A vállalkozásod ne a B terved legyen

Dátum: 2019. október 24.
Szerző: Koch Mária

A vállalkozás több formáját kipróbálta: volt terméke és szolgáltatása a B2B és a B2C szektor felé, csinálta fő -és mellékállásban. Ma már határozott elképzelése van arról, mi a sikeres hozzáállás. Sas Gabriella portréja.

 

Koch Mária: Azt mondtad, hallgattál arra a tanácsra, hogy csakis főfoglalkozás mellett érdemes vállalkozást indítani. Logikusnak tűnhet, mert sokkal kisebb a kockázat.

Sas Gabriella: A vállalkozói létforma mindig is foglalkoztatott, de nem volt meg a bátorság és önbizalom, hogy felmondjak a munkahelyemen. A bátortalanságot az az általános tanács is táplálta, hogy munka mellett kell elkezdeni vállalkozni. Ma már másként látom: azt gondolom, amíg ez csak egy B terv, addig nem is úgy foglalkozol vele. Ahogy az sem igaz, hogy 40 év felett, nőként, kisgyermekkel nem lehet vállalkozni.

Sas Gabriella

Elképzeltelek a bemutatkozó anyagod alapján. Egy innovatív és céltudatos nő képe bontakozott ki, aki többször is elébe ment a piaci igényeknek. Nem értek emiatt kudarcok?

Dehogyisnem. Eredetileg online termékek B2B és B2C marketingjével foglalkoztam. Korábban is volt vállalkozásom, de mindig szigorúan munka mellett, és mindig B2B vonalon. Mikor megszületett a nagyobbik fiam, akkor is elkezdtem egy vállalkozást.  A gyeses időszakra mindig is úgy gondoltam, mint egy legálisan nekem adott lehetőségre egy vállalkozás indítására. Persze akkor még nem tudtam, hogy a gyerekek nem akkor alszanak, amikor én szeretném.

Szóval elindult egy képzéseket összehasonlító oldal, de rosszul mértük fel a piacot és túl korai volt az indulásunk. Az első vállalkozásba rengeteg időt és pénzt fektettünk a férjemmel. Úgy kezeltem, mint a multis termékeimet, csak azt felejtettem el, hogy nem multi vagyok és nem is annak látnak. Hiába vittem a számokat, nem volt meg a bizalom, nem sikerült áttörni a konzervatív piac beégett hagyományait. Ezt a projektet el kellett engedni.

De a befektetett energiát és pénzt nem akartam veszni hagyni, ezért átszabtam egy másik – sajnos szintén konzervatív - piacra. És itt is koraiak voltunk, a minicsinnadratta után gyorsan beláttam, hogy várni kell.

Most sem egy hétköznapi területre helyezted a vállalkozás fókuszát.

A piacra lépésem előtt még ismeretlen stresszoldó, alvástámogató és mozgásfejlesztő termékeket tervezek, gyártatok és értékesítek. A húzótermék a súlyozott takaró, amelyet én ismertettem meg a hazai közönséggel. Ráadásul saját tervezésű és gyártású a termék.

Mit csinálsz másképp, mint az előző vállalkozásaid során?

A korábbi próbálkozások inkább startup irányt vettek. Ráadásul hajtott az elismerés vágya, egyfajta bizonyítási kényszer, amit magamba építettem az évek alatt.

A jelenlegi vállalkozást már teljesen más szemlélettel vezetem. A korábbi próbálkozásaimmal ellentétben most én építettem ki a saját piacomat. Kiváló termékeket szeretnék tervezni, készíteni és megélni belőle. Mivel a termékek életminőséget javítanak, valódi a felelősség.  A minőség és a biztonság elsődleges prioritású. Erős a küldetéstudat, a valódi segítő szándék. Az igazi váltás 41 évesen következett be, amikor felmondtam a munkahelyemen és felvállaltam, hogy akkor ezt most tényleg csinálom.

Hogy konkrét legyek: nem ebből leszünk milliomosok, a célom a stabil megélhetés, akár több lábon állva egy bizonyos szintű szabadságot elérve, akár idehaza, akár külföldön. Hosszú távon jó lenne, ha a teljes családot eltartaná a vállalkozás.

Mondj példákat arra, mi volt a legnehezebb és a legkönnyebb a vállalkozás kezdetén.

Nem volt könnyű teljesen új terepre lépni, mert kezdetekben semmit nem tudtam a varrásról és a piacról. Rengeteget olvastam, kísérleteztem. Mondhatjuk, hogy a nulláról indultam. Bár online marketing oldalról érkeztem, öt év alatt teljesen elhúzott mellettem a szakma. Lassan építkezem ebben újra, de a szemlélet, az alaptudás sokat segít. De például az Instagramot még mindig csak nézegetem.

Hatalmas előnyt jelentett, hogy az életkoromból adódóan volt mögöttem egyfajta tapasztalat, tudtam, hogy az első évet túl kell élni, tudtam, hogy hogyan kell kommunikálni, volt egyfajta vállalkozói szemléletem és főleg volt türelmem, ami öt éve még nem lett volna.

A saját példámon keresztül úgy gondolom, hogy aki váltani szeretne az vágjon bele, mert a szemléletmód és az élettapasztalat, amit összegyűjtöttünk az évek során, hatalmas versenyelőny. Nem feltétlen startupot kell indítani és követőket gyűjteni, hanem tudatosan építkezni.

Hozzászólok a cikkhez!