióta vállalkozom, az anyukám általában heti egy alkalommal besegít délután, ő megy az óvodás gyermekért, és finomakat főz nekünk. Ilyenkor sokkal könnyebb dolgom van, teljes figyelmet tudok fordítani akár a leckére, vagy akár egy kis külön foglalkozásra a gyerekekkel. Ilyenkor az étel is valahogy sokkal finomabb, és a gyerekekkel is olyan szinten tudok foglalkozni, ahogyan szeretnék.

A szülőtársakkal is szoktunk egymásnak segíteni. Sokszor járnak át egymáshoz a gyerekek felváltva, nálunk is sokszor vannak óvodás és iskolás korú gyerekek akár vegyesen is. 

A nyár külön szervezést igényel: táborokkal, más szülőkkel közösen, illetve nagyszülői segítséggel oldjuk meg a gyerekek felügyeletét.

 

Dr Jung Andrea 3 gyerek mellett vezet vállakozást

 

Ha család, akkor együtt töltött idő. Hogyan tudnak minőségi időt együtt tölteni a gyermekekkel, mit jelent a családban a minőségi időtöltés?

 

Számomra a minőségi idő egy közös családi kirándulást jelent például, vagy a barátainkkal, rokonainkkal egy közös programot, de jelenthet egy jó társasozást, sakkozást is.

A legnagyobb luxus azonban a férjemmel kettesben töltött idő, amit csak egymásra tudunk szánni. Ezek olyan időráfordítások, amik mindig meghálálják magukat.

Fontos, hogy a barátaimmal is tudjam a kapcsolatot ápolni, akár család nélkül is. Ez számomra a szabadságot, a függetlenséget jelenti, és a munka világán kívüli nyitást a nagyvilág felé.

 

Néha bizony elkerülhetetlenek a konfliktusok mindenki életében. Hogyan kezeli az ilyen helyzeteket? Tudatosan, vagy tudat alatt, de vesz át konfliktuskezelési vagy érdekérvényesítési, esetleg tárgyalási módszereket a vállalkozás jelentette tapasztalatokból?

 

Férjemmel néhány éve külön-külön és együtt is elindultunk az önismeret útján. Sokat profitálunk ebből, akár a konfliktuskezelési technikákat illetően is. Akik komolyan foglalkoznak önismerettel, azoknak általában az a tapasztalatuk, hogy könnyebb egy vadidegennel jól bánni, mint azokkal az emberekkel, akikhez valamilyen kötődésünk van – ezt magam is megerősíthetem.

Ilyen értelemben az igazi mesterfokot a család jelenti, az ebben való türelem, nyugalom, elfogadás és tolerancia, ugyanakkor természetesen a megfelelő kommunikáció is. Az ügyfelekkel mindez sokkal könnyebben megy.

Szóval, a mérce nálam a családban való minél jobb együttműködés, ha az megy, akkor más emberekkel is nagyon nagy valószínűséggel menni fog.

 

Mint mindenkinek, önnek is biztosan vannak rossz napjai. Mi az, ami ilyenkor kibillenti ebből és feldobja a kedvét? Egyáltalán hogyan viszonyul az ilyen rosszabb napokhoz: minél hamarabb szeretne kikerülni belőle, vagy teljesen megéli ezeket a pillanatokat is?

 

Szerencsés alkat vagyok, mert a legrosszabb napokat inkább kihívásként élem meg, és igyekszem tanulni belőle, hogy mit tehettem volna jobban, hol lehetett volna jobban szervezni, átgondolom az adott napot, illetve szituációt. Mindig mindenből igyekszem tanulni.  A véleményem az, hogy a „nem sima” terepen sokkal többet lehet tapasztalni, ezáltal tanulni, mint a sima úton, tehát ilyen értelemben a vállalkozás és önismeret három gyerekkel sokkal nagyobb tanuló terep, mintha ezt egyedül kéne megtennem.

 

Mit javasolna azoknak a nőknek, akik vállalkozás indításán gondolkoznak? Mikre készüljenek fel leginkább és hogyan maradjanak elszántak?

 

Azt tanácsolom, hogy járjanak nyitott szemmel, végezzenek egy kis piackutatást, valamint nézzék meg a trendeket, árakat, és gondolják végig, hogy hogyan és milyen feltételekkel lehetne sikeres a vállalkozásuk. Emellett bátorítanám őket, hogy vágjanak bele, és elsősorban azzal foglalkozzanak, amit szeretnek, mert az mindig meghálálja magát. Sokkal hosszabb ideig fenntartható a lelkesedés és a motiváció akkor, ha olyan valamit csinál az ember, amit szeret, ráadásul jobban is érzi magát tőle.

Hozzászólok a cikkhez!