Hogyan lehet megbirkózni a magányérzéssel, ha egyedül vagy karácsonykor?

Dátum: 2018. december 22.
Szerző: Ladányi Beáta párkapcsolati coach, mediátor

Karácsonykor kicsit lelassítjuk az életünk tempóját, hosszabb időt töltünk vagy találkozunk családtagjainkkal, szeretteinkkel, barátainkkal. Az évnek ez a legboldogabbnak tartott időszaka, ami jó lehetőség a kikapcsolódásra. Ugyanakkor ez nem mindenkire igaz.   

 

 

Ezt tegye, aki egyedül van karácsonykor

 

A magányos embereknek sokkal nehezebb megélni ezt az ünnepi szezont, mint bármely másikat. 

A bennük levő érzelmi elszigeteltség még mélyebb lesz azáltal, hogy látják, tapasztalják, ahogy ilyenkor a többiek együtt vannak a szeretteikkel. Sokkal rosszabbul élik meg tehát a magányosságot, mint év közben, s különösen az újságok címlapjain, a tévében, vagy a közösségi oldalakon megjelenő boldog családok és ajándékok képei viselhetik meg őket.

Egyenesen kitaszítottnak, vagy a társadalom peremére sodródva érezhetik magukat.

 

Számos oka lehet annak, amiért magányosnak érezheted magát karácsonykor:

 

-        Mostanában ért véget egy sikertelen kapcsolatod

-        Partnered kórházban van, vagy esetleg a közelmúltban halt meg

-        Földrajzi távolság –családtagjaid és barátaid távol élnek tőled

-        Te vagy a családod utolsó élő tagja

-        Betegség miatt kórházban tartózkodsz

-        Társadalmi elszigeteltség - nem tettél eleget a kapcsolatok és a barátságok fenntartásáért

-        Néha magányosnak érezheted magad akkor is, ha családtagjaid körülvesznek

-        Boldogtalannak érezheted magad munkahely elvesztése, vagy bármi más nehéz helyzet, konfliktus miatt

 

Enyhítsd a magány érzést karácsonykor

 

 

A karácsonykor megélt bánat és magány érzése nagyon is gyakori

 

Hiszen az, hogy egyedül vagy, és időről-időre elszigetelten érzed magad, az szintén teljesen "normális" a hétköznapokon is, csak akkor a sok elfoglaltság miatt nem is tűnik annyira fel.

 

Az egyedüllét szomorúsága miatt azonban könnyen bele lehet esni az önsajnálat csapdájába. Anélkül, hogy elbagatellizálnám az érzelmi fájdalmad, kétlem, hogy jobban érzed majd magad, ha bizonygatod magadnak, hogy mennyire szánalmas a helyzeted.

Ráadásul a magány befolyásolja a társadalmi működést, a magányos emberek hajlamosak olyan védekező rendező mechanizmusokat kifejleszteni, amelyek megnehezítik számukra új kapcsolatok kialakítását másokkal.

 

 

Szerencsére vannak olyan lépések, amelyek alkalmasak a magányból fakadó feszültség és a szorongás kezelésére az ünnepi időszakban is.

 

Természetesen nem könnyű, ha egyedül érzed magad a helyzeted miatt, azonban tudnod kell, hogy a magányosság érzete és az egyedüllét nem ugyanaz. Amennyiben nemrég ért véget egy kapcsolatod, akkor jó, ha tudatosítod magadban, hogy az ünnepi magány sokkal jobb és értékesebb lehet, mint egy sikertelen kapcsolat nyomorúsága.

 

Ahelyett, hogy arra fekteted a hangsúlyt, hogy milyen szerencsétlen vagy, amiért egyedül töltöd a karácsonyt, tehetsz pozitív lépéseket az idő eltöltéséhez.

 

Így töltsd egyedül az ünnepeket

 

Gondolkodj másképp a magányról

 

Negatív gondolatok gyötörnek, és úgy érzed, nem tudsz megbirkózni velük? Kérdezd meg magadtól, hogy mit tennél, ha tudnád a megoldást arra, hogy hogyan lehet ezekkel megbirkózni?

Gondolataidnak hatalmasabb ereje van, mint gondolnád és befolyásolják, hogy hogyan érzed magad!

Mint minden negatív érzelem, a magány is az emberi tapasztalás fontos része. A magány rámutat arra, hogy szeretünk kapcsolódni másokkal. Ha soha nem érezzük magányosnak magunkat, akkor soha nem ismerjük fel, hogy mennyire fontosak az értelmes kapcsolatok számunkra.

A magányosság miatti feszültség érzéseinek kezelésében jó lépés az, hogy egyszerűen csak más szemszögből láss, hogy másképp gondolkodj róla.

A magány és boldogtalanság gyökerei a gondolkodásmódból következnek. Dönthetsz úgy, hogy magányosnak érzed magad, de dönthetsz úgy, hogy hálás leszel az életedben levő pozitív dolgokért. A negatív gondolatok átértelmezése a kognitív-viselkedési terápia alapja, és sikeres módszer a szociális szorongások hatékony kezelésében.

 

Légy hálás azért, amid van, még akkor is, ha magányosan töltöd a karácsonyt

 

A hálaérzés ereje

 

A karácsony tökéletes lehetőség arra, hogy az így keletkezett szabad időben végiggondold, mi mindennel rendelkezel és mit értél el az életben, legyen ez a jó egészség, fedél a fejed felett és étel az asztalon. A hála érzése segíteni fog abban is, hogy túl legyél a szorongáson, miközben megtanulsz a jelen pillanatban élni!

A hála érzésének gyakorlásával más szemmel látod majd a helyzetedet és ez megváltoztatja a hangulatodat is. Az új ötletek és jó döntések meghozatalával az életedben több lehetőség nyílik a problémák kreatív megoldására!

Azok az emberek, akik pozitívnak érzik magukat és értékelik az életet, természetesen több baráttal és ismerőssel rendelkeznek. Mindenki szeret olyanok társaságában lenni, akik pozitívak, és jó érzést keltenek. Mi mindenért lehetsz hálás az életedben? Számos dolgot fogsz találni, ha átgondolod a saját történetedet!  Ezt szem előtt tartva, a hálaadás rendszeres gyakorlata révén több embert vonzhatsz életedbe, és csökkentheted a magányodat.

 

Élvezd ki ezt a pihenő időt

 

Ha elkerülhetetlen a karácsonyi egyedüllét, tervezz egy napot magadnak, készítsd el, vagy rendeld meg a kedvenc ételeidet, rendez filmmaratont, kezdj el olvasni egy regényt. A könyv nemcsak inspirál, szórakoztat és tanít, hanem elmélkedhetsz rajta, gondolatokat ébreszt majd benned, és eljuttathat a könyv képzeletbeli világába.

 

Vegyél részt a társadalmi eseményeken másokkal

 

Az egyedüli módja annak, hogy legyőzzük a magányt, olyan cselekvések megtétele, amelyek elsőre ijesztő javaslatnak tűnnek, mivel érzelmi kockázatokat hordoznak magukban.

Ne csak várd, hogy az emberek kapcsolatba lépjenek veled, és meghívjanak ünnepi társadalmi eseményekre. Ehelyett kezdj el szervezni saját társadalmi eseményeket! Nem kell hatalmas bulira gondolni, meg is keresheted valamelyik régen látott barátodat, hogy igyatok meg egy kávét, vagy nézzetek meg egy filmet közösen!

A magány miatt sokszor alábecsüljük azt, hogy a körülöttünk élő emberek milyen mértékben törődnek velünk, mivel valószínűleg negatívabb a hozzáállásunk barátságainkhoz is, mint kellene. Az ünnepek valójában lehetőséget nyújtanak arra, hogy minőségi szinten közelebb kerülj az emberekhez.

Azok számára, akik érzelmileg elszigetelten érzik magukat, de vannak emberek körülöttük, az ünnepek jó alkalmat teremtenek arra, hogy elmélyítsék az érzelmi kapcsolataikat. Most itt az ideje elérni azokat a régi barátaidat vagy a távolba szakadt családodat, akiknek elfelejtettél idõt és prioritást adni ebben az évben. Ne félj kezdeményezni!

Ha nincs mód találkozni velük, kapcsolatba léphetsz akár az online térben is régi ismerősökkel, vagy szervezhetsz online csoportot, közösséget a hozzád hasonló egyedülálló emberekkel.

 

Vállalj önkéntes munkát egy jótékonysági szervezetben

 

Az önkéntes munka ugyanilyen remek módja annak, hogy elkerüld a magányosság érzését és rengeteg jótékonysági szervezetnek van szüksége segítségre. Különösen karácsony idején…

 

Jótékonységgal is töltheted az időd, ha magányos vagy

 

Az altruizmus remek módja a másokkal való kapcsolattartásnak, az önbecsülés növelésének és közben örömet szerezhetsz azoknak, akik kevésbé szerencsések. Az önkéntes munkában az önzetlenség nagyszerű mellékhatása, hogy végül jól érzed magad, amiért másoknak nyújtottál segítséget.

Ellenőrizd a karitatív eseményeket, hol keresnek önkénteseket vagy érdeklődj a környékbeli jótékonysági szervezeteknél! Megéri a ráfordított időt, és akár egy-egy különleges barátság, jó ismeretség kezdetét is jelentheti számodra az ünnepek idején vállalt önkéntes munka!

Hozzászólok a cikkhez!