Mit kell tudni a 4Life Direkt biztosítási botrányról?

Dátum: 2016. február 08.

A 4Life Direkt Kft. időseknek értékesít biztosítást Magyarországon. Ám a biztosítást nem ő nyújtja, hanem  a magyar székhellyel nem rendelkező Red Sands Assurance Ltd, melynek székhelye Gibraltáron van. A 4Life aktív kampányt folytatott hazánkban, kihasználták a lehető legtöbb értékesítési csatornát. A reklám több éven keresztül látható – hallható volt televízióban, rádióban, SMS- ben, a cég honlapján, szórólapokon.

4Life Direct hírdetései szerint, a 45 és 85 év közötti ügyfeleknek napi 100 forintos biztosítási díjért cserébe, az ügyfél halála esetén a kedvezményezettnek 3,5 millió forintot fizetnek ki.

A biztosítás megkötéséhez nem volt szükség egészségügyi állapotfelmérésre. A szerződés megkötésénél az sem volt szempont, ha valakinek fájdalmai vagy egészségügyi problémai voltak. A reklámokban idős hölgyek számolnak be hozzátartozójuk haláláról, és hogy a 4Life Direkt korrekten teljesítette a biztosítási kötelezettségeit.

Ez idáig rendben is lenne, a cég céljai látszólag nemesek, és még első ránézésre azt is gondolhatjuk, hogy az „Időskori biztonságot” kínáló vállalat felismert egy piaci rést a biztosítási piacon, és létrehozott egy olyan konstrukciót ami kimondottan az idős korosztálynak szól.

Hogy lett ebből az ajánlatból 99 milliós büntetés?

4Life Direket átverés: időskori életbiztosítás

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint a reklámok azt sugallták, hogy a biztosítást a 4Life Direct Kft. nyújtja. A valóságban pedig a magyarországi székhellyel nem rendelkező gibraltári biztosító, a Red Sandas Ltd az, aki a biztosítást kínálja. Így a 4Life Direkt Kft. csak ügynöki szerepet töltött be. Ez azért is porbléma, mert ha valakinek gondja akad a kínált biztosítással, akkor panaszt tenni, ügyeket intézni csak Gibraltárban lehet, vagy ahol a cég jelen van, ott azonben nem, ahol csak az úgynevezett függő biztosításközvetítők vannak jelen, mint hazánkban is.

További problémaként jelölte meg a GVH, hogy napi 100 forintért halál esetén csak 50 000 forintot fizet a biztosító, ami nem érdemi segítség a temetés költségeinek rendezésénél. Ráadásul ez az összeg köszönőviszonyban sincs a hirdetésben kínált 3 500 000 forintos összeggel.

A biztosítási kötvény szerint a biztosítási összeghez a várakozási időben (első hat hónap) csak baleseti halál esetén lehet hozzájutni. Ha a biztosított más okból halálozik el, akkor csak a befizetett biztosítási díjakat kapja meg a kedvezményezett.

Az előzetes orvosi vizsgálat nélküli rész is kifogásolható. Az első 24 hónap alatt, ha a biztosított halálát előzetesen fennálló körülmény, a szerződés megkötése előtt legfeljebb 5 évvel diagnosztizált betegség okozta, akkor a biztosító csak a befizetett díjakat köteles visszafizetni.

A GVH a 4Life Direct Kft-vel szemben 63 millió forint, a Red Sands Life Assurance Company (Europe) Limited-re pedig 36 millió forint bírságot szabott ki, a megtévesztő reklámok miatt.

A Gazadásig Versenyhivatali bírságra a két cég a következő módon ragált:

  • A 4Life szerint a kapcsolatba lépés arányában nagyon alacsony számú panasz érkezett be a reklámok félreértésével kapcsolatosan.
  • A biztosító más országokban is hasonló reklámokat tett közzé, ott nem találta egyik felügyeleti szerv sem kifogásolhatónak hirdetéseiket.
  • Véleményük szerint az ügyfelek teljes körű tájékoztatást kapnak személyesen, a reklám csak a telefonhívásra invitálja az ügyfeleket, nem ez alapján döntik el hogy szeretnék-e megkötni a biztosítást.
  • Ügyfeleik jelentős része még nem érte el a nyugdíjas kort.
  • A két cég úgy véli megfelelően együttműködött a hatóságokkal. A reklámokat levették, a céges prospektusokat átírták. Továbbá a határozat megszületése előtt, az 50 000 forintos terméket kivezették, július 1-től 100 000 forint a minimumbiztosítási összeg.

Egy biztos, mielőtt bármiféle biztosítási szerződést aláírnánk, nagyon figyelmesen olvassuk végig a szövegezést. Ha lehetőségünk van rá, kérjük ki mások véleményét is.

 

Hozzászólok a cikkhez!